A koronavírus terjedése miatt egyre több országban vezetnek be különleges intézkedéseket, de az emberek is egyre találékonyabbak: van, aki bukósisakban vagy műanyag palackkal a fején száll repülőre, eközben persze a vírussal kapcsolatos konteók és álhírek is felpörögtek. Magyarországon egyelőre nem tudni koronavírusos betegről, ennek ellenére az ELTE például azt kéri a hallgatóitól, hogy aki az elmúlt időszakban Kínában járt, most két hétig inkább maradjon otthon.
A járvány megjelenésének eddig legalább egy nem várt hatása is volt: hihetetlenül megnőtt az érdeklődés a különféle vírusok és baktériumok terjedését szimuláló okostelefonos applikációk, játékok iránt – írja a Wired. A legjobban a Plague Inc. letöltései ugrottak meg, annak ellenére, hogy maga a játék már nyolc éve megjelent. Az App Annie nevű cég adatai szerint ez lett ugyanis a legtöbbször letöltött iPhone-os alkalmazás január 21-én, majd két nap múlva az Egyesült Államokban is (a játéknak létezik androidos változata is).
A Plague Inc.-ben a játékosoknak olyan vírust kell létrehozniuk, amellyel sikeresen ki lehet pusztítani az emberiséget. A játék során a kórokozó különféle tulajdonságait kell fejleszteni, hogy könnyebben tudjon terjedni, és jobban ellenálljon a gyógyszereknek, kezeléseknek.
A játékkal kapcsolatban a fejlesztő cég munkatársai még 2013-ban az amerikai járványügyi központnak, a CDC-nek nyilatkozva elárulták, hogy rengeteg kutatást végeztek a fejlesztés során annak érdekében, hogy a játék minél valósághűbb legyen, és alkalmassá váljon az ismeretterjesztésre a járványokkal kapcsolatban. Az alkalmazást több helyen iskolákban is használják szemléltető eszközként.
Most azonban a koronavírus miatt a játékot fejlesztő Ndemic Creationsnek közleményt kellett kiadnia, hogy tisztázzák: a Plague Inc. csupán egy játék, amely nem tudományos modelleken alapul, ezért senki se tekintse útmutatónak a vírus elkerülésére.
„Kérjük, tartsátok észben, hogy a Plague Inc. egy játék, nem pedig tudományos modell, a koronavírus-járvány viszont egy nagyon is valós szituáció, amely rengeteg embert érint – áll a cég közleményében. – Azt ajánljuk, hogy a játékosok közvetlenül a helyi, illetve a globális egészségügyi hatóságoktól szerezzék be az információkat.”
A játék letöltéseit nem most először pörgeti fel egy valódi kórokozó: a 2014-es ebolajárvány során is hasonló jelenséget lehetett tapasztalni. Az Ndemic Creations akkor is kiadott egy közleményt, amelyben rámutattak, hogy a megnövekedett érdeklődésnek milyen pozitív hatása volt a globális egészségügyi jótékonysági szervezetekre nézve.
Hasonló módon megnőtt az érdeklődés a Pandemic nevű játékkal kapcsolatban is, amelyben nem egy vírussal kell elpusztítani a világot, hanem épp ellenkezőleg: egészségügyi szakemberek egy csapatát vezetve kell szembeszállni a globális járványokkal. A Pandemic hagyományos asztali társasjáték formájában jelent meg először, de ma már okostelefonon is játszható, igaz, míg a Plague Inc. ingyenesen letölthető, a jóval komplexebb társasjátékért fizetni kell.
Mindkét megközelítésnek léteznek alternatívái: aki a vírusok, járványok oldalán áll, kipróbálhatja a Bio Inc. című alkalmazást is, amelyben saját járványunkat létrehozva kell minél több embert megfertőzni, aki viszont ennél kevésbé realisztikus formában szeretné leigázni az emberiséget, inkább a Zombie Outbreak Simulatorral próbálkozzon.