Egy mondat arról, hogyan definiálhatjuk a finommotorika a fogalmat: A szemek, száj és ujjak finom, összeszedett, koordinált mozgása. Leegyszerűsítve: Minden, ami pici, apró és pontos mozgásokból áll, ilyen például a beszéd és a kéz, láb ujjainak mozgása. Hogy ezek a finom mozgások hogyan fejlődnek, itt egy összefoglaló.
3 hónapos korra:
- kissé lazulnak ökölbe zárt kezei,
- karjait még nem tudja tudatosan irányítani,
- néha már képes követni szemével a lassabb kézmozgásokat,
- van olyan baba, aki 3 hónaposan képes pár másodpercig megtartani egy tárgyat.
3-6 hónapos kor között:
- a kezeit a szájába veszi és élvezettel cuppog rajta,
- két kézzel nyúl a tárgyakért és képes egyik kezéből a másikba átadni,
- észreveszi a messzebb levő tárgyakat és igyekszik elérni őket,
- most már a gyorsabb kézmozgásokat is figyelemmel kísér.
6-9 hónaposan:
- már nem csak markol, hanem a csippentő mozgást is megtanulja,
- tudatosan megtartja a tárgyakat, nem csak reflexből fogja meg azokat,
- a két keze külön is tud működni. Míg az egyikkel egy játékért nyúl, addig a másikban már tart egyet (vigyáz
rá). - amit megfog azt meg is “kóstolja”,
- nem csak a kezével, de a lábával is játszik, szájába veszi ha megteheti.
9-12 hónapos korban:
- önállóan eszik, de már nem csak markolja az ételt, hanem több ujjal felcsippenti a falatokat,
- több oldalt összefogva lapozza a könyveket,
- a kezébe adott kréta, vastagabb ceruzát marokra fogja. Itt még nem tudatosan használja a rajzeszközt,
- csupán élvezi, hogy nyomott hagy a papíron.
- néhány gyereknél megfigyelhető, hogy elindul a kézdominancia fejlődése. Elkezdi egyik kezét sűrűbben
használni.
A finommotorika fontos az iskolában és egész életünk során. Fontos mindent megtenni a fejlesztés
érdekében. De ne essünk kétségbe, ha gyermekünk mégsem gyöngybetűkkel ír. Nem vegyük el a kedvét.
Mindig tudásához és képességeihez mérjük az elvárásokat. Ha kíváncsi vagy a többi életkor finommotorikus jellemzőire, kattints tovább Segítség a szülőknek oldalára!