Mivel a koronavírus-járvány miatt sokkal több időt töltöttünk, illetve még mindig töltünk otthon, sokan voltak, akik úgy döntöttek, itt az ideje, hogy valamilyen új hobbit találjanak maguknak, vagy annak, hogy még több időt áldozzanak kedvenc alkotótevékenységükre, mert korábban sajnos erre nem volt módjuk. És közülük biztosan szép arányban voltak azok is, akik szabadidejükben a lakásuk, házuk csinosítgatásával foglalkoztak. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy 2020 egyik legnagyobb online lakberendezési trendje egy olyan módszer lett, amihez nincs szükség másra, csak némi purhabra, a megfelelő védőfelszerelésre, és egy régi, szebb napokat látott berendezési tárgyra, mondjuk egy tükörre, amire ráférne egy kis optikai tuning.
A purhab, vagyis poliuretán hab gyakran használt hézagkitöltő- és hőszigetelőanyag. A poliuretánokat az IG Farben leverkuseni laboratóriumában Otto Bayer professzor és munkatársai fejlesztették ki 1937-ben, és valószínűleg ők sem gondolták volna, hogy szűk 100 év múlva a kétségkívül hasznos, de dekoratívnak talán nem mondható purhab lesz az az anyag, amiért majd megőrül az online DIY-közösség. A trend egyik eredőjének a dán Anna Thoma márka tervezőjének, Anna Louise Kragelundnak pasztellszínű purhabbal keretezett tükreit tartják, illetve a svéd Gustaf Westman POPCORN fantázianevű bútorait.
Ronda, de menő
Persze más művészek is felfedezték, hogy milyen lehetőségek vannak ebben az anyagban, ami kétségkívül nagyon hasznos, de eddig az egyszerű hétköznapokban mindenki inkább elrejteni akart: ott van például Jude Camden, akinek az Instagramja tele van a saját gyártású habkeretes tükreivel, amiket a többi fotója alapján a tenger habjai, illetve a felhőket inspirtáltak, vagy Grace Bennet, aki purhabból készült vázákra specializálódott, és mindenkinek a saját fantáziájára bízzuk, hogy mit látnak bele ezekbe a tárgyakba.
Az emberek vagy imádják, és szeretnék megtudni, hogy hol vettem, vagy azt mondják, hogy ez a legrondább dolog, amit valaha láttak…Én csak nevetek a negatív kommenteken
– nyilatkozta az Aparment Therapynak Katie Zamprioli, a Candy Colored Home tervezője, aki már több purhabos dizájntárgy büszke tulajdonosa. Állítása szerint Westman Instagram-oldalán találkozott a trenddel, és azok közül a purhabos tárgyak közül, amiket vásárolt, egy ülőke lett a kedvence.
És vannak, akiket nemcsak vásárlásra ösztönöznek ezek a tárgyak, hanem egy újabb lehetőség, hogy kiéljék a kreativitásukat. Raneil Sokhinak saját ékszermárkája van, és amikor még márciusban szembejött vele egy ausztrál influenszer, Flex.Mami oktatóvideója, úgy döntött, kibővíti a termékpalettát. amikor megkérdezték, hogy mi tetszik ezekben a csúnyácska tárgyakban, Sokhi kijelentette, ő csúnya szó helyett inkább a más és a vizuálisan érdekes kifejezéseket használná, de igen, az emberek vagy rajonganak az ilyen tárgyakért vagy pont az ellenkezője. Flex.Mami, azaz Lillian Ahenkan valamikor 2020 januárban töltötte fel az első purhabos videóját, és emlékei szerint nem volt elsöprő a siker, többen írták, hogy a végeredmény leginkább belekre emlékezteti őket. Ez persze nem szegte Ahenkan kedvét, és az idő valahol őt igazolta, tavasszal egyre több influenszer vágott bele ebbe a DIY-projektbe.
Igen, pontosan akkor, amikor a pandémia miatt szinte az egész világ bezárkózott. És persze nemcsak az Instagramon kezdett el terjedni a trend, hanem hanem a TikTokon, a foammirror címkével feltöltött videók eddig 37 millió megtekintést hoztak össze. Persze többen már 2018-ban megmondták, hogy az amorf, bumfordi, pufók tárgyaké a jövő. Ennek pedig részben az az oka, hogy a világ egy nagyon komor és kaotikus hely (és hol volt akkor még a világjárvány, ugye), az ilyen kedves, színes, bohókás dolgok pedig egy kis vidámságot csempésznek az éltünkbe.
Soha nem gondoltam volna, hogy trend lesz belőle, hogy az emberek majd elkészítik a saját tükreiket
– nyilatkozta a Guardiannek Anna Louise Kragelund, aki először egy 2019-es koppenhágai dizájnvásáron mutatta be purhabbal díszített tükrét, amiből később a Magasin du Nord bevásárlóközpont is rendelt, és amit így felfedeztek maguknak az influenszerek, például a dán divatblogger, Anne Johannsen. Állítólag az ő tükrös fotója volt az egyik katalizátora a DIY-videóknak.
Tegyük hozzá, érthető, hogy sokan saját kezűleg szeretnének purhabbal új életet lehelni régi, megunt tárgyakba, hiszen Kragelund tükreinek az ára 10 ezer korona, azaz 470 ezer forint körül mozog, ami nem kis pénz, és persze a világ legnagyobb kézműves online boltjában, az Etsyn ennek töredékéért lehet ilyen tükröket vásárolni, de ez hordoz némi kockázatot magában, például, hogy a tükör nem éli túl a szállítást, és persze az upcycling, vagy értékteremtő újrahasznosítás sokkal mókásabb, ha az ember maga csinálja. És jó hír, nem kell, hogy lelkiismeret-furdalásunk legyen, Kragelundot nem zavarja, ha saját kezünkbe vesszük a purhabos flakont. „Más lenne a helyzet, ha nem hétköznapi emberek, hanem egy nagy cég másolná le a tükreimet.”
Kragelundhoz hasonlóan Gustaf Westman is 2019-ben készítette el első purhabos berendezési tárgyát.
Volt egy kis fapolcom otthon, amit semmire sem használtam. Szóval arra gondoltam, hogy upcyclingolom, és úgy döntöttem, ehhez purhabot fogok használni. Nem számítottam arra, hogy ilyen jó lesz a végeredmény.
És őt sem zavarja az, ha mások az ő munkájából merítenek ihletet. „Nagyon sokszor kérdezik tőlem, hogy zavar-e, hogy másolnak engem. De nekem nincs bajom ezzel, hiszen nem lennék képes ilyen mennyiségben előállítani ezeket. Szerintem menő, hogy az én bútoraimat használják inspirációs forrásaként.”
Ez veszélyes!
Mielőtt mindenki rohanna purhabot venni, fontos leszögezni, hogy azért egy ilyen projektre jobban fel kell készülni, mintha kovászos kenyeret sütnénk (– kovásznevelés természetesen) vagy horgolnánk, ez azért veszélyes üzem, tessék csak elolvasni a termékek biztonsági adatlapjait és a használati utasítást. Amennyiben lehet, inkább kint, a szabad levegőn használjuk a purhabot, illetve ha erre nincsen mód, akkor egy jól szellőző helyiségben, és mindig viseljünk védőkesztyűt és -maszkot, sőt, biztos, ami biztos, akár védőszemüveget is. „Mindig kültéren, és hosszú ujjú pólóban, illetve maszkban dolgozom. Ugyan környezetbarát habot használok, de nem akarom, hogy a bőrömre kerüljön, ezért gondoskodom a megfelelő védelemről” – figyelmeztet Westman.
Még több lakberendezési tipp:
- Pici a konyhád? Ezektől a színektől tűnik majd tágasabbnak!
- 7 lakberendezési trend, ami meghatározó lesz 2021-ben
- A lakberendezés lett az új fast fashion? Ruhák helyett párnahuzatokra szórjuk el a pénzt