Amelia döntő élménye az első világháború volt. Huszonegy évesen, 1918 őszén ápolónőként dolgozott egy kórházban, és döbbenten hallgatta az európai csataterekről sebesülten hazaérkező katonák beszámolóit a levegőből támadó repülőgépekről. Kíváncsisága egy kis helyi repülőtérre vitte, ahol egy dollárért beülhetett egy kétfedelűbe. Mindössze tíz percet töltött a levegőben… “Akkor határoztam el, hogy egyszer meglovagolom ezt az ördögi masinát…” – írta később az egyik cikkében.
Pilótaigazolványát már 1921-ben megszerezte, de hét évet kellett várnia, amíg egy volt hadipilóta előállt az ajánlattal: lenne-e kedve átrepülni az Atlanti-óceánt? Amelia persze gondolkodás nélkül igent mondott. 1928. június 17-én már a Friendship névre keresztelt Fokker pilótafülkéjében ült a navigátor és a másodpilóta társaságában. Ő volt az első nő, aki egy évvel Charles Lindbergh után átrepülte az Atlanti-óceánt: New Yorkban virágesővel és elnöki gratulációval fogadták, de hősnőnk mégsem volt boldog. Azt nyilatkozta: mindössze “fölös rakománynak”, “egy zsák krumplinak” érezte magát a felhők felett, ezért fogadalmat tett: legközelebb már egyedül repüli át az óceánt.
Pilótából divatikon
A média már akkor is nagyhatalom volt, különösen, ha olyan jó szimatú profik éltek vele, mint George Putnam üzletember, aki pontosan ráérzett az “Earhart-sztoriban” rejlő lehetőségre. Ő volt az, aki valóságos sztárt csinált Ameliából. Nemcsak újságcikkeket jelentetett meg róla, hanem rávette, hogy a divatbizniszbe is beszálljon. Amelia éveken át maga varrta a ruháit, és ezt kihasználva Putnam népszerűsíteni kezdte az “Amelia-lookot”. A praktikus, mégis nőies ruhadarabokat, a textilbetétes cipőket és a gyöngyvarrásos kellékeket a pilótanő nevével és kis ezüst légcsavarral díszítve a Macy’s áruházban vásárolhatták meg a rajongók. A fiús, rövid hajú, gyakran csizmában és bőrdzsekiben járó Amelia Putnam ajánlására egy időre még az újságírásba is belekóstolt a Cosmopolitan egyik szerkesztőjeként.
Munkakapcsolatból szerelem
Az üzleti kapcsolatból később szerelem lett… De Amerikában vagyunk, a múlt században, így sokan megvádolták Earhartot, hogy ő tette tönkre Putnam első házasságát. Ám a pár tagadott, azt állítva: csupán a férfi válása után szerettek egymásba. 1931-ben házasodtak össze, és a kapcsolatban mindkét fél igyekezett megőrizni a függetlenségét. (Olyannyira, hogy egy korabeli pletyka szerint Ameliának viszonya volt Gene Vidal sportemberrel. Rossz nyelvek Eleanor Roosevelt, az elnökfeleség leszbikus partnerének is kikiáltották.)
Az Atlanti-óceán átrepülésének tervét azonban ketten dolgozták ki: Amelia végül is 1932. május 20-án az új-fundlandi Harbour Grace-ből indult el az észak-írországi Londonderrybe. Bár gépét sokan szegényes tákolmánynak tartották, mégis a jelentős távot sikerült alig több mint 14 óra alatt megtennie, és ezzel új sebességi és magassági rekordot felállítania. A levegőben komoly kalandokat élt át: útközben elromlott a gép magasságmérője, így ködben és jéghegyek közelében repült, miközben a sebességmérője is felmondta a szolgálatot. Nehezen tudta tartani az irányt, mivel a gép szárnyai jegesedni kezdtek. Kénytelen volt lejjebb és lejjebb ereszkedni, olyannyira, hogy már egészen közelről látta a tenger hullámait. Szerencsére közel a vízhez újra működni kezdtek a műszerek. De amikor átkapcsolt a tartalék üzemanyagtartályra, döbbenten vette észre, hogy a kabinban lévő vezetékből a nyakába csöpög a benzin. Ekkor azonban – legnagyobb megkönnyebbülésére – megpillantott egy halászflottát, ami a szárazföld közelségét jelentette, és az első zöld mező láttán leereszkedett a földre. Mikor kiszállt a gépből, egy tehénpásztortól hallotta, hogy egy írországi legelőre érkezett.
Amikor a pásztor megtudta, hogy a gép Amerikából jött, megkérdezte a pilótanőt, miért repült ide.
– Tudni akartam, képes vagyok-e rá – válaszolta Amelia.
Ezt mondta néhány nap múlva magának az angol királynak, V. Györgynek is, aki vacsorára invitálta a “levegő hősét”. Washingtonban konfettizuhatag fogadta, Hoover elnök aranyéremmel jutalmazta, a képviselőház pedig megszavazta neki a legkiválóbb pilótáknak járó Flying Cross kitüntetést.
Talizmán nélkül
Amelia utána sem tétlenkedett. Hawaiiból átrepült Kaliforniába – és ezzel ő lett az első nő, aki két óceánt is képes volt meghódítani a felhőkből: nemcsak az Atlantit, hanem a Csendes-óceánt is. De igazi vágya az volt, hogy első nőként körülrepülhesse a Földet. Az Egyenlítő közelében akarta megtenni a negyvenhétezer kilométeres távot, vagyis a leghosszabb útvonalat választotta. A szponzorok bérelte, ezüstösen csillogó, Elektrának elkeresztelt gépe üzemanyagtartályát kibővítették, így akár több ezer mérföldet is lehetett repülni vele, leszállás nélkül.
A kétüléses gépben Fred Noonan, egy tapasztalt navigátor foglalt még helyet, amikor 1937. május 21-én Amelia elindult a kaliforniai Oaklandból Puerto Ricón át Brazíliába. Aztán az Atlanti-óceánt átszelve Szenegálba érkezett, majd egy nagy viharban a Szahara következett, végül az Arab-félsziget, India és Indonézia átrepülése. Hat hét után az Elektra az új-guineai Lae repülőterén landolt. Ez volt a 25. állomás, hogy megtegyék az utolsó, 18 órás, nonstop utat – immár hazafelé. A cél az USA-hoz tartozó Howland-sziget volt a Csendes-óceán közepén.
A szokatlanul hosszú út miatt az utasok kénytelenek voltak könnyíteni csomagjaikon. Le kellett mondaniuk az ejtőernyőről: Amelia is csak a legszükségesebbeket vitte magával, még ezüsttel díszített elefántbőr karkötőjét is hátrahagyta, amelyet pedig talizmánként szinte mindig viselt. Az ezüstszínű gép 1937. július 2-án emelkedett a magasba, hogy eltűnjön a felhők felett… Ekkor látták utoljára. Miután Howlanden hiába várták az Elektrát, mindenütt keresni kezdték, de sehol sem találták nyomát. George Putnam másfél év után holttá nyilváníttatta feleségét. De hivatalosan még 1988-ban is kutattak a roncsok után.
Hirohito fogságában?
Amelia további sorsáról azonban fantasztikus állítások kerültek a japánokkal vívott háború előtt álló Amerika újságjainak címlapjaira… Amelia Earhart titkos küldetést teljesített Roosevelt elnöknek… Repülőgépét a japánok földre kényszerítették, és őt magát kémkedésért kivégezték… Fogolyként a japán császár színe elé vitték, Hirohito beleszeretett, és Amelia a titkos szeretője lett… A II. világháború alatt ő volt a Japánból sugárzott, Amerika-barát “Tokió Rózsája” nevű adás hangja… Talán ez magyarázza, hogy időről időre mindig újrakezdik a kutatást az Elektra után.
Az utolsó hírek szerint a lakatlan Gardner-szigeten (ma Nikumaroro a neve) 2012-ben sokat sejtető tárgyakat találtak. A többi között egy darabkát az Elektra plexi ablaküvegéből… és egy tégelyt szeplők elleni krém maradványával. A feltételezés szerint ez csak Ameliáé lehetett, akiről köztudomású volt, hogy nemcsak használt, de reklámozott is ilyen kozmetikumot. E verzió szerint az Elektra két utasa itt, ezen a szigeten halhatott meg gépük lezuhanása után. A világ július 24-én, a születésnapján emlékezik meg az első nőről, aki átrepülte az Atlanti-óceánt. Az “Amelia Earhart Day” Amerikában az emancipáció egyik fontos dátuma; tiszteletadás az asszonynak, aki mindent megtett, amit addig csak férfiak tehettek meg.
Cikkünk az e heti Nők Lapjában jelent meg. További cikkeink az aktuális számból:
Ha előfizetnél a Nők Lapjára, itt és most megteheted! |