A fény asszonyai, akik előtt meghajlik a filmes szakma

Papp Sándor | 2016. December 09.
Fényíró nők, akik csodálatos dolgokat alkottak a gyöngyvászonra, ám még mindig furcsaságszámba megy, ha a "director of photography" alatt az ő nevüket látjuk a stáblistákon. Pedig az operatőrnők minden filmjükkel bizonyítják, ideje leszámolni a sztereotípiákkal.

Léteznek szakmák és hivatások, amelyek esetében nagyon lassan kopik ki az, hogy kizárólag férfiakat látunk lelki szemeink előtt az említésükkor. Ez persze nem véletlen és nem is rosszindulat, egyszerűen a korábbi technikai fejlettség okán bizonyos helyzetekben valóban megköveteltetett az “erősebbik” nem fizikuma. Ma, amikor a kombájnok és a dömperek is számítógéppel vezérelve, egy joystick pöckölésével kezelhetők, már nincs szükség izomemberekre, például buszvezetőnőkkel is egyre többször találkozhatunk itthon is, és biztosan emlékeztek Tar Nikolettre, akinek a mozdonyokért dobog a szíve.

A filmszakma terén sem volt másképp, ahogy a rendezői székben egyre inkább elfogadott a női kreativitás és látásmód. Az operatőröknek egészen a közelmúltig súlyos technikai felszereléseket kellett mozgatniuk, kezelniük, és bár például a stadycam (testre szerelhető kamera) még napjainkban is megköveteli a masszív fizikumot, sokszor nem is gondolnánk, hogy kedvenc filmjeink képi világáért bizony nagyszerű művésznők felelnek.

A lány Dániából

A lány a vonaton sikerregény nemrég moziba került filmváltozatának lenyűgöző látványáért Charlotte Bruus Christensent illeti az elismerés. A dánok köztudottan jók a filmiparban, színészeket, rendezőket küldenek rendszeresen nemzetközi vizekre. Aki a híres-neves dogmairányzaton nevelkedett és tanulta a szakmát, az általában olyan mélységekig ismerője a hivatásának, hogy bármelyik szuperprodukcióban megállja a helyét. Nincs ez másképp Charlotte esetében sem, A lány a vonaton előtt hazájában forgatta a szinte minden létező fesztiváldíjat elhódító A vadászat című filmet a legendás Thomas Vinterberg rendezésében, a zseniális Mads Mikkelsennel a főszerepben.

A Vadászat

A hölgy a National Film and Television Schoolban végzett, mielőtt visszatért Dániába, ahol kezdetben rövidfilmeket forgatott, többet rendezett is, majd több közös munkája is volt a dogmakirály Vinterberggel. Hazájában kikristályosodott munkásságát szakmai díjak követték, amire már fel kellett figyelnie Hollywoodnak is, így egyenes út vezetett a bestseller filmváltozatának érzékeny és költői képi megformálásáig.

Charlotte Bruus Christensen

Makulátlan elmék

Amikor mindenki imádott Harry Pottere, Daniel Radcliffe kinőtte a varázslógúnyát, és úgy döntött, más irányban folytatja karrierjét, szerepet vállalt az Öld meg kedveseid című, erősen homoerotikus tartalmú filmdrámában. A mozi érzékeny témájához passzoló képi világ Reed Morano amerikai operatőr munkája, aki összesen 49 filmet forgatott eddig, és legfiatalabb tagként felvételt nyert az Amerikai Operatőrök Társaságába.

Reed Morano

Ugyancsak az elsősorban lelki húrokat pengető filmek mestere Ellen Kuras, ő Jim Carrey-t fotografálta az Egy makulátlan elme örök ragyogásában, Robert de Nirót a Még egy kis pánikban, de olyan rendezőlegendákkal is együttműködött, mint Michel Gondry, Spike Lee, Sam Mendes vagy Scorsese.

Ellen Kuras

Nyers férfiak között

Ne gondoljuk azonban, hogy a rendezők kizárólag akkor hívnak női operatőrt, amikor érzékeny kamaradrámát forgatnak. Bár az immár 87 filmet jegyző francia operatőr, Maryse Alberti Todd Solonz pszicho-remekművét, a Boldogságtól ordítani című filmet is a tarsolyában tudja, ő fényképezte Mickey Rourkot A pankrátorban és Sylvester Stallonét a Creed, Apollo fiában. Nem csoda, hogy Albertit nem győzik díjakkal elönteni a nemzetközi filmfesztiválokon, a legendás Sundance-en is számos elismerést kapott már hosszú pályafutása alatt.

Maryse Alberti

Ám nemcsak Európa és az amerikai független filmipar ad nagyszerű operatőr hölgyeket a világnak, hanem Ausztrália is. Aki látta, soha nem felejti Baz Luhrmann monumentális eposzát, szülőföldjének szóló szerelmi vallomását, az Ausztrália című mozit Nicole Kidman és Hugh Jackman főszereplésével. A valódi, nem egyszer kies, de vad tájakon, komforttalan körülmények között forgatott film Mandy Walker operatőr jó ízlésének lenyomata. A Melbourne-ben nevelkedett nő fotózást tanult fiatalon, majd filmkritikus lett, csak ezután állt át a filmkamera másik oldalára. Ő is, mint oly sokan, reklámfilmekkel és televíziós munkákkal kezdte pályafutását, ezután fedezte fel magának a mozi és a Rómeó és Júlia, valamint a Moulin Rouge emblematikus rendezője, Luhrmann.

Mandy Walker

Oprah jobb keze

Minden idők egyik legnagyobb befolyással bíró és minden bizonnyal legvagyonosabb nője, Oprah Winfrey is egy nőben bízik, ha saját műsorainak, videóinak, kisfilmjeinek felvételéről van szó. Rachel Morrison is fotósként kezdte, majd operatőri diplomát szerzett a Master of Fine Arts iskolában.

Boldogság bármi áron

Dokumentumfilmjeivel, tévés produkcióival rendszeres szerepel az Emmy-díj jelöltjeinek listáján. Noha Rachel Morrison játékfilmes listáján 45 cím szerepel, és ő volt az operatőre a nemrég bemutatott Boldogság bármi áron című filmnek is – Jennifer Aniston jutalomjátékával –, hű maradt Oprah-hoz, és a manapság is “mindent eldobva” mond vissza minden felkérést, ha a közben barátnővé avanzsált média-istenasszony hívja.

Rachel Morrison

Ahogy a filmrendezők világában már régóta elfogadott, sőt ünnepelt tény, hogy kiváló tehetségű hölgyek tevékenykednek, érdemes olykor a főcímben és a stáblistán megjelenő más alkotók neveire is vetni egy pillantást: a filmszakmára egyre kevésbé igaz a “férfias játékok” billog.

Exit mobile version