Black Friday után Adakozó Kedd – motoros mentők, állatvédők vagy önkéntes tanárok kapjanak segítséget?

Nádasi Eszter | 2017. November 28.
A Black Friday és a Cyber Monday után itt egy nap, mely a vásárlás helyett az adakozásról szól: világszerte több mint negyven országban Giving Tuesday, azaz Adakozó Kedd van. A mozgalom Magyarországra is eljutott: hazai nagyköveteinek köszönhetően ma minden adomány értéke megduplázódik az adjukössze.hu oldalon!

Amerikában november negyedik csütörtökje a Hálaadás napja, melyet a vásárlás két piros betűs ünnepe követ. Az első a bolti leárazások pénteke, az itthon is egyre népszerűbb Black Friday, a második a Cyber Monday, amikor az online shoppingolók juthatnak jelentős kedvezményekhez.  Egy New York-i alapítvány  2012-ben elhatározta, hogy ezek után jó lenne egy olyan nap, amikor az emberek vásárolgatás helyett azokon segítenek, akik sem maguknak, sem másoknak nem tudnak ajándékot venni. Így jött létre az első Giving Tuesday, azaz „Adakozó Kedd”, mely hazájában gyorsan népszerű lett, sőt, hamarosan nemzetközi mozgalommá nőtte ki magát.

„A kezdeményezés már több mint negyven országba eljutott. A NIOK Alapítvány idén lett hivatalosan is az Adakozó Kedd magyarországi nagykövete, de már 2014 óta szervezünk jótékonysági akciókat erre a napra” – foglalják össze az esemény hazai történetét Ujvári Panna és Szegedi Andrea, az alapítvány munkatársai. A NIOK neve az adjukössze.hu oldalon futó kampányokról lehet ismerős: nagy tapasztalatuk van az adománygyűjtésben, és arra törekszenek, hogy ezt a tudást átadják a civil szervezeteknek. Az Adakozó Keddel is szeretnének bemutatkozási lehetőséget teremteni számukra. „Rengetegen közülük kiváló szakmai munkát végeznek, az emberek többsége viszont nem ismeri őket. Például nem tudják, hogy a kórházi gyermekosztályokon nagy valószínűséggel nem a dolgozók olvasnak fel mesét a kicsiknek, hanem egy-egy szervezet önkéntesei” – meséli Andrea. Hozzáteszi, az informálódásra és szemléletformálásra nagy szükség van, a NIOK tapasztalatai szerint Magyarországon nem olyan fejlett az adományozási kultúra, mint nyugaton. „Nálunk leginkább az impulzusadományozás a jellemző: az, hogy ha szembe jön egy szimpatikus kezdeményezés, akkor annak adnak néhány ezer forintot. Jó jel, hogy már vannak, akik ellátogatnak a honlapunkra, és tudatosan keresik az adakozási lehetőséget. Ha valaki az Adakozó Kedden körülnéz nálunk, akkor csaknem húsz kampány közül válogathat majd. Fontos, hogy aki ma segít, az duplán segít, mert a rendezvényt szponzoráló bank megduplázza a felajánlások összegét.”

Összeadták

A NIOK Alapítvány egyik legsikeresebb kampányában Winkler Róbert, a Totalcar újságírója működött közre, aki a Magyar Rett Szindróma Alapítványt támogatta. Ők olyan kislányokat karolnak fel, akik e ritka betegség következtében nem úgy fejlődnek, ahogy kortársaik, ezért egész életükben segítségre szorulnak. „Az adakozók részt vettek egy sorsoláson, melynek fődíja két közös tesztvezetés volt Winkler Róberttel. Ezzel sok férfit sikerült megszólítanunk, pedig inkább a nők, és közülük is az édesanyák adakoznak” – mondja Andrea. Egy másik népszerű kampányt Panna idéz fel, ennek eredményeképpen olyan hátrányos helyzetű gyerekek juthattak el Budapestre, akik előtte soha nem jártak a fővárosban. „Az Indahouse Hungary önkéntesei innen utaznak hozzájuk Perére, azért, hogy a szervezet tanodájában iskola után oktathassák őket. Nem sokkal a kirándulás után kiderült, hogy nagy szükségük lenne egy kisbuszra, hogy a tanodába járó gyerekeket biztonságban haza tudják juttatni a foglalkozások után a környező falvakba. A busz árának felét olyasvalaki ajánlotta fel, aki a korábbi kampányukat is támogatta.”

Három nagyszerű kampány az Adakozó Keddre

Az „Adjuk össze” kampányok  között nem egyszerű választani – annyiféle jó ügy van itt összegyűjtve, hogy egészen biztos, hogy mindenki talál majd olyat, mely a szívéhez közel áll. A szociális, kulturális, jogvédelemmel kapcsolatos, zöld és sport témájú kampányok mellett egészségüggyel, állatvédelemmel és oktatással kapcsolatos gyűjtések is vannak: mi most az utóbbi három kategóriából válogattunk.    

“Fogjunk össze a mentőmotorosokért!”

A Magyar Mentőmotor Alapítvány[13]  dolgozói gyakran elsőként érnek oda a balesetek helyszínére. Az eső, a szél, a dugó és a rossz minőségű utak ellenére versenyt futnak az idővel, hogy segíthessenek a bajbajutottakon: a mentőmotorosokat idén több mint 2200 esethez riasztották. Hőseink életét a professzionális védőfelszerelés – sisak, motoros ruha, kesztyű, csizma – óvhatja meg. Most öt speciális bukósisakra van szükségük ahhoz, hogy munkájukat minél biztonságosabb körülmények között végezhessék.

„Hadd legyen melegebb!”

Gondoskodik a gazdátlan kutyákról, segítik az örökbefogadásukat, és otthont ad azoknak, akik nem találnak szerető gazdikra: ez röviden a Pomázi Állatvédő és Állatsegítő Egyesület. Azért, hogy a védenceiket ellátó önkénteseik megmelegedhessenek munka közben, nagy szükségük lenne egy konténerházra. Itt helyeznék el az idős és gyengélkedő kutyusokat is, hiszen a zord napokon számukra is életmentő lehet a fűtött fekhely.

“Csodálatos tanodaautó

A Balástya körüli tanyavilágban élő, hátrányos helyzetű gyerekek nem tudnak ott maradni a Motiváció Oktatási Egyesület tanodáinak foglalkozásain, mert az utolsó buszuk hamarabb elmegy, minthogy véget érnének a felzárkóztató programok. Egy hétszemélyes autó azonban megoldaná a helyzetet: régóta gyűjtenek rá, és már csak egy kicsi hiányzik ahhoz, hogy a távolság többé ne álljon a tanulás, fejlődés útjába.

Giving Tuesday Fesztivál

Az Akvárium klubban kedden 17 órától öt hazai énekes ad majd mini koncertet, mellyel mindegyikőjük egy-egy szervezet számára kampányol majd. Tóth Gabi a gyermekkori krízisek ellen küzdő Kék Vonalat, Dorogi Péter az állami gondozott, fogyatékkal élő kicsiket felkaroló Csepp a Tengerben Alapítványt, Oláh Gergő a Csepelen tanodát működtető Kompániát, Járai Márk pedig a daganatos gyermekeket és családjaikat élményekkel feltöltő Bátor Tábort segíti. Az est meglepetésvendége a Tűzoltó utcai Gyermekklinikán működő Őrzők Alapítványt támogatja majd. Műsorvezető: Linczényi Márkó.

Exit mobile version