A napokban ismét több bejelentés érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) arról, hogy adathalászok kíséreltek megszerezni ügyfélkapus bejelentkezési és bankkártyaadatokat.
A NAV közleményében hangsúlyozza: az ügyfélkapus adatokat mindenki csak a megfelelő oldalon – Nav.gov.hu vagy Magyarorszag.hu – adja meg. A csalók sokszor olyan oldalakat szerkesztenek, amelyek arculati elemeiben is rendkívül jól utánozzák a valós bejelentkezési felületeket, ilyenkor azonban a webcím árulkodó lehet. Bankkártyaadatokat pedig a NAV soha, semmilyen körülmények között nem kér.
A NAV nevében írt, az adóvisszatérítés lehetőségére felhívó elektronikus leveleket, SMS-eseket hibás nyelvi fordulatok, tegező megszólítás, értelmezhetetlen szövegrészletek jellemzik.
Általában egy linket is tartalmaznak, ami a gyanútlan ügyfelet egy felugró űrlapra vagy honlapra vezeti, ahol a csalók általában a bankkártyák hátlapján található háromjegyű számot, az úgynevezett CVV/CVC kódot vagy az ügyfélkapus bejelentkezési adatokat kérik. Ha valaki megadja a bankkártyaadatait, számolnia kell azzal, hogy illetéktelenek pénzt emelhetnek le számlájáról.
A NAV már nagyrészt elektronikusan kommunikál ügyfeleivel. A hivatal Ügyfélkapun keresztül, illetve postán, adószámla-kivonaton értesíti az ügyfeleket a túlfizetésről, amit csak az 1917-es nyomtatvánnyal lehet visszaigényelni, linkre kattintással nem.
A gyanús üzenetekkel kapcsolatos további információk, hasznos tanácsok a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetének (NBSZ NKI) honlapján találhatók.