A Központi Statisztikai Hivatal március hatodikán tette közzé a 2019. IV. negyedévre vonatkozó baleseti kimutatásait, hogy mennyi személyi sérülés történt az utakon ebben az időszakban. E szerint a fontosabb számok és a főbb tanulságok:
- 4323: összesen ennyi személy sérült meg közúti balesetben a hazai közutakon 2019 IV. negyedévében (ez 13 balesettel kevesebb, mint egy évvel korábban)
- 6,6%: ennyivel nőtt a halálos balesetek száma 2018 azonos időszakához képest
- Az elsőbbség meg nem adásából bekövetkezett balesetek: jelentősen nőtt a számuk
- Ittasan okozott baleset: ezekből viszont kevesebb lett.
A jelentés egyik mellbevágó tanulsága, hogy a balesetek többsége, 93 százaléka a sofőrök hibájából következik be. Míg 2019 IV. negyedévében a járművezetők 4017, addig a gyalogosok mindössze 249 alkalommal okoztak balesetet. Ehhez képest az úthibák és a műszaki hibák okozta balesetek száma is elenyésző: összesen 52 ilyen jegyzett eset fordult elő.
A legtöbb baleset továbbra is azért történik, mert a sofőrök nem tartják be a megfelelő sebességkorlátot. Cserébe egyre kevesebb részeg sofőr okoz balesetet: 2019 IV. negyedévében 346 balesetet okoztak ittasan, 5,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ezeknek:
- 65 százalékát személygépkocsi-vezetők,
- 17 százalékát biciklisek,
- 6,6 százalékát pedig segédmotorkerékpár-vezetők okozták.
A jelentésből az szintén kiderült, hogy az M1-es autópálya Magyarország legveszélyesebb autópályája. 2019 IV. negyedévében az autópályákon és az autóutakon együtt az előző év azonos időszakához képest 32 százalékkal több, összesen 179 baleset fordult elő, ebből a legtöbb az M1-esen (38), a legkevesebb az M8-ason.
Néhány példa és személyes sorstragédia a statisztika és a számok mögött:
- 8 éves kislány hunyt el egy közúti balesetben
- Öt gyereke gyászolja az autóbalesetben meghalt Renátát
- Autóbaleset, robbanás, halálos szelfik – így nyírjuk ki magunkat a telefonokkal