Most az osztályfőnökök enyhíthetik a bizonytalanságot
A koronavírus-járvány miatt 2020-ban az érettségi időszak május 4-én kezdődik, és május 21-ig minden vizsgát meg kell tartani. Igaz, erre az időpontra jósolják a járvány tetőzését is, így ha szükséges, mozgatják az időpontot. Ez pedig továbbra is sok bizonytalanságot szül úgy a tanárokban, mint a vizsgákra készülő diákokban. Néhány nap maradt arra, hogy az új helyzetbe kényszerülő végzősöket, akik az iskola utolsó két hónapjában otthonról tanultak, elmaradt a ballagásuk, nem szóbelizhetnek stb., mentálisan felkészítsék az idei vizsgákra.
„Ez nagyon nehéz. Minden gyermek, és főleg minden családi háttér más. A sok-sok beszélgetés segíthet, de ez nem ugyanaz egy számítógép mögül (már ahol van számítógép, vagy bármilyen normál kommunikációs eszköz). Ha a család tud segíteni, ha otthon tudnak beszélni róla, az a legjobb. Ebből van a legkevesebb. Mi pedagógusok jelenleg annyit tudunk tenni, hogy biztatjuk őket, hogy ne adják fel, hogy tartsanak ki, hogy mellettük vagyunk. Minden diákunk más személyiség, így igazából egyéni hozzászólást igényelnek. Szerintem ismerjük annyira a gyerekeinket, hogy tudjuk, hogy kinek, mire van igénye (főleg az osztályfőnökök a saját osztályaikat)” – mondja a névtelenséget kérő tanárnő, aki szerint nem túlzás azt mondani, hogy a jelenlegi helyzetben a szerencsén és a Jóistenen múlik, hogy a gyerekek képesek lesznek-e a maximumot nyújtani az érettségin.
Maximum teljesítmény? Hogyan?
„Azt gondolom, hogy 4 év, vagy 3 év alatt (szakmai vizsgások esetén) felkészítettük őket a legjobb tudásunk szerint. Az elmúlt 1,5 hónap inkább már csak a begyakorlásról, az ismétlésről, a mit nem tudsz még felismertetéséről szólt. Ennek akkor is erről kellett volna szólnia, ha nincs a koronavírus-járvány. De hogy éppen azt a tételt, amit kap tudja-e, hogy leblokkol-e éppen akkor, hogy mennyire zavarják meg élőben az új helyzet szülte körülmények, ezt nem tudjuk. Nem tudjuk, hogy mennyire félnek a vírustól, mennyire zavarja meg őket, hogy 1,5 hónapig nem találkozhattak egymással, és most sem üdvözölhetik látványosan egymást? Mennyire lesz zavaró számukra, hogy rendőrök, maszkos, kesztyűs tanárok állnak velük szemben, hogy esetleg ők maguk is maszkot és kesztyűt viselnek stb. Erre nem tudunk felkészülni. De biztos vagyok benne, hogy törekedni fognak a maximumra!” – részletezi az általunk megkérdezett tanár, hozzáteszi, hogy most ők is csak találgatnak, beszélgetnek a kollégáikkal. De azt határozottan érzik, hogy hiányoznak a gyerekeknek, akiket igyekszenek virtuálisan is erősíteni.
Mi lesz a szakközépiskolások gyakorlati vizsgáival?
Az érettségizőkről sokat, de a szakgimnáziumi, és szakközépiskolai tanulókról kevesebbet hallunk mostanában.
Az április 17-én közzétett szabály alapján, 2020-ban az érettségi vizsgatárgyak szóbeli és gyakorlati vizsgarészei főszabályként nem kerülnek megszervezésre, ezekből írásban kell számot adni. A szakgimnáziumokban – melynek szeptembertől vélhetőleg megváltozik a neve – a végzős diákok szintén érettségit tesznek, de a közismereti tárgyak mellett szakmai tárgyból is be kell számolniuk. Idén csak írásban. Viszont esetükben többszörösen speciális helyzetről beszélünk, mert új vizsgarend van ettől az évtől, de ez nem a koronavírusnak köszönhető, ugyanis a változásokat erre az évre tervezték.
És ott vannak még a szakközépiskolák, ahol szakmai vizsgát kell tenni, ami írásbeli, szóbeli és gyakorlati részből áll. Normális esetben ezek májusban, az írásbeli érettségi első hete után kezdődnek, és a be kell fejezni őket június 15-ig. Április 19-én Schanda Tamás, az ITM parlamenti és stratégiai államtitkára elmondta: A szakképzések lényegét jelentő gyakorlati vizsgákat az iskolák által meghatározott időpontban, lehetőség szerint májusban tarthatják meg… A tervek szerint a vizsga végeredményét a szóbeli vizsga eredménye nélkül kell megállapítani. A vizsgán azok a végzős tanulók vehetnek részt, akik az utolsó tanévben a kötelező szakmai gyakorlat legalább 60 százalékát teljesítették. Ez azonban még csak javaslat. Döntés nincs.
„Bennünk, tanárokban és a diákokban azonban még rengeteg a kérdés. Mikor lehet szervezni az írásbeli vizsgákat? Lesznek-e, és ha igen, mikor a gyakorlati számonkérések? Ezeknek a gyerekeknek ugyanúgy április 30. az utolsó tanítási nap. Azt követően otthon fogják várni, hogy kezdhetnek e vizsgázni, vagy sem. Az írásbelit könnyen meg lehet szervezni, de például egy fodrász gyakorlati vizsgája már más kérdés. Azt hiszem, hogy nincs jó döntés. Csak döntés van. A legfontosabb, hogy a bizonytalanságot valahogy megszüntessük, ami a gyerekeket mentálisan nagyon megviseli” – mondja a nekünk nyilatkozó tanár.
Gyerekek otthon koronavírus idején:
- Akadálypálya a kertben, szoborjáték a nappaliban – az agyadat is tuningolja a rendszeres sport
- „Ne falazzanak a gyerekeknek!” – a tanárok szerint ezzel segíthetünk a digitális oktatásban