Aktuális

„Ne falazzanak a gyerekeknek!” – a tanárok szerint ezzel segíthetünk a digitális oktatásban

Hősök Tere: a cselekvő emberek közössége. Ide tartoznak azok, akik nem gondolják, hogy minden gond másoké, akik nem mennek el a problémák mellett sem az utcán, sem az online térben. De mihez kezdenek most, karanténban?
Így oktasson a szülő

Mint annyi mindenkinek, a Hősök Tere kezdeményezésnek is borultak a tavaszi tervei. Év elején még egy harminc napos kihívást terveztek a környezetért való jó cselekedetekkel. Aztán elsodorta ezt is a járványhelyzet.

A közösség tagjai megtehették volna, hogy ettől kezdve a családjuknak és a háztartásuknak szentelik a napjaikat, de mi lenne akkor az alapüzenettel? Ami valami ilyesmi: vedd észre, amikor „helyzet van”, állj bele, cselekedj! Ne várj másokra, ne azt kérdezd, mit számít egy ember! A tömeg is csak „egyes emberekből” áll össze, így tud változni a világ. „És ez most egy helyzet” – mondja Fejes-Martinez Krisztina, a Hősök Tere tréningcsapat-vezetője.

Bár foglalkoztak mindenkivel, aki emberekkel dolgozik, a civil akciócsoport fő célpontjai eddig is a pedagógusok voltak; főként tanári tréningeket tartottak. Márpedig ha valamilyen rétegnek, nekik most biztosan még nagyobb szükségük van a segítségre. Emellett a csapat próbálja eljuttatni az üzeneteit a szülőkhöz és a gyerekekhez is a nehezített, „home schooling-időkben”.

Korábban sokszor azt láttuk, hogy a szülő–diák–tanár háromszög úgy működik, hogy két „szög” összefog a harmadik ellen, de ez nem jó irány. Ma már senki nem kerülheti el, hogy a diákokat partnernek tekintse, hiszen ebben a korosztályban hatalmas erő van, és aktívabbak is, mint egykor – gondoljunk csak Greta Thunbergre. Mostanra hozzánk is csatlakoztak diákkövetek.

A Hősök Tere fő célja tehát márciustól az lett, hogy a változó helyzetben támaszt nyújtson tiniknek, szülőknek, tanároknak. „Nem a szoftver- és hardverhátteret próbáltuk megszervezni, hanem az emberi oldalt segíteni, hiszen mi ahhoz értünk igazán. Láttuk, hogy a pedagógusok egyik pillanatról a másikra nehéz helyzetbe kerültek. Igaz, ők nem fogják elveszíteni a munkájukat, de az új helyzetben sokuk meglehetősen elveszett.

Sokan persze azt kommunikálják, hogy az online oktatás gond nélkül összeállt, és nyilván sok helyen valóban születtek kreatív megoldások. Ám legalább ennyien küzdenek dilemmákkal. „Mi is szülők vagyunk. Sokat beszélgettünk szülőtársakkal, diákokkal, ismerős tanárokkal, és azt láttuk, hogy a motiváció egyik oldalon se hiányzik, lelkesen találnak ki új módszereket, ugyanakkor ez egy nagyon komoly átállás, amit nagyon gyorsan kellett végrehajtani, úgyhogy van azért némi káosz.

„A pedagógus lámpalázas, nem szeretne szerepelni. Sokszor nemcsak a gyerekek vannak az órán, hanem a szülők is.”

„A legnagyobb gondom, hogy a gyerekek előbb kérdeznek, és csak aztán gondolkodnak. A rengeteg levél közt nehéz megtalálni a fontosakat.”

„Sok esetben a szülőt is »tanítani« kell.”

„A tanár is tanul, tananyagot fejleszt, kapcsolatot tart non-stop, adminisztrál és mellette ott a saját családja is.”

Fenti mondatok tanári vélemények – idézetek egy kérdőívezés eredményéből. A Hősök Tere célzottan akart segíteni, ezért 234 pedagógust kérdeztek meg a nehézségeikről – középiskolás tanárokat és alsós tanítókat vegyesen. A válaszadók 4–150 diákkal foglalkoznak, napi szinten átlagosan 50-nel. „Ez azért elég kemény” – mondja Krisztina. „Az derült ki, hogy sok helyen hiányoznak eszközök és készségek – hol a diákok, hol a tanárok oldaláról. Ne feledjük, az alsósok még nem tanulnak informatikát… egyértelmű, hogy ott valójában a szülő az, aki tanít.

  • mély víz volt a helyzet, kevés idő volt az átállásra
  • hiányzik a személyes kontaktus, a közvetlen légkör
  • csökkent a spontaneitás
  • sok a kérdés, a bejövő e-mail a diákoktól; kezelhetetlen a levelezés
  • mivel nem lehet ellenőrizni a kitöltés tisztaságát, nincs értelme dolgozatot íratni, csak a pozitív értékelés működik

Ezek a tanárok által említett leggyakoribb problémák. Annál a kérdésnél, hogy kitől kapják a legnagyobb segítséget, toronymagasan a kollégáktól válasz győzött, de sokan támaszkodnak saját családjukra vagy magukra a diákokra is. Ugyanakkor tizennyolc pedagógus azt írta, hogy senkitől nem kap segítséget.

De mi is volna a valódi segítség?

  • személyes online informatikai segítségnyújtás
  • mentálhigiénés tanácsadás, stresszoldás
  • a szülőktől odafigyelés, együttműködés

És a szülők hogyan tudnának a leginkább segíteni?

„Hagyják a gyereket önállóan dolgozni!”

„A gyerekek rendszerességre szoktatásával, ellenőrzésével.”

„A szülők abban tudnak segíteni, ha visszajelzéseket adnak a munkánkról, de nem számonkérően, hanem együttműködően.”

„Ne falazzanak a gyerekeknek, ne mentsék fel őket, hanem legyenek partnerek a közös munkában.”

„Arra lenne szükségem, hogy türelemmel, empátiával elfogadjuk egymás gyengéit. Nem akarok több utasítást kapni!”

„Beszélgessenek többet a gyerekeikkel, hallgassák meg őket, fogadják el érzéseiket, problémáikat, és ne bagatellizálják azokat.”

„Segítsenek az idő beosztásában.”

„Ha nem keresnének minden apró problémával, amit nem tudok megoldani, és nem hívogatnának munkaidőn túl (például vasárnap délben).”

„Ne legyenek irreális elvárásaik! Ne kívánjanak olyat, hogy minden tanóra online, órarend szerint meg legyen tartva. A kollégák többsége nő, anya, akiknek gyermekei ugyanakkor tanulnak online, amikor nekik kellene tanítaniuk. Három gyerek esetén már nehezen kivitelezhető, hogy mindenkinek legyen eszköze és élettere, külön helyisége a tanuláshoz.”

„Szeressék őket, kicsit segítsenek nekik”

„Támogató hozzáállás, bizalom”

„Partnerség”

Mindezekből kiindulva a Hősök Tere elkezdte összeállítani „szolgáltatáscsomagját”. Felvették a kapcsolatot az AMANÓBA távoktatási programmal, amelynek működtetői az informatikai tanácsadást biztosítják.   Kidolgoztak kiscsoportos tréningeket speciálisan a digitális oktatásra, elindult a „hős-hotline”, ahol személyesen hallgatnak meg bárkit trénerek, coachok, gyógypedagógusok – itt gyerekek, szülők is jelentkezhetnek. Már élő a tanári fórum, ahol a pedagógusok megbeszélhetik a gondjaikat, megoszthatják jó gyakorlataikat. Ennek szülői verziója is indul nemsoká – a most elérhető programok ingyenesek.

„Mit jelent neked a hétköznapi hősiesség?” – a Hősök Tere ezt kérdezi a diákoktól pályázat formájában. A középiskolások és felső tagozatosok akár írásban, akár videóban közzétehetik elképzelésüket erről. A nyertesnek maga Philip Zimbardo amerikai szociálpszichológus kutató tart majd online osztályfőnöki órát. Határidő: április 24. Ide írhattok: info@hosoktere.org

Tanulás otthon:

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top