Aggodalmát fejezte ki az ENSZ Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete (UNESCO), amiért 2020-ban a diákok 20 százaléka nem szerezte meg az alapvető olvasási ismereteket az iskoláknak a koronavírus-világjárvány miatti részleges bezárása következtében.
„Az olvasási nehézségekkel küzdő gyermekek száma tavaly 100 millióval 584 millióra ugrott, több mint 20 százalékos volt a növekedés, és semmivé lettek az elmúlt két évtized alatt ezen a téren elért eredmények” – áll az ENSZ-szervezet részletes jelentésében, amely „nemzedéki katasztrófát” emleget. A jelentés készítői kifejtették: ha ez az – általános iskola alsó tagozatában évente elsajátított olvasási képességet és alapvető ismereteket mérő – mutató nem stabil, az hosszú távra visszavetheti a tanulók iskolai előrehaladását.
Az UNESCO attól is tart, hogy a válság évtizedes zavart okozhat, ezért felzárkóztatási tanórákat és stratégiákat magában foglaló „kivételes erőfeszítéseket” sürget.
„Az oktatásnak elsődleges szerepet kell játszania az egészségügyi válság elleni intézkedésekben és az újraindítási tervekben” – közölte az AFP francia hírügynökséggel Audrey Azouley, az UNESCO főigazgatója.
„Az alacsony jövedelmű országok 65 százaléka csökkentette az oktatásra szánt kiadásokat, míg a magas jövedelmű országoknak csupán a 35 százaléka” – áll a jelentésben.
A járvány miatt jelenleg mintegy harminc országban zárva vannak az iskolák. Más országok az iskolák részleges vagy feltételes bezárása mellett döntöttek, míg 107 országban nyitva tartanak az oktatási intézmények.