A leárazások csapdái – Védd a pénztárcádat!

Tóth Tamara | 2008. Augusztus 04.
A legnagyobb plázák és az apró butikok kirakatai 30, 40, 50, sőt akár 70%-os árleszállítással csalogatnak bennünket. Ilyenkor sokan hajlamosak vagyunk arra, hogy számtalan olyan ruhadarabot, cipőt és egyéb kiegészítőt vásároljunk össze, amelyet aztán nem is használunk, vagy később már nem tetszenek. Érdemes tehát átgondolnunk egy-két dolgot, mielőtt a SALE feliratoknak vakon engedelmeskedve beállunk a pénztárnál kígyózó sorba.
Csökkenő árak hulláma

Amikor a lenge nyári ruhákat próbálgatjuk, és bosszankodunk, hogy a kellő méretből nincs már, nem is gondolunk bele, hogy a cégek között mekkora harc folyik. Mi csak azt érzékeljük, hogy egyre nagyobb és feltűnőbb százalékjelekkel vonzanak minket a boltok. A leárazások az üzletek versenypolitikájában komoly szerepet kapnak, és más-más módszereket igyekeznek kiagyalni a vevőcsalogatásra.

A nemzetközi láncok figyelik egymást, ezért előfordulhat, hogy eltérő mértékben és időben kezdődnek az akciók. Sokan óvatosan indítanak, 20-30%-os árcsökkentéssel, aztán több hullámban mennek le az árak. Mások már a akció legelején bevetik az 50-től fölfelé kezdődő bűvös számokat. A drágább holmiktól is szeretne minden üzlet megszabadulni, ezért a hívogató százalékjel mellett aprócska kiegészítésként ott szerepel a „már x összegtől” felirat is. A meghirdetett áron valószínűleg nem sok mindent kapunk, de ha már ott vagyunk, biztosan körülnézünk.

A másik hatásos fogás, amikor a minden 50%-ot vetik be, de ez csak olyan esetekben valóság, ha az üzlet a megszűnés küszöbén áll. Az önálló kis butikok vezetőinek kezét nem köti semmi, ők saját belátásuk szerint olvaszthatják az árakat.

Vajon mindenki jól jár?

A kereskedőket több szempont is motiválja az leárazások elindításában:

• Az egymás közti versengés mellett az olcsó távol-keleti árukat próbálják meg kiszorítani a piacról.
• Az okok között a tartós rossz idő is szerepelhet, amikor a boltok elég gyenge forgalmat bonyolítanak, a nyár röpke hetei pedig egyre fogynak.
• Általánosságban elmondható, hogy az üzleteknek veszteséget jelent a leárazott termékek kiárusítása, de mégis jobban megéri, mintha a felhalmozódott készlet a nyakukon maradna.
• A leárazások időszakban olyan vevők is megfordulnak egy boltban, akik máskor nem tennék be a lábukat az adott üzletbe.

Mikor érdemes vásárolni?

Aki megteheti, akkor látogassa meg az üzleteket, amikor azok éppen csak kinyitottak. Ilyenkor még elkerülhető a tömeg, a ruhaállványok közötti lökdösődés, az idegeskedés, a próbafülkére várás és a pénztárnál való sorban állás. Persze a legtöbben csak munkaidő után vagy hétvégén érnek rá shoppingolni, akkor viszont tanácsos egy jó adag türelemmel felvértezve útnak indulni. Egy forró napon kevesebben lehetnek a plázákban, ezért egyszer érdemes a strandolást feláldozni a nyugodtabb nézelődésért cserébe.

De mi a helyzet velünk? Kevés nő akad, aki ellen tud állni a kereskedelem hatásos eszközeinek. Kevesebb pénzért vásárolni kétségtelenül jó érzés, elégtételt jelent, ha valamit a harmadával, felével olcsóbban tudunk megszerezni. Főleg, ha az adott holmira tényleg szükségünk van, és pont olyanra vágytunk!
Vigyázat, a spórolás sosem árt, de bármilyen furcsa, előfordulhat, hogy a pénztárcánknak nem tesz jót! A baj ott kezdődik, amikor már-már gyűjtögető életmódot folytatunk, és a tizedik fodros-virágmintás szoknyával bővítjük szekrényünk tartalmát, vagy a harmadik pár elegáns, de kényelmes fekete papucs kerül a kosarunkba. A leggyakrabban elhangzó mondatok ilyenkor a következők:
„Ezt ennyiért nem hagyhatom itt!”, „még nem tudom, mihez fogom felvenni, de annyira tetszik!”, „az eredeti ár töredékéért mindenkinek megéri!”, „milyen sok mindent vettem, mennyire olcsón!”.
Ugye mindenki magára ismert?

Így védekezz:

• Aki egy picit is tudatos, és ismeri magát, nem indul útnak egyedül. Vigyünk magunkkal valakit, aki kontrollként működhet, és a fejünkre koppint, mielőtt elvesztenénk az eszünket az akciós áruk tömegében.

• Amikor a vásárlás forgatagában járunk, és gyorsabb a pulzusunk egy-egy ruha láttán, próbáljunk meg megnyugodni, és mielőtt fizetünk, minimum kétszer gondoljunk át mihez tudjuk felvenni. A leggyanúsabbak a pimaszul olcsó ruhaneműk, az ő esetükben sejthetjük, hogy egynyári holmikról van szó. Itt érdemes gyorsan ár-érték arányt vizsgálni, és eldönteni, hogy kevés pénzt is kiadjunk-e egy olyan darabért, amely nemsokára kitágul és összemegy.

• Fürdőruhát akkor érdemes venni, ha nyár végére tettük a szabadságunkat. Ha viszont nincs lehetőségünk pancsolni az új bikiniben, inkább hagyjuk ott. A következő szezonra sokat romolhat a minősége! Elég rossz érzés hónapok után kezünkbe venni a kinyúlt, gumiszagú anyagdarabot, amelyet ki sem használhattunk. A fürdőruha igen kényesen reagál a testsúlyunk változására is: már kisebb fogyás vagy hízás után sem passzol úgy az alakunkra, ahogy elvárnánk tőle.

• A cipőkkel is csak óvatosan! Nyár van, a papucsok és szandálok ideje. Ha a régi, egyszerű flipflopot cseréljük le egy teljesen vagy majdnem ugyanolyanra, akkor nagy baj nem érhet. Ezek a darabok elég biztos helyet foglalnak el a jövő divatjában is. A rafinált kis szandálok viszont szezonálisak, és könnyen lehet, hogy következő nyáron el sem hisszük, hogy azt a szörnyűséget megvásároltuk.

• Van valami, amivel mindig jól járunk: a sportruházattal és sportfelszerelésekkel. Ezek időtállóak, és ilyenkor tényleg sokkal kedvezőbben juthatunk hozzájuk. Sokakat buzdít sportolásra, ha szép, divatos szerelést vehet magának.
Hasonló a helyzet azokkal a ruhaneműkkel is, amelyeket exkluzív üzletekben vásárolunk, amit amúgy nem engedhetnénk meg magunknak. A márka általában garancia arra, hogy a kiválasztott darab akár évekig is hű társunk marad.

• Aki élelmes és előre gondolkodik, észreveheti, hogy sok helyen még a nyári árut megelőző tavaszi ruhák és kiegészítők is megbújnak. Ha eszünkbe jut, hogy a kánikula után is van élet, kedvezményesen készülhetünk az őszre. Ügyes, éles szemű hölgyek ilyenkor munkahelyre jól variálható felsők, kiskabátok, nadrágok, vékony sálak, balerinacipők boldog gazdái lehetnek.

Az akciós időszak elején vagy végén túrjuk át az üzleteket?

Aki időben megy, annak könnyebb megfelelő méretű ruhákat találni, hetekkel később viszont lehet, hogy a már egyszer leárazott összeg feléért kaphatjuk meg ugyanazt.

 

Last minute vagy új kollekció?

A szezon végére sok üzlet leginkább egy turkálóra hasonlít. Az árukészleteket ekkorra már többször átválogatták, kifosztották, minden mérethiányos, és csak nagyon ritkán akad a kezünkbe olyan cucc, amelyre azt mondhatjuk, jó vásárt csináltunk. A SALE feliratok még akkor is a kirakatokon díszelegnek, amikor már alig árválkodik néhány nyári darab a polcokon. Ebben az a csel, hogy megérkeztek az új, őszi kollekciók első darabjai, és olyan gusztusos elrendezésben foglalnak helyet az üzletekben, hogy nincs szívünk egy pillantás nélkül otthagyni őket. Legkésőbb ilyenkor jut eszünkbe, hogy hamarosan be kell szerezni néhány új kardigánt, nadrágot, felsőt őszre, és akkor már miért ne vennénk meg azt, amit az új kollekcióban felfedeztünk?

Exit mobile version