A macskák leverik az unikornisokat is, ha a divatról van szó

Benecz Judit | 2017. Május 11.
Azt mondják, ha egy reklámban szerepel kutya, bármit el lehet vele adni. Nos, a ruhák esetén a macskák még ennél is nyerőbbek, ha a nőkről van szó. Pláne, ha a fiatalabb korosztályról.

A divatipar szemfüles döntéshozói rájöttek, hogy a millenniumi generációs csajok odáig vannak mindenért, ami a cicákhoz köthető. Milyen okosan választott házi kedvencet magának Karl Lagerfeld is: Choupette macsek olyan népszerűségnek örvend, ami kitart mind a kilenc életére.

De vajon minek köszönhetik épp a macskák ezt a fene nagy népszerűséget? Miért nem a kutyusok lettek a befutók, ha már egyszer ők az ember legjobb barátai?

Szentből kedvenc

A doromboló szőrgombócok imádata nem új keletű hóbort. Aki csak egy picit is figyelt a történelemórán, jól tudja, az ókori egyiptomiak szentként tisztelték őket. Basztet, a föld és a termékenység istennője macskafejjel ábrázolt alak volt, a papok szerint pedig a macskák egyenesen Rével, a Napistennel álltak rokoni kapcsolatban – nem csoda hát, hogy halálbüntetés várt arra, aki egy állatot elpusztított. A fennmaradt történelmi emlékek alapján 4000 évvel ezelőtt, az ókori egyiptomiak voltak az elsők, akik háziasított állatként ábrázolták a macskát, igaz, közös történetünk már tízezer éve elkezdődött.

Az egyiptomiak mellett a kínaiak, a hinduk ősi vallási történeteiben és a viking mítoszokban is találkozhatunk a macskákkal mint becses állattal, a japánoknál pedig ők voltak azok, akik a szent iratok megóvásában segédkeztek. 

Maneki-neko, a japánok szerencsehozó cicusa

Az ókori görögök és rómaiak is nagy tiszteletben tartották a cicákat, a kora középkorig pedig egész Európában elterjedtek, hiszen hasznosnak bizonyultak a rágcsálók ellen – aztán pár száz évre megtört az irántuk való lelkesedés. A középkorban kimondottan rossz hírük volt, a pogány szimbólumokkal, a boszorkánysággal kapcsolták őket össze, sőt egyenesen a sátán képmásának tekintették, így az 1800-as évekig nem volt nagy üzlet macskának születni az öreg kontinensen.

Változás azt követően állt be a megítélésükben, hogy Viktória brit királynőnek két perzsa macska lett a házi kedvence. Ha pedig Őfelsége ilyen kegyben részesít egy állatot (sőt, kettőt is belőle), akkor az alattvalók is egyből másként tekintenek a szeszélyes szőrmókra. Ettől kezdve az arisztokraták körében a cicák egyre inkább bújtak a dédelgetett házi kedvencek bőrébe és hagyták maguk mögött a sötét középkor minden kínját. A szegényebb réteg számára persze még messze volt, hogy többre tartsák az egerek és patkányok elleni védekezés hatékony eszközénél.

A nők és a macskák közötti különleges kapcsolat még a politikába is beszivárgott a 20. század elején. Angliában a nők választójogáért, az oktatáshoz való egyenlő jogokért indult szüfrazsett mozgalom támadói a macskákkal azonosították a nőket, mint buta, túlságosan is “háziasított”, a politizálásra teljesen alkalmatlan egyéneket. A szüfrazsetteket azonban nem kellett félteni. A védekezés helyett fogták a macskákat, és beszédeikben, plakátjaikon vad, az ügyükért foggal-körömmel küzdő harcosokká formálták őket.

Szüfrazsettek ellen hangoló plakát

Volt hát elég mítosz, kultusz és propaganda a történelem során, ami a macskák és a nők kapcsolatát meghatározta. Bő harminc éve, hogy musicalt írtak róluk, a japánok pedig igazán kimaxolták mára a macskák imádatát: a 24 macskasziget országában külön macskagazdaságtan foglalkozik azzal, mekkora összegeket költenek kedvenceikre a japánok. A Kansai Egyetem professzora, Kasuhiro Miyamoto szerint Hello Kitty hazájában 2015-ben 2300 milliárd jen, vagyis körülbelül 5855 milliárd forint volt a cicák gazdasági haszna, vagyis tartásukhoz közvetlenül vagy közvetetten ekkora költés volt köthető.

Kifutók kedvence

A fiatal korosztálynak pedig mindez nagyon bejön, így ha már minden bagoly elreppent a trendek mezejéről és kicsit már az unikornisok is uncsik, a macskák mindig ott vannak bevételt generáló tényezőként. Jöhetnek cuki változatban, mint Charlotte Olympia ikonikus cicafejes balerinái, nem beszélve Hello Kittyről, aki simán nem csak az ovis korosztályban tarol, de kedveljük sormintaként is, ahogyan azt láthattuk már a MIU MIU kollekcióiban is párszor.

MIU MIU kollekció

De a múlt évi trendek sem panaszkodhattak, amikor egy hadseregnyi macskákkal díszített ruha tűnt fel a Gucci, Stella McCartney és Marc Jacobs kifutóján. A kiegészítők terén pedig elég, ha csak két pici cicafület kap egy fekete táska, máris a must-have érzés pénztárcanyitogató vágya lobban fel bennünk.

A macskák leverik az unikornisokat is, ha a divatról van szó

Azt mondják, ha egy reklámban szerepel kutya, bármit el lehet vele adni. Nos, a ruhák esetén a macskák még ennél is nyerőbbek, ha a nőkről van szó. Pláne, ha a fiatalabb korosztályról.

A cicaszem formájú szemüvegek mögé évtizedek óta szívesen rejtjük el pillantásunkat, mint ahogyan a szexi tekintetekért felelős cicaszem smink is örök klasszikusnak számít. A szépségiparban egyébként is legalább olyan nagy a népszerűsége a macskának, mint a divat területén, gondoljunk csak a szemsminkek tucatjaira, amik marketingjét a csábos, cicás tekintet köré építették, de a parfümök területén is kedvelt vásárlófogó eszköznek számítanak.

 

Exit mobile version