Itt szórják el pénzüket a kőgazdagok: legnépszerűbb luxusmárkák rangsora

Benecz Judit | 2018. Február 11.
Mert a menőbbnél is van mindig menőbb.

Bár a luxus távolról amolyan egyöntetűen csillogó buroknak hat, nem kell aggódni, a divatházak között épp úgy megy a könyöklés a vásárlókért, mint a piaci kofáknál. Csak talán egy picit cizelláltabban.

A menőségi faktor mindenesetre döntő értékű, ha a vevők meggyőzéséről van szó, ez derült ki a legutóbbi felmérésből is, ami a luxusmárkákat rangsorolta. Ha azt nézzük, melyik márka iránt érdeklődtek a legtöbben és mik voltak a legkapósabb portékák, a verseny aktuális állása szerint a Gucci toronymagasan vezet.

Nem sokkal marad le mögötte a Balenciaga, ami Demna Gvasalia designer érkezése óta igazi szárnyalásba kezdett és csak úgy ontja magából a nagyon kúl és sokszor nagyon eszement, de mindenképp egyedinek számító cuccait – gondoljunk csak a platform Crocs papucsokra vagy az IKEA táska méregdrága utánzatára.

Ők ketten osztoznak egyébként a legjobban fogyó luxuscuccok TOP5-ös listáján is. Hisszük vagy sem, 2017-ben a legnagyobb darabszámban eladott luxusholmi egy virágos gumipapucs volt a Guccitól, amit a Balenciaga sportcsukája követett, a 3-5. helyeken pedig szintén a Gucci állt egy logózott övvel, egy pólóval és az Ace nevű sneakerével.

A Z és a Millenniumi generáció óhajait úgy tűnik, tökéletesen érti a két divatház, miután pedig a fiatal vásárlóké a jövő, kell is, hogy meglegyen az összhang közöttük. Ennek érdekében például a Gucci egy tanácsadói csapatot is verbuvált magának 30 év alatti influencerekből, vagyis olyan fiatalokból, akik jelentős befolyásoló hatással vannak kortársaikra a közösségi médián keresztül.

A Balenciaga felfutását egyértelműen Demna Gvasalianak köszönheti, aki tökéletesen tudja ötvözni újító ötleteit és az alapító, Cristóbal Balenciaga örökségét. Személyes sikere abban is jól mérhető, hogy míg az átlag halandó teljesen leakad 630 ezres gumiabroncs szoknyáin, addig az újdonságokat hajtó, tehetős fiatalok mégiscsak ráharapnak az extrémségekre, máskülönben nehezen került volna fel a Gvasalia nevéhez köthető Vetements márka a soron következő harmadik helyre.

Ha nincs meg az infó, segítünk: a Vetements az az elvetemült divatház, amelyik saját márkás hamisítványaival futott fel a csúcsra és azóta is rendre hozza elő bizarr kollekcióit.

A TOP3-at követő további helyeken a nagy öregek és az ifjú titánok felváltva foglalnak helyet: az estélyi ruhák királya, Valentino Garavani divatháza ügyesen tartja a lépést a kor elvárásaival, az Off-White is csak mögé tudott felsorakozni, pedig Virgil Abloh márkája szintén azok közé tartozik, amik az utcai szerelések luxus szintre emelésével tettek szert népszerűségükre. Audrey Hepburn kedvencét, a Givenchy-t az olasz dzsekigyáros Moncler követi a 7. helyen, aminek pufikabátjai a pénzes turisták és a hip-hop zene rajongóinak körében egyaránt must-have darabnak számítanak.

A Lyst és a Business of Fashion közös felmérése alapján összeállított TOP10-es lista a legmenőbb luxusmárkákról (Forrás: www.businessoffashion.com)

Ha a 8. helyezett Stone Island neve nem ismerős, semmi gond, a csak férfiruházatot áruló olasz márka renoméja akkor ugrott meg, mikor a rapper Drake elkezdte koncertjein is az ő cuccaikat hordani. A sportmárka amúgy még egész fiatalnak mondható, 1982-ben alapították, árait tekintve pedig épp csak súrolja a luxus kategóriát: 100 euró, vagyis 30 ezer forint körül vehetünk náluk egy pólót, ami igaz, hogy tízszerese egy fast fashion verziónak, de még mindig csak a töredéke mondjuk egy Balenciaga márkájúnak.

Mégis, a Stone Island jól mutatja, hol húzódik a lélektani határ: ha valaki ezt már ki tudja fizetni egy basic ruháért vagy kiegészítőért, nem csak itthon számít tehetősnek, mégis ez még mindig csak a mézesmadzag beárazása, ami finoman csepegteti a luxus érzetét a boldog tulajdonos lelkébe.

 

A Balmain divatház reputációjának nagyon jót tettek az olyan közös projektek, mint a Victoria’s Secret kollaboráció, vagy a L’Oreal X Balmain rúzskollekció, igaz így is “csak” a 9. helyre kapaszkodott fel. A tízes ranglistát Kanye West márkája, a Yeezy zárja, aminek bevételeiből sikerült Pressert is kifizetnie.

Kanye West márkája, a Yeezy 6. kollekciójának néhány darabja (Forrás: yeezysupply.com)

A fiatal vásárlók kulcsszerepét jól mutatják a Balenciaga számai: vevői 65%-a tartozik életkor szerint ebbe a kategóriába, akik a teljes bevétel felét viszik a konyhára. Hogy sikerül-e megtartaniuk a márkáknak vezető szerepüket a millenniumi ifjúság körében, meglátjuk pár hónap múlva.

Mindenesetre hozni fog a közeljövő még izgalmakat, elég ha csak arra gondolunk, mennyire felpörögtek az események a Céline divatház tájékán, mióta kiderült, hogy Hedi Slimane-t igazolták le a divatházhoz, aki korábban már a Dior Homme és a Saint Laurent márkáknak is adott egy adag vérfrissítést. De az is kérdés még, hogy a Louis Vuittont nemrégiben otthagyó divattervező, Kim Jones melyik luxusmárkánál folytatja tervezői munkásságát. A Burberryt például nagyon emlegetik.

Exit mobile version