Ha nem lett volna elég a sztárok fekete ruhás vonulása a vörös szőnyegen, a talkshow-műsorvezetőként ismert Seth Meyers nyitánya megadta az alaphangot az estéhez:
Hölgyeim és megmaradt uraim!
– kezdte az est házigazdája, aki az első percekben leginkább Harvey Weinsteinen és Kevin Spacey-n hegyezte a nyelvét.
Az elmúlt három hónapban ez az első alkalom az itt ülő férfiaknak, hogy nem kell félniük attól, ha hangosan kimondják a nevüket
– élcelődött a műsorvezető, aki még azt is megjegyezte, hogy Harvey Weinstein lesz az első a Golden Globe történetében, akit húsz év múlva, az év halottjait bemutató visszatekintő videóban kifütyül a közönség.
A házigazdának egyáltalán nem volt könnyű dolga, hiszen egy alapvetően súlyos ügy kapcsán kellett viccesnek és szórakoztatónak lennie úgy, hogy ne menjen át bunkóba, és bár a határon táncolt, sikerrel vette az akadályt. A közönség nevetett, és nem volt annyi megbotránkozó arc a teremben, mint például a legendás Ricky Gervais nagymonológjai idején. Meyers sok kényes poénját például úgy oldotta meg, hogy ő vezette fel a szöveget, de egy sorok közt ülő híres színésznő mondta be a poént. „A Golden Globe 75 éves, de a feleségét még mindig egy 32 éves színésznő játssza” – mondat második felét például Jessica Chastain fejezte be a házigazda helyett. Donald Trump ezúttal nem került fókuszba sem a házigazdánál, sem a sztárok köszönőbeszédeiben. Meyers is csak egyetlen, apró megjegyzésre méltatta a Hollywood által gyűlölt elnököt.
Még mindig a mozi az első
Az est első fontosabb beszédével A szolgálólány meséjéért díjazott Elisabeth Moss állt elő, ami nem csoda, lévén tavaly ez volt az a széria, amely leginkább rátapintott a korhangulatra. A színésznő Margaret Atwood írónő egyik idézetét felhasználva reagált, és örvendett annak, hogy a nők már nemcsak lábjegyzetek a médiában, hanem ők maguk jelentik a sztorit. Bár a sorozatok egyre fontosabbak, a Golden Globe-nál még mindig másodvonalnak számítanak a mozifilmek mögött, amit már csak abból is le lehetett szűrni, hogy azoknak, akik sorozat miatt mehettek a színpadra díjat átvenni, jóval messzebbről (ez még Elisabeth Mossra is igaz volt), a terem hátsó részéből kellett előreküzdeniük magukat, mint az első asztaloknál helyet foglaló mozis szekcióból érkezőknek. Kíváncsi vagyok, hány évnek kell még eltelnie, hogy ezek az asztalok megcserélődjenek. Azért már látni a fejlődés jeleit, ugyanis az HBO Hatalmas kis hazugságok című sorozatának mozisztárokkal teli asztalát azért beültették a mozisok közé…
A szervezők láthatóan nagyon figyeltek arra, hogy a díjátadók minél vegyesebbek legyenek. Főképp női-férfi párosokat vagy női párosokat láthattunk átadni a Golden Globe-okat a kiegyensúlyozottság jegyében. Még az ültetésnél is ügyeltek arra, hogy a #metoo mozgalom ismertebb tagjai kiemelt helyen üljenek a kissé zsúfolt teremben, így Ashley Judd és Salma Hayek is elöl, a kamerák kereszttüzében foglalhatott helyet, pedig idén nem volt filmjük/sorozatuk a jelöltek között.
A nagy pillanatok
Ezúttal a sztárok a #metoo tematikára való tekintettel nem engedték el annyira magukat, mint máskor, így nem igazán láthattunk becsiccsentett színészeket hülyeségeket beszélni, aminek köszönhetően kevés volt az igazán vicces pillanat. Ebben az is közrejátszhatott, hogy eléggé siettették a díjátadókat a rohamosan fogyó műsoridő miatt, így sokszor az „essünk túl rajta gyorsan” érzés keríthette hatalmába a nézőt. Azért néhány kiemelkedő pillanat így is akadt. Amikor James Franco díjat kapott a The Disaster Artist főszerepéért, és a színpadra invitálta azt a Tommy Wiseau-t, akinek a bőrébe bújt a filmben, a botrányhős Wiseau rögtön beszélni akart a mikrofonba, de Franco határozottan elvette tőle, nehogy megzavarja a köszönőbeszédében, ami kellően váratlan pillanat volt ahhoz, hogy derültséget hozzon a teremben.
A legmeghatóbb pillanat a 101 éves (!) Kirk Douglasnek jutott, aki a fia felesége, Catherine Zeta-Jones társaságában jött ki a színpadra, hogy átadja a legjobb forgatókönyvírónak járó díjat. Az egész terem felállva tapsolt, ünnepelve a filmlegendát. Natalie Portman a legjobb rendezőnek járó díj átadásakor megjegyezte, hogy a jelöltek között csak férfiak vannak, de ez sem vehette el a nyertes Guillermo Del Toro örömét. Vicces volt, ahogy Del Toro elhallgattatta a beszédét lekeverni akaró zenét azzal, hogy 25 évet várt erre a pillanatra, adjanak már neki egy percet.
Oprah beszéde már most legendás
Reese Witherspoon igazán megható beszéddel adta át az életműdíjat Oprah Winfrey-nek, aki az első fekete bőrű nő, aki megkapta a Cecil B. DeMille-életműdíjat a Golden Globe-gálán, de Witherspoon szövege sehol sem volt Oprah-éhoz képest. Winfrey a színpadra lépve elmondta, hogy reméli, a díjával inspirálja a fekete kislányokat, amilyen ő is volt, amikor könnyes szemekkel nézte, amint Sidney Poitier átveszi az Oscar-díját a hatvanas években. Idén Oprah volt az, aki a tavalyi Meryl Streep-beszédhez hasonlóan fontos, inspiráló beszédet mondott a díjátadón, de Trump helyett elsősorban a nőkkel foglalkozott.
Azzal, hogy végre a nők is elmondhatják a történetüket, és a világ végre odafigyel rájuk. A nagy hatalmú férfiak ideje leáldozott – fűzte bele a mondandójába, amiért az egész terem állva tapsolta meg. A reményét fejezte ki, hogy a jövőben senkinek se kell majd azt mondania: „engem is/me too”. Oprah elképesztő szónok, tényleg azt lehetett érezni a beszéde közben, mintha egy nagy tekintélyű politikus szólalt volna meg. Ezt érezhette a legjobb drámai színésznőként díjazott Frances McDormand is, aki beszédében megköszönte a Golden Globe szervezőinek, hogy hozzájárultak ahhoz, hogy 2020-ban tényleg megválasszák az USA első női elnökét. Nyilvánvalóan Winfrey-re célzott.
Nem volt lefutott meccs
Idén azért volt izgalmas a verseny, mert a mozifilmek között nem volt egyértelmű esélyes. Kisebb meglepetésnek számított, hogy a legtöbb jelölést begyűjtő A víz érintésének be kellett érnie két díjjal (legjobb filmzene, legjobb rendező), és a Három óriásplakát Ebbing határában a maga négy díjával az este legsikeresebb nagyjátékfilmje lett. A Frances McDormand főszereplésével készült film egy anya története, aki óriási hirdetőtáblákon vonja kérdőre a helyi sheriffet, amiért az képtelen megtalálni a lánya gyilkosát.
Gary Oldman győzelme A legsötétebb óra főszerepéért borítékolható volt, annak pedig lehetett örülni, hogy a Lady Bird lett a legjobb vígjáték/musical kategória nyertese, ha már a rendezőjét, Greta Gerwiget nem jelölték. A filmek között a legnagyobb meglepetést a német Sötétben győzelme hozta az idegen nyelvű filmek kategóriájában: a film a politikus témája miatt elég megosztó lett, így nem sokan gondolták, hogy ilyen sokra viheti.
A Hatalmas kis hazugságok és A szolgálólány meséje mindent vitt
Bár a sorozatokkal kapcsolatos kategóriák több váratlan győzelmet (Aziz Ansari, The Marvelous Mrs. Haizel) is hoztak, itt azért kiszámíthatóbban alakultak a dolgok, mint a mozifilmeknél. A limitált szériák között a Hatalmas kis hazugságok gyakorlatilag mindent megnyert, amit meg lehetett, és négy Golden Globe-bal mehetett haza, a drámai szériák terepén pedig az aktuális üzenettel bíró A szolgálólány meséje vitt mindent. A sorozat showrunnere azzal búcsúzott a színpadtól, hogy azt tanácsolta, tegyünk azért, hogy a világ ne legyen olyan, amilyennek a szériában láthattuk. Úgy legyen!
LEGJOBB FILM – DRÁMA
Három óriásplakát Ebbing határában
LEGJOBB SZÍNÉSZ – DRÁMA
Gary Oldman (A legsötétebb óra)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – DRÁMA
Frances McDormand (Három óriásplakát Ebbing határában)
LEGJOBB SZÍNÉSZ – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
James Franco (The Disaster Artist)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Saoirse Ronan (Lady Bird)
LEGJOBB RENDEZŐ
Guillermo del Toro (A víz érintése)
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Sam Rockwell (Három óriásplakát Ebbing határában)
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Allison Janney (Én, Tonya)
LEGJOBB VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Lady Bird
LEGJOBB FORGATÓKÖNYV
Három óriásplakát Ebbing határában (Martin McDonagh)
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
Coco
LEGJOBB IDEGEN NYELVŰ FILM
In the Fade (Németország)
LEGJOBB BETÉTDAL
A legnagyobb showman („This Is Me”)
LEGJOBB ZENE
A víz érintése (Alexandre Desplat)
LEGJOBB SOROZAT – DRÁMA
A szolgálólány meséje
LEGJOBB SZÍNÉSZ SOROZATBAN – DRÁMA
Sterling K. Brown (Rólunk szól)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ SOROZATBAN – DRÁMA
Elisabeth Moss (A szolgálólány meséje)
LEGJOBB SOROZAT – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
The Marvelous Mrs. Maisel
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ SOROZATBAN – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Rachel Brosnahan (The Marvelous Mrs. Maisel)
LEGJOBB SZÍNÉSZ SOROZATBAN – VÍGJÁTÉK/MUSICAL
Aziz Ansari (Master of None)
LEGJOBB MINISOROZAT VAGY TÉVÉFILM
Hatalmas kis hazugságok
LEGJOBB SZÍNÉSZ MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Ewan McGregor (Fargo)
LEGJOBB SZÍNÉSZNŐ MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Nicole Kidman (Hatalmas kis hazugságok)
LEGJOBB MELLÉKSZEREPLŐ SOROZATBAN, MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Alexander Skarsgård (Hatalmas kis hazugságok)
LEGJOBB MELLÉKSZEREPLŐNŐ SOROZATBAN, MINISOROZATBAN VAGY TÉVÉFILMBEN
Laura Dern (Hatalmas kis hazugságok)