Nagyszájú, nagyfarkú ex-pornós keresi a nőt, aki eltartaná

TóCsa | 2022. Július 31.
Suitcase pimp, vagyis bőröndös strici. Az amerikai szlengben így hívják azokat a pornóiparból élő férfiakat, akik abból élnek, hogy pornószínésznőkön élősködnek. A Vörös rakéta valószínűleg a filmtörténet első olyan filmje, aminek egy ilyen fickó a főszereplője, ráadásul miután megnézed, az ’N Sync Bye Bye Bye című dala is új értelmet nyer számodra.

Aki a Vörös rakéta címről valami szovjet űrhajós filmre asszociálna, ki kell, hogy ábrándítsam: az amerikai utcai szlengben a red rocket kifejezést a kutyák álló péniszére használják. Mielőbb megijednél: a Vörös rakéta című film nincs tele kutyák álló micsodájának képeivel, inkább csak arra utal, hogy a főhőse, Mikey Saber (csodásan pornós név, nem véletlenül) olyan, mint egy nagy farok: igazi ösztönlény, aki képtelen hosszú távon normálisan gondolkodni, általában arra megy, amerre a farka húzza. Ebből egy darabig jól megélt pornószínészként Los Angelesben, csakhogy ennek a korszaknak vége, és most olyan helyzetbe került, hogy ki kell újra találnia önmagát, méghozzá nagyon gyorsan. Csakhogy ehhez egy vasa sincsen. De honnan szerezhetne pénzt egy pornósztár, ha nem forgathat többé? Hát a nőktől!

Simon Rex és Suzanna Son a Vörös rakéta című filmben (fotó: Pannónia)

Ítélkezés nélkül

Nagyon nehéz úgy filmet forgatni valakiről, hogy az alkotó ne mondjon ítéletet fölötte. Sok rendező esetében látszik, melyik karaktert kedveli és melyiket kevésbé, melyiket akarja pozitívabb színben feltüntetni, és melyik karakter az, akinél azt szeretné, hogy utálják őt a nézők. Akármennyire nem szeretjük, alapvetően ítélkező lények vagyunk, gyakran korlátozott mennyiségű, vagy akár egészen minimális információ alapján alakítunk ki magunkban nagyon határozott, nehezen megmásítható véleményt más emberekről.

Az amerikai Sean Bakert az teszi igazán különleges alkotóvá, hogy a hősei fölött sosem ítélkezik. Bár Baker pont Hollywood közepén él, egy karnyújtásnyira a nagy stúdióktól, a hollywoodi stílus nem is állhatna távolabb tőle. Kisemberek, és közülük is a megvetett kívülállók foglalkoztatják, róluk forgatja a filmjeit. Egyáltalán nem kimondottan jó emberekről, hanem olyanokról, akik sokszor ronda dolgokat is tesznek, de Baker mindig megtalálja a módját, hogy az embereket egészében, a hibáikkal és a jó tulajdonságaikkal együtt lássuk, legyenek azok utcai transznemű prostituáltak (Tangerine), egy kislányát egy motelszobában felnevelő, a hajléktalanságtól csak egy karnyújtásnyira lévő, függő egyedülálló anya (Floridai álom) vagy egy lecsúszott ex-pornós, aki egy nagykorúság határán álló lányban látja meg a következő nagy pornócsillagot, akit befuttatna, majd eltartatná magát vele (Vörös rakéta). Baker hősei mindig antihősök, olyan figurák, akiket mások aligha tennének főszereplővé egy filmben, de a rendező kiemelkedő szociális érzékenysége révén ott is meglátja a kincset, ahol senki más nem. Senkit sem akar piedesztálra emelni, inkább csak megfigyel, valamint képes arra, hogy az embereket a maguk teljességében ábrázolja.

Simon Rex a Vörös rakéta című filmben (fotó: Pannónia)

Mikey Saber

Jó eséllyel bárki más kezében a Vörös rakéta forgatókönyve aligha működött volna, ehhez kellett a rendező ítélkezésmentes hozzáállása. Ugyan Baker is látja, hogy Mikey Saber egy elcseszett, szánalmas figura, ugyanakkor látja benne az elveszett embert, a nagyra nőtt gyereket is, aki szeretetre és törődésre vágyik, de ezt nem tudja normálisan kifejezni, mert soha nem tanították meg neki, hogyan kell. Amikor először meglátjuk Mikey-t, leszáll egy buszról üres kézzel, majd elkezd bandukolni egy texasi kisváros utcáin. Egy városban, ahol az emberek nagy része segélyekből él, és az egyetlen komolyabb munkáltató a helyi olajfúró cég. Mikey megáll az egyik háznál, becsönget, és láthatóan nem örülnek neki. A volt felesége (pontosabban a jelenlegi, mivel még nem váltak el, de már évek óta nincsenek együtt) az, Mikey pedig elmondja neki, hogy szarban van, kéne valami hely, ahol meghúzhatja magát, de ígéri, nagyon gyorsan keres valami munkát, és akkor be tud szállni a rezsibe. Se az exe, se az exanyósa nem nagyon örülnek neki, de jól jönne, ha valaki be tudna szállni a költségekbe, ezért befogadják.

Mikey nagy dumájú csávó, gyorsan elkezd ismerkedni a környéken. Bár melót a pornós múltjával nem talál (próbálhatná eltitkolni, de ehhez túlzottan büszke rá), jobb híján elmegy dealerkedni: az olajcég megfáradt munkásainak árul rekreációs drogokat. Emellett egykori nejével is kisimítja a dolgokat. Magához képest már-már példás polgári életet él, amikor egy helyi fánkozóban megismerkedik Strawberryvel. Bár a lány nagyon fiatal, Mikey nem bír neki ellenállni, és a nagy dumájával az ujja köré csavarja a lányt. Strawberry azt a srácot látja az egykori pornósztárban, akinek segítségével kitörhet a poros kisvárosból, Mikey pedig azt a csajt látja benne, akit el tud adni a producereknek a jövő nagy pornósztárjaként, és ezért közvetítőként/menedzserként jó pénz ütné a markát.

Texas-alsó

Bár a Vörös rakéta szereplői egytől egyig csórók, a film távol áll attól, hogy a nyomorukban pancsikoljon. A középpontjában egyértelműen a legreménytelenebb helyzetben is nagyokat álmodni merő Mikey áll, aki mindent megtenni az álmai megvalósításáért, a kemény munkát kivéve. Mikey-t a filmben a korábban rapperként és komikus színészként (például a Horrorra akadva-filmekből) ismert Simon Rex alakítja, ő pedig tökéletes ahhoz, hogy a figurát szeressük, szánjuk és utáljuk egyszerre. Rex meg tudja mutatni a Mikey helyzetében lévő komikumot is, a saját hazudozásai hálójába keveredő, mindent könnyen megígérő, aztán rendszerint semmit nem teljesítő pasi valahol szomorú alak, de a lehetetlen helyzetek, amikbe sodorja magát, többnyire elég viccesek. A film egyik csúcspontján például az éjszaka közepén menekül anyaszült meztelenül a texasi kisváros utcáin (aki erre kíváncsi: az itt látható farok nem Simon Rex sajátja, a maszkmester ragasztotta oda).

Sean Baker nemcsak Mikey-ra fókuszál, hanem tablót fest a kisváros lecsúszott figuráiról. Ehhez még színészekre is alig van szüksége: Simon Rex mellett alig egy-két profi színészt használ, a többi szerepet mind tehetséges, önazonos amatőrökre bízta, akik tényleg helyi figurák, és látszik, hogy a rendezőnek jó szeme van az emlékezetes arcok megtalálásához. A Vörös rakéta egy meglepően szórakoztató film egy félvilági alakról, aki még akkor is hazudik, amikor kérdez, mégis elvarázsol már az első pillanatától kezdve.

A Vörös rakéta már látható a magyar mozik műsorán.

Exit mobile version