Nemrég lett vége az ősz egyik legfontosabb filmes eseményének, a New York-i Filmfesztiválnak (NYFF), aminek idén volt egy különleges, egyedi látványossága. Amerika legfontosabb házimozis kiadója, a Criterion ugyanis egy átalakított buszban egy mozgóboltot vitt a helyszínre, hogy a város filmrajongói és filmgyűjtői megvásárolhassák a kedvenc filmklasszikusaikat DVD-n, blu-ray lemezen, illetve újabban már 4K-s minőségben is.
Ebben még nem lenne semmi különös, egyszerű marketingfogás, csakhogy a kitelepülés olyan sikeres volt, hogy minden nap hosszú órákat kellett sorba állni azért, hogy valaki bejuthasson a Criterion mozgóboltjába és beszerezzen magának néhány filmklasszikust.
A híres Lincoln Center mellett parkoló busz a fesztivál idején igazi zarándokhellyé vált, tömegek szerettek volna bejutni, és ebben még az esős időjárás sem akadályozta meg őket. Az AVClub beszámolója szerint a legvakmerőbbek már reggel hatkor beálltak a sorba, miközben a bolt csak délelőtt 11-kor nyitott.
A Criterion Closet
Miután elterjedt a híre, hogy mennyit kell sorba állni a Criterion boltjánál, az emberek elkezdtek kinyitható székeket és asztalokat magukkal hozni, társasoztak, olvastak vagy épp egymással beszélgettek.
Hogy miért állnak sorban a New York-iak órákat azért, hogy olyan filmekhez jussanak hozzá, amiket néhány kattintással akár az Amazonról is házhoz hozathatnának? Mert a Criterion az elmúlt években híressé vált azzal, hogy az összes kiadványukat bepakolták egy nagy, sokpolcos szekrénybe, ahová híres színészeket, rendezőket és más filmeseket hívtak meg, hogy válogassanak maguknak.
Ilyenkor a sztárvendég kap tőlük egy táskát, amibe kedvére pakolhat a kiadványaik közül, cserébe a Criterionnál annyit kérnek tőle, hogy pakolás közben álljon meg és mondjon néhány szót arról, hogy miért szereti az adott filmet. Az így készült videók hatalmas népszerűségnek örvendenek a YouTube-on.
A Criterion nagy húzása a New York-i Filmfesztiválon pedig az volt, hogy nem pusztán egy boltot nyitott, hanem az elhíresült Criterion Closetet replikálta egy buszban. A filmet vásárlók pedig nem pusztán a filmekért mentek oda, hanem ugyanazt az életérzést akarták odabent átélni, amit a sztárok is, és válogatás közben természetesen róluk is készült videó.
Persze jelentős különbség, hogy a sztárokkal ellentétben nekik ki kellett fizetniük a vászontáskába tett filmeket, és egyenként három percük volt vásárolni, de a kígyózó sor láttán kijelenthető, hogy ez nem jelentett akadályt.
A mozgóbolt annyira sikeres volt, hogy miután véget ért a fesztivál, egy közeli parkban helyezték el, hogy az érdeklődők továbbra is átélhessék a fizikai filmvásárlás közben kamerába okoskodás lehengerlő élményét.