Miért érezted úgy, hogy szükséged van a Cápák közöttre? Miért mondtál igent az RTL Klub felkérésére?
Több ok miatt is azt gondoltam, hogy ez egy fordulópont az életemben. Eddig a saját márkám építésével foglalkoztam, de egy éve már ott motoszkált a fejemben, hogy mint befektető vagy mentor segítsem azokat a női vállalkozókat, startup tulajdonosokat, akik mondjuk kérdéssel fordulnának hozzám, sőt már volt is alkalmam kipróbálni magam ebben a szerepben. Egy ilyen lehetőség nemcsak nekem és az én személyes fejlődésemnek tesz jót, hanem a brandemnek is. Egy ilyen televíziós szereplés akkor is nagy támogatás a márkámnak, ha a műsorban amúgy nem a diétáról, fogyókúráról és az életmódváltásról beszélgetünk.
Más volt az élmény, mint ahogyan képzelted, vagy nagyjából erre számítottál?
Több olyan dolog volt, amiben pozitívan csalódtam, és nagyon kevésszer fordult elő, hogy kényelmetlenül éreztem volna magam. Felnőttem a feladathoz, jól vettem az akadályokat. Egy „Cápa” titulus Magyarországon üzleti körökben és női vállalkozóként is rettentően magas pozíció, úgyhogy én nagyon örültem a megkeresésnek és a szereplésnek is. Az elején azért ez egy komfortzónámon kívüli helyzet volt: hiába szerepeltem régebben modellként a kamerák előtt, soha nem saját magam képviseltem, hanem az adott tervező márkáját. Szerencsére feltaláltam magam, sokat tanultam közben és visszanézni is nagyon szeretem, pedig általában nem szeretem magam visszanézni.
Teszteltek téged a többi Cápával együtt, hogy hogyan működtök csapatként a kamerák előtt?
Még az első széria előtt volt egy próba, de mondhatom, hogy rögtön a mélyvízbe kerültem. Egy megszokott négyes mellé ültem be ötödiknek, de szerencsére borzasztó segítőkészek voltak, mindegyiküktől tanultam valamit. Remélem, hogy ők is úgy érzik, hogy egy jó dolog sült ki ebből.
Amelyik üzlet a műsorban megköttetik, abból a valóságban is mindig üzlet lesz? Nem derülhet ki időközben a papírokból ez vagy az, ami meghiúsítja a szerződéskötést?
Előfordulnak meglepetések, de azt gondolom, hogy ezek a befektetések amúgy is nagyrészt szimpátia alapján működnek, legalábbis ez az első lépcső, ami az adásban is látszik, ezt követi csak a tények és az apró részletek vizsgálata a műsor után. Az adásban szereplő befektetéseimet most folyamatosan monitorozzuk, van, hogy egy bt-ből kft-t kell csinálni, cégeket kell összevonni, satöbbi. A műsor után folyamatos a munka velük, ráadásul a koronavírus-helyzet miatt mindenütt át kell alakítani az üzleti terveket is. Az adásokat még a járvány kitörése előtt forgattuk, és akkor még mindenki teljesen más üzleti tervekkel rendelkezett, mint aminek most realitása volna. Nemcsak az átvilágítás és a szerződések megkötése jár tehát sok munkával, hanem az üzleti tervek módosítása is.
A saját márkádat, a Toman Lifestyle-t mennyire viselték meg az elmúlt hónapok eseményei?
A márka fontos része, hogy mi személyes és személyre szabott szolgáltatás nyújtunk. Személyre szabjuk a diétát és az életmódváltást. Ez azt jelenti, hogy bejön valaki a szalonba, és mi egy órán keresztül beszélgetünk, átbeszéljük az életmódját, életvitelét, étkezési szokásait, vásárlási szokásait, egészségügyi problémáit és sok mást. Ennek függvényében dolgozzuk ki az életmódváltó programját. A #maradjotthon helyzet miatt a személyes konzultációk ellehetetlenültek, és át kellett terelnünk a személyes konzultációt egy online felületre. Ez eleinte kicsit szokatlan volt, mivel mi tényleg a személyes kapcsolattartást preferáltuk, de belerázódtunk. A Covid-19 sokként érkezett, rengeteg vállalkozást hozott borzasztó nehéz helyzetbe. Az enyémet nem annyira, de például a férjem – aki vendéglátós – esetében láttam, mekkora változást tud okozni ez a helyzet. Amikor láttam, hogy vele mi történik, akkor volt egy kis ijedtség bennem, mert nem tudtam, hogy ez később az én vállalkozásommal is megtörténhet-e. A március második fele még a felvásárlásról szólt, az emberek felvásárolták a termékeinket. Az április már egy jóval csendesebb hónap volt, de még így is sikerült elérni egy nagyon minimális növekedést, amire büszke vagyok. Kipróbáltunk olyan megjelenési formákat, amiket még soha, a termékfejlesztés sem állt le, a szalonjaink pedig délután háromig végig nyitva voltak. Mindenkinek az életmódja megváltozott, hiszen többet voltak otthon az emberek, és odahaza többször nyúltak a nasikhoz, szóval volt miről konzultálnunk a vendégeinkkel.
A műsorban egyedül vagy női Cápa négy férfi Cápa között. Szerinted ez az arány jól reprezentálja a női vállalkozók arányát a hazai piacon? Jól van ez így?
Nincs jól, és Máté Krisztinával, a műsor producerével éppen azt beszéltük, hogy nagy álmunk lenne több Cápalány feltűnése a műsorban. Remélem, egyszer erre is sor kerül. Első lépésnek ez azonban nem rossz. Mindig kell egy úttörő. A nagyvilágban már nem annyira, de Magyarországon sajnos még mindig ez az arány, amit a műsorban is láthatsz. Dolgozunk azon, hogy ez megváltozzon. Azt gondolom, hogy ez a műsor biztatás azoknak a nőknek, akik maguk is vállalkozáson gondolkodnak. Példát mutat, hogy mi nők is képesek vagyunk erre.
Azt vettem észre, hogy sok olyan női vállalkozó is keres a műsorban befektetőt, akinek ugyan jó a terméke, de a férfi Cápák nem igazán értik, és nélküled nehezen találnának társat…
A műsor készítői nagyon körültekintően válogatták a Cápákat, mert minden üzleti szféra képviselve van köztünk. Mindenki egy kicsit más, de mégis akadnak közös pontok, átfedések. Sosem gondoltam volna korábban, hogy például Balogh Petyával közös IT cégben leszek.
Minél több cégben szerzel részesedést, annál több cégre kell időt szakítanod. Egy saját franchise és a családod mellett hogy bírod ezt idővel? Marad magadra bármennyi időd?
Óráról órára beosztva élem az életemet, legalábbis reggel nyolctól délután ötig biztosan. Nagyon fontos a szervezés számomra, az Excel táblák és a határidőnapló. Szervezéssel meg lehet oldani. A családom emiatt nem szenved hátrányt, mert ők az elsők számomra, és az a legfontosabb, hogy velük értékes időt tudjak tölteni. Ahogy a lányok végeznek az iskolában és a bölcsődében, onnantól én szabad vagyok, és amíg lefekszenek, én csak velük foglalkozom. A hétvége pedig szent és sérthetetlen. Pénteken délután elindulunk Dörgicsére, ahol van egy kis házunk, és vasárnap délután vagy este hazajövünk. Ebből nem adok. Az énidőm viszont sérülni szokott, ez időnként előfordul.
Mit jelent most számodra az énidő?
Az énidő számomra jelenleg a sport. Hetente háromszor sportolok reggelente fél hét és fél nyolc – nyolc között. Erre szükségem van. Ez személyi edzős mozgást, futást és pilatest jelent.
A Cápák közöttben az a szokatlan, hogy ti mind a saját pénzeteket teszitek kockára, méghozzá nem is keveset. Alaposan megtervezted előtte, hogy mekkora összeget tudsz maximum befektetni a műsor során?
Volt egy –tól-ig összeg, vagyis a minimumot és a maximumot is meghatároztam előre. Ezen kívül elkülönítettem némi büdzsét szerelemprojektre is, vagyis arra az esetre, ha olyasmi jön szembe, amibe nagyon beleszeretek. Nem is biztos, hogy anyagilag éri meg, de ha életvitelszerűen vagy szellemiségében passzol hozzám, arról nem akartam lemaradni. Azt azért tudni kell, hogy ez a műsor az én brandemet és az üzletasszonyi pozíciómat is támogatja, így teljesen másképp számoltam a befektetéseimet, illetve az ideiglenes kiesésemet az üzleti tárgyalásokból és döntésekből. Ezt egy alapos számolás és átgondolás előzte meg, mind üzletileg, mind pénzügyileg, mind családilag. A cégben addig le kellett osztanom a feladatokat, hogy ki miért felel.
Mennyi időre estél ki?
Egy hónapra. Ebből 18 nap volt nagyon kemény, olyankor reggeltől estig forgattunk. Ott a családnak is nélkülözni kellett. Szerencsére két részletben forgattuk a műsort, és a kettő között volt egy kis szünet, amit igyekeztem a családommal és az üzletemmel tölteni.
Nem volt olyan startup, aminél utólag megbántad, hogy nem csaptál le rá?
Amit igazán jó befektetésnek gondoltam, arra lecsaptam. Már az első két forgatási napon is befektettem. Ahol egy kicsit sajnáltam, hogy nem fektettem be, ott nem is az üzleti oldalát sajnáltam, hanem azt, hogy nem dolgozhatok együtt az emberrel, vállalkozóval, aki szimpatikus volt. Két ilyen esetre emlékszem. Nagyon tudok kötődni emberekhez, nekem nagyon fontosak az emberi kapcsolatok. A mai napig az okozza számomra a legtöbb nehézséget, ha emberi változás van a cégemben. Fájni tud, ha valakihez ragaszkodom, de ő máshogy látja a jövőjét. De hát ez ilyen. Minden lovat nem tudunk megülni. A lényeg az, hogy jó üzletek köttessenek a pénzünkből, és ezután jön az emberi része. De az előfordulhat, hogy kiderül, mégsem pont úgy van minden, ahogy a műsorban elhangzott, és akkor bizony újra kell dönteni a folytatásról. Ez benne van, ilyen az élet.
Ha felkérnének egy újabb évadra, elvállalnád?
Nagyon örülnék, ha lesz következő évad, abban én is szerepelhetnék, nagyon szerettem ezt a csapatot. Közben meg azt gondolom, hogy minél több nő jelenik meg egy ilyen műsorban, annál jobb kommunikációja van az üzenetemnek. Zászlóvivője vagyok annak, hogy egy nő lehet egyszerre családanya és sikeres vállalkozó.
Amikor belevágtál a vállalkozásodba, érezted azt, hogy nőként nehezebb elfogadtatnod magad az üzleti világban?
Nagyon kicsiben kezdtem, minden lépcsőfokát megjártam ennek a sikernek. Az elején éreztem, hogy nem vesznek komolyan, főleg a modell múltamból adódóan. Sokan gondolták, hogy szép kislány vagyok, és ennyi. Most, az elmúlt egy-másfél évben érzem azt, hogy a helyemen vagyok, és a helyemen kezelnek. Ez nagy magabiztosságot ad. Az egész talán a Glamour díjával kezdődött, ami számomra azért fontos, mert nőkről szól, és női vállalkozói díjat nyertem, amire nagyrészt nők szavaztak. Ott elindult egy olyan lavina, ami támogatott abban, hogy kezelni tudjam azokat a helyzeteket, amikor valaki nem vesz komolyan. Mind a helyzet során, mind magamban.
Ha visszanéznéd a Toman Lifestyle indításakor kidolgozott hosszú távú üzleti tervedet, mennyire lenne közel ahhoz, ami valójában lett a márkából?
Nagyon-nagyon felülmúltam minden elképzelésemet. Nem számoltam azzal, hogy üzleti magazinok címlapján leszek, ahogy azzal sem, hogy az üzleti szféra felsőbb köreiben is téma lesz a Tomán. Azt gondolom, hogy álmodni merni kell, lehetőleg minél nagyobbat, de én ekkorát biztos nem álmodtam. Most már mások a célok, más pontokat szeretnék elérni, más kapukat döngetek. Lehet, hogy egy kicsit nagyobbat álmodom a helyzetemhez képest, de azt gondolom, hogy célokra és álmokra szükség van, és azokat el kell érni, hogy aztán új célokat és új álmokat tudj kitűzni.
Induláskor csak ez a diétás vállalkozás járt az eszedben, vagy több terved is volt, csak épp ez futott be elsőnek közülük?
Ezzel az egy tervvel rendelkeztem, mert ez első látásra szerelem volt. A saját bőrömön tapasztaltam, hogy milyen változásokat hoz, ezért azonnal ezzel kezdtem el 100 százalékosan foglalkozni. Nem volt B- meg C-tervem, bár eleinte a divatvilágba vissza-visszajártam néha, akár modellként, akár szervezőként. Tetszett, hogy itt van egy jó termék, és mellette ott van az ember, és ez a kombináció számomra máig nagyon fontos. A műsorbeli befektetéseim is erről szólnak: ott a jó termék, de mindig ott van mellette a jó ember is. Az emberi tényező számomra nagyon-nagyon fontos.
Olvasnál még a Cápák közöttről?
- Újabb műsort vezet Lilu, 13 hónappal a szülés után visszatért a képernyőre
- Kereshetett volna sok pénzt, ő inkább ápolónak ment
- Apró Anna kockázati tőkebefektető: “Eszem ágában sincs versenyezni a férfiakkal”