Bő húsz évvel ezelőtt nem volt olyan buli, ahol Akon valamelyik dala fel ne csendült volna. Lonely, Smack That, Right Now (Na, Na, Na) kívülről fújtuk az énekes líraibb vonulatú és rappesebb slágereit is, aztán mintha Thanos csettintett volna egyet, Akont elnyelte a föld. Legalábbis látszólag, ugyanis az 50 éves zenész – aki ma ünnepli a születésnapját – az azóta eltelt évtizedben is jó néhány slágerrel előállt, bár abban megegyezhetünk, hogy egyik sem lett akkora közönségkedvenc, mint az előbb felsoroltak.
Veleszületett tehetség
Aliaune Damala Bouga Time Puru Nacka Lu Lu Lu Badara Akon Thiam (nem lennénk a helyében, amikor hivatalos okiratokat kell aláírnia), vagyis ismertebben Akon, a kétezres évek elején kezdte bontogatni a szárnyát a zeneiparban. A tehetsége elsőre nyilvánvaló volt Devyne Stephens zenei mogul számára, aki nemcsak mentoráltjává fogadta, hanem szerződést is ajánlott neki nem sokkal azután, hogy megismerték egymást. Stephensnek nem voltak kétségei afelől, hogy Akon sztárnak született, néhány dalát – többek között a Lonely-t is – azonnal rögzítette és továbbította az SRC Records számára.
Amikor Jerome „Knobody” Foster, a kiadó nagykutyája meghallotta a dalt, azt mondta, ebből hatalmas sláger lesz. Azonnal repülőre szállt, hogy találkozzon a szenegáli-amerikai zenésszel, és megkezdjék a közös munkát. 2004 júniusában meg is lett az eredménye, megjelent az első önálló lemeze, Trouble címmel, Akon pedig egy csapásra a zeneipar csúcsán találta magát, és még az is a Lonely-t dúdolta, akitől korábban teljesen távol állt ez a műfaj.
2006-ban, mire a második albuma Konvicted címmel kijött, már a saját kiadója égisze alatt jelentette meg a dalait, a lemez pedig tovább növelte az ázsióját. Az első héten 286 ezer példányban kelt el, hat hét alatt pedig több mint egy millió fogyott belőle az USA-ban, így nem meglepő, hogy platina minősítést kapott (amit aztán dupla majd tripla platina is követett). A Lonely-t felváltotta az album kedvence, a Smack That, ami hatalmasat ütött, a rajongók és kritikusok egyaránt imádták, a rádiók és az éjszakai klubok dallamtapadásig játszották. Úgy tűnt, hogy Akon megvette magának a közönséget, azonban 2007-ben az imázsa szilánkosra tört.
A hírnév árnyoldala
Drogügyletek, nagy értékű autólopás, börtönbüntetés – Akon előélete sem volt patyolat, de 2007-ben, amikor szexet szimulált a színpadon egy 15 éves lánnyal – amit a stábja felvett és feltett az internetre –, igazi népharag zúdult rá. A dolog áprilisban történt, és még ki sem heverte a közönség, amikor kiskorú veszélyeztetése miatt újra reflektorfénybe került. Történt ugyanis, hogy New Yorkban egy koncert résztvevője egy tárgyat dobott felé a színpadon. Az énekes arra kérte a tömeget, hogy azonosítsák, ki volt az, és vigyék fel a színpadra. A biztonsági személyzet megragadta a tinit, akit Akon felhúzott és a vállára vett, hogy aztán visszadobjon a tömegbe. Szerencsétlenségére az esetről szintén videó készült, Akont pedig kiskorú zaklatása és szabálysértés miatt bíróság elé állították.
Talán egy kihágással még megúszta volna, de két incidenst, ráadásul alig néhány hónap leforgása alatt már nem néztek el neki, így komoly következményekkel kellett megbirkóznia:
- A Verzion Wireless eltávolította a csengőhangjait a szolgáltatásából. Ha még emlékszel rá, mekkora biznisz volt ezekben, akkor értheted a jelentőségét.
- Emellett úgy döntöttek, hogy nem szponzorálják a The Sweet Escape Tour-t, ahol Akon lett volna Gwen Stefani nyitánya.
- A Universal Music Group elrendelte a szexista videóklip eltávolítását a YouTube-ról szerzői jogok megsértésére hivatkozva.
- Michelle Malkin, Laura Ingraham és Bill O’Reilly jobboldali politikai kommentátorok pedig nyíltan kritizálták Akont a nők lealacsonyítása miatt.
Akon az MTV European Music Awards-on 2005-ben (Fotó: Getty Images/George Pimentel)
Gwen Stefanival közös daluk, a The Sweet Escape 2006-ban jelent meg (Fotó: Getty Images/Kevin Mazur)
Saját alapítványa pólóját viselve. (Fotó: Getty Images/Paul Redmond)
David Guettával is vitt közös projektet, a Sexy Bitch 2012 egyik partihimnusza volt. (Fotó: Getty Images/Jeffrey Mayer)
2022-ben, a SiriusXM Studios felvételén. Láthatóan nem fogott rajta az idő. (Fotó: Getty Images/Slaven Vlasic)
Nem vész el, csak átalakul
Innen visszakapaszkodni a csúcsra majdhogynem lehetetlen, de Akon becsületére szóljon, hogy megtette, ami tőle telt, hogy a hírnevén esett csorbát kijavítsa. 2008-ban új albummal jelentkezett, ami nem meglepő módon a Freedom címet kapta, mellette pedig zeneszerzőként és szövegíróként is közreműködött több dalban is, például Kardinal Offishall negyedik albumán közösen dolgoztak (ha azt mondjuk Dangerous, valószínűleg rögtön bekúszik a tudatalattidba a legnagyobb közös slágerük), sőt, Lady Gaga Just Dance című dalában is társzerzőként dolgozott. Hatalmas projektet vitt Michael Jacksonnal, azonban közös daluk, a Hold My Hand már csak posztumusz tudott megjelenni a legenda halála miatt. Emellett 2010 környékén több előadónak is segített új albumot felvenni, Leona Lewis, Alexandra Burke, Whitney Houston, Pitbull és David Guetta is Akonra bízták magukat, hogy csak néhányat említsünk.
Bár lehet, hogy a Smack That sikerét nem sikerült felülmúlnia, azért korántsem tűnt el a süllyesztőben, saját dalai is a ‘10-es években is szépen gyűltek (hat nagylemez jelentetett meg, több tucat videóklippel és még annál is több kollaborációval.
2019-ben azonban újabb éles huszárvágással váltott, és új lemezkiadót alapított Akonik Label Group néven, melynek keretein belül első latin kislemezét is megjelentette Get Money címmel. A zenész azóta is ezen a hangzásvonalon mozog, éppen a napokban jött ki új videóklipje, a Prolly Cut.
Akon City
A hírnév, gazdagság, tehetség azért némi hiúsággal is párosul, Akon 2018-ban bejelentette, hogy a szenegáli kormánnyal együttműködve egy kriptovaluta alapú gazdasággal rendelkező turisztikai várost épít fel Akon City néven, a saját kriptovalutáját, az Akoint használva fizetési eszközként.
Nem, a dolog nem vicc, 2020-ban a zenész a Twitteren tette közzé, hogy lerakta a hatmillió dolláros város alapkövét, az építkezés azonban várhatóan idén kezdődik és csak 2026-ban fejeződik be. Ha minden igaz, akkor a város utakat, kórházat, lakóházakat, szállodákat, rendőrőrsöt, hulladékkezelő létesítményt, iskolát és naperőművet foglal magában.
Mr. Lonely vagy Mr. Good Heart
Akon tetteit nem lehet feketén vagy fehéren megítélni, de a nemes ügyek melletti kiállást nem lehet elvitatni tőle. Már a karrierje kezdetén is sok energiát fektetett abba, hogy rászorulókat támogasson, de 2010-től – úgy tűnik, minden szempontból ez az időszak volt a fordulópont az életében –, különösen nagy hangsúlyt fektetett a jótékonykodásra.
- 2010-ben részt vett a We Are the World: 25 for Haiti című jótékonysági kislemez elkészítésében, ami a Haiti földrengés áldozatait segítette.
- 2014-ben az Akon Lighting Africa projekten keresztül, 15 afrikai országnak kezdett elektromos áramot biztosítani.
- Létrehozta a Konfidence Foundation alapítványt, melyen keresztül afrikai gyerekeket támogat 2007 óta.
- Az I Believe That We Will Win című dalban is közreműködött Pitbullal. A dal eladásaiból, streameléséből és megtekintéseiből származó teljes bevételt a Feeding America és az Anthony Robbins Alapítvány javára ajánlották fel, hogy könnyebbé tegyék a COVID-járvány miatt érintettek életét.
Mivel az ő gyerekkora nem volt egyszerű – nehezen találta a hangot a kortársaival – Akon különösen a szívén viseli a gyerekek sorsát – klipjeiben is többször tűntek fel gyerekek –, sőt, igazi apatigris, hat gyermekéről szinte semmilyen információt nem lehet tudni, óvja-védi őket a nyilvánosságtól. Az egyetlen infó, amit az évek során elcsepegtetett, hogy három különböző nőtől születtek a kicsik, még a nemek feloszlását sem lehet pontosan tudni. Ami a magánéletét illeti, szintén hét lakat alatt őrzi a kapcsolatait, ha hinni lehet a pletykáknak, akkor éppen az ötödik feleségét fogyasztja.