Száz éve még nem volt sikk a napszemüveg – sőt, épp ellenkezőleg, kicsit cikis holminak számított. Mert tudni lehetett, hogy aki hordja, az vagy vak, vagy szifiliszes. A kék és zöld lencse ezért szégyenbélyeg volt.
Ma már tudjuk: a napszemüveg nem eszetlen divathóbort, hanem nagyon is hasznos holmi, mert az UV-sugárzás komolyan károsíthatja a szemet. Eleink ezzel nem voltak tisztában, de azért a napszemüveget ennek ellenére már jó pár száz éve feltalálták. Mert akinek érzékeny volt a szeme, annak ez régen is kellett.
Néró császár smaragdja
Idősebb Plinius írt róla, hogy Néró császár egy csiszolt smaragdon át nézte az Arénában a gladiátorjátékokat, ezért a legtöbben ezt a pillanatot tartják a napszemüveg születésének, még akkor is, ha ennek a kőnek nyilván nem volt még szemüveg formája.
A történet nagyon látványos (sokan megfestették), és van benne némi logika is, mert Néró nevelője, Seneca, mestere volt a különböző lencséknek és tükröknek. Ha tehát ha a császár rövidlátó volt (amit nem tudunk), akkor logikus, hogy megpróbált számára valamilyen kezdetleges szemüveget készíteni. Csak hát erre a smaragd nem igazán alkalmas – mert nem tiszta, hanem felhős kő, teli zárványokkal, buborékokkal. Ha ezen át akarta meglesni a császár, mi is történik a porondon, akkor bizony nem sokat láthatott.
Épp ezért senki nem tudja pontosan, miért is használta közel kétezer éve Néró azt a bizonyos csiszolt követ. Azért nézett smaragdon át, mert úgy vélte, hogy ez gyógyítólag hat majd a szemére, vagy azért, mert zavarta az erős fény? Esetleg a jövőt akarta így meglátni? A korban a drágakövekhez nagyon sok babona társult, épp ezért lehet, hogy a napvédelem kicsit sem játszott szerepet abban, hogy a szeme elé tette. És persze még az is lehet, hogy egyszerűen csak be akarta mutatni az alattvalóinak, hogy mekkora új smaragdja van…
A zöld szín amúgy nem lett volna rossz választás, arra ugyanis már a 18. században rájöttek a kutatók, hogy a gyengén látók számára a zöld szín a legjobb választás. Amikor 1829-ben az első igazi színezett lencséjű napszemüvegek megjelentek, úgy reklámozták, hogy „áldás az öregeknek”, mert a zöld színű lencse nyújtja a legélesebb kontrasztot, és minden extra dioptria nélkül is élesebb a látvány.
Eszkimó hószemüveg
A hó legalább olyan vakító erejű tud lenni, mint a nap – jól tudja ezt minden síelő. Az északi, havas területeken élő emberek ezért már jó kétezer éve rájöttek, hogy valamivel védeni kell a szemüket a hóvakság ellen. Többféle anyagból készítettek kezdetleges szemüvegeket, fából, csontból és szalmából is, nagyjából mind ugyanúgy néz ki: letakarják a szemet, és csak egy vékony rést hagynak, amelyen kitekinthet a hordója. Bár az inuit hószemüveg furcsa látvány, meglepően hatékony.
Kínai füstös kvarc
Az 12. században a kínaiak kezdték el sötét színű lencsével eltakarni a szemüket – de nem a szabadban, a nap ellen, hanem a szobában. Méghozzá kifejezetten a peres ügyek intézésekor. A bírók ilyenkor ezzel a speciális, sötét lencsés szemüvegszerűséggel takarták el a szemüket, hogy nehogy a szemükből kiolvashassák a vádlottak, hogy mit gondolnak, és részrehajlással vádolhassák meg őket.
Goldoni-szemüvegek
Az első nap ellen védő, szemüveg formájú holmit Olaszországban gyártották a 18. században, méghozzá Muranóban, és a velencei gondolások takarták el vele a szemüket, mert őket valóban zavarta a folyamatos napfény. Ennek már UV-védelme is volt, és igen, főleg zöld színű lencse volt benne. A nevét arról kapta, hogy Carlo Goldoni, a híres drámaíró is igen szerette hordani. Bár meglepően modern külseje van, nem számított különösebben menő vagy divatos holminak – olyasféle segédeszköznek tartották, mint mi manapság a hegesztőszemüveget. Ha valaki védeni akarta magát a naptól, inkább felvett egy kalapot – ami mellesleg ma sem rossz megoldás, mert nemcsak a fényt, de az UV-sugárzás mértékét is a felére csökkenti.
Fényérzékeny betegek számára
Orvosi segédeszközként a 18. században egyre többen kezdtek napszemüveget hordani – főként azok, akik szembetegség miatt nem bírták a napfényt. Mivel számukra fontos volt a teljes körű védelem, a korabeli napszemüvegeknek nem csak elöl, de a száron is volt lencséje, hogy az oldalirányú fényt is tompítsa. Azért volt rájuk hirtelen nagy szükség, mert a szifilisznek, ami a korban igen elterjedt volt, a fényérzékenység az egyik vezető tünete – persze a fekélyek és a demencia mellett. A másik az úgynevezett „nyeregorr”, az a bizarr deformitás, melynek során az orrnyereg szabályszerűen besüppedt az arcba. A szemüveg ebben az esetben is praktikusnak számított, mert a keretére akár egy fémből készült műorrot is rá lehetett erősíteni, így kevésbé volt riasztó az arc látványa. A napszemüveg azonban ettől elég rossz hírűvé vált.
Napszemüvegcsipesz
Az emberek régóta kínlódnak azzal, hogyan is rögzítsék a szemüveget a fejen. Bár arra viszonylag korán rájöttek, hogy csiszolt lencsén át nézve nagyobbnak tűnnek a betűk, de a fül mint rögzítésre alkalmas eszköz viszonylag későn jött a képbe.
Kezdetben a mai úszószemüvegekhez hasonló módon kötésekkel, bőrszíjakkal próbálták rögzíteni, esetleg a viselő által hordott kalaphoz. Aztán jött a kézben tartható nyeles lornyon (egy és két szemre való változatban is), és persze a kezdetektől próbálták tökéletesíteni a szár nélküli, orron ülő szemüveget is (ebből az egyik legrégebbi fennmaradt példányt a Magyar Nemzeti Múzeumban őrzik: 1470-ből származik, bőrből készült, és egy oltár felújítása során találták meg a táblák közé becsusszant darabot). Sokáig minden kényelmetlensége ellenére ez volt a legnépszerűbb fazon – ezért az 1900-as években egy Richardson nevű szemész pontosan ilyen alakú napszemüvegeket gyártott – az ő újítása az volt, hogy a hagyományos szemüvegre lehetett rácsippenteni az ő zöld üvegből készült napvédő okuláréját.
A menő pilóták
A változást az utazás gépesítése hozta el. A nagy sebességnél szükség volt a szem védelmére, hiszen az első autókban nem volt még szélvédő: por, korom, füst, szél, bogarak kerülhettek a vezető vagy az utasok szemébe. Kezdetben az élelmes szemüveggyártók még a vonatozáshoz is szemüveget ajánlottak. (Ne feledjük, akkoriban az emberek attól féltek, hogy megfulladnak a vasúton az óriási sebesség miatt, jogos hát, hogy mindenképp védeni akarták a szemüket is.)
A szemüveg ekkor vált a szabadság, az utazás és a gazdagság jelképévé. Ezt csak erősítette, amikor megjelentek a repülőgép-pilóták – és ők speciális szemvédelmet kívántak. Az első világháború idején ez még olyan otromba, nagydarab eszköz volt, mint egy búvárszemüveg, hogy teljes védelmet adjon. De ekkor még inkább praktikus, mint divatos holminak számított.
A második világháborúra azonban sokat fejlődött a technika, megjelentek az elegáns, divatos, könnyen és kényelmesen hordható napszemüvegek, amilyeneket a hadsereg legmenőbbnek számító katonái hordták. Ezeknek a formája teljesen olyan, mint amit ma is használunk.
Elterjedésüket nagyban segítette, hogy épp ekkor találták fel az antibiotikumokat is, és hirtelen gyógyíthatóvá vált a szifilisz, így a napszemüveg eredeti, gyógyászati funkciójáról elkezdtek megfeledkezni az emberek. A napszemüveg pedig a menőség és a szabadság szimbólumává vált.
A sztárok kelléke
A napszemüvegek igazi elterjesztői azonban a filmsztárok lettek, akik eredetileg, az 1920-as években azért kezdtek napszemüveget hordani, mert a korabeli lámpák fénye a forgatások alatt szemet megviselő módon erős volt, ráadásul a gyakori fotózások erős, magnéziumos vakuja is megviselte őket. Gyakran volt vörös, gyulladt a szemük, ezt takarták a napszemüveggel.
Később azonban rájöttek, hogy napszemüveg nehezíti az ember felismerését is, így az egyre növekvő méretű napszemüvegekkel az inkognitójukat próbálták megőrizni. Az emberek pedig elkezdték utánozni a sztárokat – és valljuk be, ez végül is egész hasznos divat lett, mert a szem egészségének megőrzéséhez egy jó napszemüveg tényleg elengedhetetlen.