Maszk, melegítő, válltömés és ronda cipők – Így divatoztunk életünk legpocsékabb évében

M. N. | 2020. December 20.
Ahogy mindent, idén a divattrendek alakulását is elsősorban a koronavírus-járvány határozta meg. És hogy mi még?

A világ legnagyobb divatra szakosodott keresőoldala, a Lyst a napokban kiadta 2020-as trendriportját, melyet az idén indított keresések statisztikái alapján állítottak össze. Nem meglepő, hogy az év legmeghatározóbb „divatdiktátora” is a koronavírus-járvány volt, de azért más szempontok is közrejátszottak a trendek alakulásában… 

Túlélés, kényelem és tudatosság

A pandémia kitörését követően kezdetben csak ajánlott, vitatott, majd pedig egyre több helyen kötelezővé váló maszkviselés természetesen megdobta az erre vonatkozó kereséseket is. A maszkokra 2020-ban 502 százalékkal többen kerestek rá, mint egy évvel korábban, a divatmárkák közül pedig egyre többen vették fel termékkínálatukba az elengedhetetlenné váló védőeszközt. A maszkok mellett azonban számos más apokaliptikus hangulatú holmi is hirtelenjében népszerűvé vált idén, így az acélbetétes és a katonai csizmák, a masszívabb bőrruhák és az oversize sziluettek.

Rick Owens tavaszi-nyári kollekciója

A bizonytalanság érzése azonban másképp is lecsapódott a fogyasztók érdeklődésén: sokan fordultak a spiritualitás felé, az előző évhez képest 56 százalékkal többen kerestek a csillagjegyes termékekre, medálokra, szerencsehozó amulettekre. Április végén aztán Meghan Markle egy rontásoktól védő ördögszem medállal díszített nyakláncot viselt egy jótékonysági szervezet Instagramra feltöltött videójában, ami újabb lendültet adott ennek a trendnek.

Ilyen nyakláncot viselt Meghan Markle

Egy átlagosnak mondható évben a melegítők iránti kereslet szeptember és december között fut fel, idén viszont a karanténintézkedések miatt ez is másképp alakult. Március közepétől határozottan megugrott az érdeklődés a melegítők iránt, áprilisra pedig már 104 százalékkal többen kerestek ezekre a holmikra, mint az azt megelőző hónapban. 

A szabadidő-ruházaton túl is inkább a kényelmesebb darabokra, főképp pedig a vidékies-bukolikus ihletésű divatcikkekre kerestek az oldal látogatói, így a hatalmas, puha kardigánokra, a bő szabású blúzokra és ruhákra, de felkapottak voltak a viktoriánus kor stílusát idéző ruhadarabok is. 

A használt, illetve vintage holmikra is többen kattintottak idén, mint az előző évben, ami egyfelől arra utal, hogy vásárlóként mind tudatosabbá válunk, azonban nem elhanyagolható módon annak is a következménye, hogy ebben az évben világszerte rengeteg ember anyagi helyzete vált kiszámíthatatlanná, így divatcikkek vásárlására kevesebbet, illetve óvatosabban költöttek. A „vintage divat” kifejezés egyébként szeptemberben volt a legfelkapottabb, akkor több mint 35 ezer keresést indítottak rá.

Michelle Obama és a híressé vált VOTE nyaklánc

A politikai és társadalmi események is éreztették persze hatásukat a divaton, ezen belül is legfőképpen a Black Lives Matter mozgalom, illetve az amerikai elnökválasztás. Többen akartak idén afroamerikai tulajdonban lévő divatmárkáktól vásárolni. Az elnökválasztással kapcsolatos ruhák és kiegészítők pedig minden mennyiségben kelendőek voltak. Ebben a témakörben a legtöbben Michelle Obama VOTE feliratú nyakláncára voltak kíváncsiak, melyet augusztusban, a demokraták virtuális kongresszusán megtartott, szavazásra buzdító szónoklata alatt viselt. Az ékszert egy addig alig ismert amerikai márka, a ByChari készítette számára, melynek a tulajdonosa szintén afroamerikai.

Az év legkeresettebb divatcikkei

A legkeresettebb divatcikkek listájának élén a legkevésbé sem meglepő módon egy maszkot találunk: az Off-White márka már a koronavírus-járvány előtt is árusított logóval díszített maszkokat, melyekre januártól márciusig 450 százalékkal nőtt meg a kereslet. A 399 dolláros, vagyis átszámítva mintegy 120 ezer forintos maszkokat az utolsó darabig elkapkodták a cég webáruházából. A második helyezett idén a Birkenstock Arizona papucsa lett. A márka iránti érdeklődést megdobták a dizájner kollaborációk is, többek között a Valentino divatházzal, Proenza Schoulerrel és Rick Owensszel. 

2020 legkeresettebb divatcikkei

A harmadik legkeresettebb termék a Telfar shopper táskája lett, mégpedig azt követően, hogy Alexandria Ocasio-Cortez amerikai kongresszusi képviselő ilyet viselt, illetve az Instagramon is népszerűsítette a márkát. A lista negyedik helyén a Nike joggereket találjuk, de általában véve is ennek a sportmárkának a termékei iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés 2020-ban. Az ötödik helyezett egy bővülő szabású, puffos ujjú, rózsaszín ruha lett a H&M tavaszi-nyári kollekciójából, a bukolikus trend jegyében. A hatodik szintén egy egészruha, mégpedig egy zöld, spagettipántos kötött modell egy környezettudatos londoni divatháztól, a House Of Sunnytól, mely azért ment ekkorát, mivel Kendall Jenner, Bella Hadid és számos más világhírű influencer is viselte.

 

A boksznadrágokra különösen a második negyedévben kattantak rá az oldal látogatói, a kategória legnagyobb favoritja pedig a Prada gabardin sortja lett, ami így az éves összesítésben is hetedik lett. A Crocs klasszikus klumpáira havonta átlagosan 135 ezer, míg az UGG mamuszaira és csizmáira minimum havi mintegy 90 ezer körüli keresést indítottak, így ezek a lábbelik kerültek a nyolcadik, illetve a kilencedik helyre. A top 10-be még éppen befért a New York-i The Frankie Shop válltöméses pólója, melyet gyakorlatilag minden fast fashion márka lelkesen lekoppintott a nyár folyamán.

Popkultúra

A Lyst statisztikái szerint 2020 elsőszámú trendsettere a sztárvilágból Harry Styles volt. A brit énekes vintage-inspirálta szettjeivel és gyöngysorával keltette fel leginkább az érdeklődést, Golden című klipjének megjelenését követően pedig tömegek akartak kék, illetve türkiz blézert vagy zakót vásárolni maguknak, míg a sárga vödörsapkák iránt egyszeriben 92 százalékkal nőtt meg a kereslet. A második helyezett ezen a listán Beyoncé lett, aki a Black Is King című filmjében viselt félholdas overalljával órák alatt teremtett divatot, világhírnevet szerezve a holmi megálmodójának, Marine Serre francia divattervezőnek is. A dobogó harmadik fokára a BTS nevű koreai k-pop banda legnépszerűbb tagja, Kim Namjoon került, nagyrészt annak következményeképp, hogy a fiúcsapat idén az Egyesült Államokba is ellátogatott, illetve az MTV VMA-gálán is felléptek, talpig Gucciban. 

Beyoncé, Harry Styles és Kim Namjoon (Fotók: IMDb/Getty Images)

A top 10-be rajtuk kívül bekerült még Alexandria Ocasio-Cortez politikus, Travis Scott rapper, Paul Mescal színész, a vagány plus size énekesnő, Lizzo, Charli D’Amelio amerikai influencer, Katalin hercegné, továbbá Chiara Ferragni olasz influencer és divattervező.

A tévésorozatok közül idén az Emily Párizsban gyakorolta a legnagyobb hatást a fashionistákra, akik különösen a beretsapkákra, illetve a sárga, aszimmetrikus Ganni szoknyára kaptak rá, melyeket a Lily Collins által megformált címszereplő viselt. 

Emily Párizsban (Fotók: Netflix)

Az év divat tekintetében legfelkapottabb klipje a Cardi B és Megan Thee Stallion WAP dímű dalához készült videó lett, mely megjelenését követően egyik hétről a másikra több mint a duplájára növelte a leopárd-, tigris- és kígyómintás holmik iránti érdeklődést.

És mi lesz jövőre?

Az idei keresések alapján már a jövő év meghatározó trendjei is körvonalazódni látszanak. A legjobban természetesen mindannyian azt várjuk, hogy véget érjen a koronavírus-járvány és újra biztonsággal járhassunk közösségbe, társaságba. A melegítőben töltött év után újra előtérbe kerülnek a sikkes ruhák, ezen belül is várhatóan a 20-as évek flapper stílusa lesz az, mely némi modern csavarral újragondolva nagyot tarol majd. A trendelőrejelzés szerint 2021-ben tovább erősödik a genderless irányzat, a nemektől független divatkollekciók elsöprő sikerekre számíthatnak. Mindemellett úgy tűnik, hogy vásárlók a márkáktól egyre inkább azt várják majd, hogy tegyenek még többet a fenntarthatóság érdekében és vegyék ki részüket a társadalmi felelősségvállalásból, illetve karitatív célok támogatásából is.  

Még több 2021-es trend:

Exit mobile version