Így került a nők hátára a dekoltázs

Megyeri Nikolett | 2021. Május 23.
A fedetlen női hátak mutogatása csupán alig egy évszázada jött divatba. De micsoda évszázad volt!

„A nő feltárja testének egyetlen részét, amelyet nem tud ellenőrizni, annak ellenére sem, hogy tisztában van azzal, mit látnak a mögötte álló emberek. Ez a passzív kontroll erotikát teremt” – így fogalmazta meg Alexandre Samson, a 2019-ben, Párizsban megrendezett Hátsó oldal – A divat hátulról című tárlat kurátora, mi is valójában a pláne a hátul kivágott ruhafazonban, mely alig egy évszázada van jelen a divatban. A trendelőrejelzések szerint az idei nyár egyik legfelkapottabb irányzata lesz, ezért most felidézzük a történetét…

A fürdőruhákkal kezdődött (Fotó: Underwood Archives/Getty Images)

Elő a háttal!

A francia décolletage szó eredetileg a női ruha alacsony nyakkivágását jelenti, illetve azokat a testrészeket, melyeket ez a kivágás fedetlenül hagy. A szóban forgó testtájak évszázadokon át jellemzően a nyak, a mellkas – a kor ízlésétől függően kisebb vagy nagyobb – része, illetve legfeljebb a vállak voltak. A 20. század elején azonban a fürdőruhadivatban felbukkant a hátat szabadon hagyó kivágás, majd divatba jött az ily módon lebarnult hát mutogatása, ami magával hozta, hogy a testrészt fedetlenül hagyó szabásvonal átkerült az alkalmi viseletekre is. Az irányzat úttörője Clara Bow, a korszak  egyik legnagyobb filmsztárja és szexszimbóluma volt, aki már az 1920-as években viselt nyitott hátú ruhákat. A hátsó kivágás ugyanakkor csak az 1930-as években terjedt el igazán. 

Clara Bow

Clara Bow az 1920-as években (Fotó: Wikipedia)

Plakát az 1930-as évekből

Plakát az 1930-as évekből (Forrás: Swim Ink 2, LLC/CORBIS/Corbis via Getty Images)

Bette Davis

Bette Davis a Kunyhó a gyapotföldön című filmben (Fotó: John Kobal Foundation/Getty Images)

Norma Shearer

Norma Shearer 1932 körül (Fotó: John Kobal Foundation/Getty Images)

Joan Crawford

Joan Crawford a No More Ladies című filmben (Fotó: George Hurrell/John Kobal Foundation/Getty Images)

Sylvia Sidney

Sylvia Sidney a Thirty Day Princess című filmben (Fotó: Hulton Archive/Getty Images)

Madeleine Vionnet kreáció 1938

Egy Madeleine Vionnet kreáció 1938-ból (Fotó: Chicago History Museum/Getty Images)

Az előző évtizedben népszerű, zsákszerű szabásvonalak ebben az időszakban finomodni kezdek, a derékvonal a helyére került és a természetes, íves, puha női sziluett kiemelése volt a cél. A ruhaanyagok szinte folyékony hatást keltettek a testen, ebbe az irányzatba pedig tökéletesen passzoltak a csupasz háton leomló textíliák. A trend legkiemelkedőbb képviselője Madeleine Vionnet francia kreátor volt, aki a legelegánsabb öltözékeket is képes volt úgy megtervezni, mintha a viselőjük épp csak magára kapott volna egy könnyű anyagdarabot.

Vikki Dougan 1957-ben (Fotó: Earl Leaf/Michael Ochs Archives/Getty Images)

Az 1940-es években a hátat szabadon hagyó szabásvonal szinte teljesen eltűnt a divat fősodrából. Az 1950-es években viszont annál látványosabban tért vissza, mégpedig – Jessica Rabbit karakterének egyik későbbi ihletője – Vikki Dougan testén. A színészi babérokra törő pin-up girl azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy minden lehetséges alkalmat megragadott arra, hogy merészebbnél merészebb hát nélküli ruhákban mutogassa magát. Bár hollywoodi karrierje rövid életű és meglehetősen feledhető volt, a divattörténelembe úgy írta be magát, mint A Hát

Fenékig!

Mireille Darc a Magas szőke férfi felemás cipőben című filmben (Fotó: Profimedia)

Minden idők legikonikusabb hátul kivágott ruhájaként azt a híres-hírhedt estélyit emlegetik, melyet Mireille Darc viselt az 1972-es Magas szőke férfi felemás cipőben című vígjátékban. A Guy Laroche által tervezett fekete, garbónyakú bársony kreáció nem csupán hát nélküli volt, de egészen fenékig mélyítette a dekoltázs fogalmát. Nem mellesleg egészen elsöprő hatással van a hát nélküli ruhák divatjára a mai napig is.  

A Klute plakátja (Fotó: WARNER BROS / Collection Christophel / Collection ChristopheL via AFP)

Ebből a korszakból meg kell még említeni Jane Fonda flitteres estélyijét is a Klute című neo-noir krimiből, mely nem kevésbé legendás darab, mint az előző, még ha a leg-leg-leg státusztól néhány – farpofákat éppen csak eltakaró centiméter – el is választotta.

Diana hercegnő a Vissza a jövőbe premierjén 1985-ben (Fotó: Keystone/Getty Images)

A nyolcvanas évekre aztán a hátat csupaszon hagyó ruhák már semmi különösebben felkavarót nem tudtak mutatni. Kivéve, ha olyasvalaki viselte azokat, akitől ez minimum váratlan volt, például azért, mert az illető a brit királyi család tagja. Diana hercegnő azonban notórius szabályszegőként és egyben divatikonként ezt a stílust is magáévá tette. Először a Vissza a jövőbe 1985-ös premierjén jelent meg egy hátul kivágott Catherine Walker estélyiben, majd néhány hónapra rá a Halálvágta bemutatójára is egy hátvillantós ruhát választott. Később, különösen a Károly hercegtől való különválását követően több alkalommal is viselt hátul dekoltált darabokat.

A legemlékezetesebbek

A hátat szabadon hagyó ruhák legutóbbi nagy fénykorukat az ezredforduló környékén élték, ám teljesen soha nem mentek ki a divatból. A „műfajban” pedig egészen kiemelkedő alkotások is születtek az elmúlt bő két évtizedben.

Celine Dion az 1999-es Oscaron (Fotó: Jim Smeal/Ron Galella Collection via Getty Images)

1999-ben már önmagában az is kimondottan szokatlannak számított, ha egy női sztár estélyi helyett öltönyben jelent meg a vörös szőnyegen. Celine Dion outfitjének megálmodója, John Galliano azonban még egyet csavart a dolgon: a zakót fordítva, hátvillantós felsőrészként adta az énekesnőre.

Cate Blanchett 2000-ben az Oscaron (Fotó: Kevin Mazur/WireImage)

Cate Blanchett 2000-es Oscar-ruháját Jean Paul Gaultier tervezte, az ihletforrás pedig egyértelműen Mireille Darc kosztümje volt a Magas szőke férfi felemás cipőben című filmből.

Hilary Swank a 2005-ös Oscar-gálán (Fotó: Frazer Harrison/Getty Images)

Hilary Swank 2005-ös Oscar-ruhája is összetéveszthetetlenül idézte Mireille Darc többször emlegetett öltözékét. A Guy Laroche akkori művészeti vezetője, Hervé Leger lényegében a divatház névadójának egykori kreációját alkotta újra a kor aktuális irányzatainak szellemében.

Nicole Kidman a 2005-ös Tribeca Filmfesztiválon (Fotó: Evan Agostini/Getty Images)

Nicole Kidman a 2005-ös Tribeca Filmfesztiválon viselt Azzaro ruháját John Singer Sargent 1884-es Madame X című festménye ihlette.

Kate Hudson A titkok kulcsa premierjén (Fotó: L. Cohen/WireImage)

Kate Hudson A titkok kulcsa 2006-os Los Angeles-i premierjén bebizonyította, hogy egy hátat teljesen szabadon hagyó pucérruha is lehet kifogástalanul elegáns.  

Rihanna a 2012-es Grammy-gálán (Fotó: Steve Granitz/WireImage)

A jelenkor hírességei közül talán Rihanna a hát nélküli ruhák legfőbb zászlóvivője, igaz, ő legnagyobb előszerettel elöl-hátul egyaránt mélyen dekoltált változatokban viseli. Itt épp a 2012-es Grammy-gálán viselt Giorgio Armani estélyiben látható, melyen szintén tetten érhető a Mireille Darc-ruha hatása.  

Miranda Kerr a Golden Globe afterpartyján, 2014-ben (Fotó: Jon Kopaloff/FilmMagic)

Miranda Kerr a 2014-es Golden Globe díjátadó afterpertyján aszimmetrikus Emilio Pucciban villantott egy füst alatt hátat, csípőt és lábat is, miközben még  Liz Hurley híres Versace outfitjét is megidézte a Négy esküvő és egy temetés 1994-es premierjéről. Egész tisztességes teljesítmény ez egyetlen ruhától.

Hailey Bieber a 2019-es MET-gálán (Fotó: Neilson Barnard / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)

A 2019-es MET-gála témája a camp, vagyis a színpadias, ironizáló stílus volt, melynek jegyében Alexander Wang valódi mesterművet alkotott Hailey Bieber számára. A divattervező szintén a Mireille Darc-estélyiből indult ki, mely ebben az értelmezésben millennial pink árnyalatot kapott, az eredeti ruha derékrészét díszítő lánc helyére pedig egy – a 2000-es évek elejének divatját idéző – kivillanó spárgatanga került. 

Még több divattörténet

Exit mobile version