Egy teljesen más valóságban – így reagált a divatipar az orosz-ukrán háborúra

Megyeri Nikolett | 2022. Március 06.
Az Ukrajnában zajló háború árnyékában is folytatódtak a nagy divathetek, a divatipar néhány szereplője szót emelt az agresszió ellen, jótékonysági kezdeményezések indultak, illetve több világmárka is bejelentette az orosz piac bojkottját. Mások viszont egyre kínosabban hallgatnak és kivárnak.

Dima Ievenko, az ukrán Ienki Ienki márka alapító-divattervezője a múlt héten legújabb kollekciójának bemutatójára készült a milánói divathéten. Csütörtök hajnalban hotelszobájában arra ébredt, hogy sorra kapja az üzeneteket családtagjaitól, barátaitól, munkatársaitól: Oroszország megtámadta Ukrajnát, kitört a háború. A Kijevben élő divattervező  két nappal korábban utazott az olasz divatfővárosba, ahol egy hetet tervezett eltölteni, most azonban fogalma sincs, mikor térhet vissza hazájába. 

„Itt Milánóban rengeteg ember van, gyönyörű az idő, nem olyan szigorúak a COVID-korlátozások, és az emberek az utcán is stílusosan öltözködnek. Mi viszont már egy teljesen más valóságban járunk közöttük – nyilatkozta a kreátor a GQ magazinnak. – Folyamatosan telefonálok,  próbálok valahogy innen segíteni. Óráról órára rosszabb a helyzet. A szüleim Kijevben vannak, nem tudnak elmenekülni. 120 fős csapatom van, mind fiatalok, fiatal lányok és fiúk, és bombák hullanak Kijevre. Nem számítottunk arra, hogy ez valaha megtörténhet.”

Háborúellenes tiltakozás a Prada divatbemutatója előtt a milánói divathéten, február 24-én (Fotó: Melodie Jeng/Getty Images)

Sokakban felmerült, hogy a divatheteket azonnal le kellene állítani, mert nem helyénvaló, mi több, érzéketlenség folytatni, miközben Ukrajnában harcok dúlnak. És bár a bemutatók nem álltak le, az eseménysorozat és az azt övező figyelem egyben a háború elleni tiltakozás színterévé is vált, igaz, elsősorban az utcákon, a kifutókon már mérsékeltebben. Csütörtökön először a Prada divatbemutatója előtt jelentek meg háborúellenes tiltakozók, majd a Versace show helyszínén is felbukkant egy tüntetőcsoport, Putyin-ellenes táblákkal felszerelkezve. 

Giorgio Armani vasárnap mutatta be 2022-23-as őszi-téli kollekcióját. A bemutatón a modellek néma csendben vonultak végig a kifutón. „Az Ukrajnában kibontakozó tragédiában érintett emberek iránti tisztelet jeleként úgy döntöttem, nem használok semmilyen zenét” – közölte az olasz divatcsászár.

„A legjobb, ha azt üzenjük, hogy nem szeretnénk ünnepelni, mert valami nagyon nyugtalanító történik körülöttünk” – mondta a CNN-nek a bemutató után  a 87 éves kreátor.

Szintén vasárnap Francesca Liberatore olasz dizájner a divatbemutatója végén kifutóra lépett, kézen fogta modelljeit, köztük egy ukránt és egy oroszt, majd egyperces néma csendre invitálta a közönséget, a konfliktusban érintettek támogatásának jeleként.

Egy perc csend Francesca Liberatore divatbemutatóján (Fotó: Matteo Rossetti/Archivio Matteo Rossetti/Mondadori Portfolio via Getty Images)

Carlo Capasa, az Olasz Nemzeti Divatkamara elnöke a sajtónak úgy nyilatkozott: „Határozottan elítéljük Oroszország Ukrajna elleni agresszióját. Sajnos drámai helyzetet élünk át, amely befolyásolja a közhangulatot. Ebből a szempontból Giorgio Armani divatbemutatója nagyon megható volt. Úgy döntöttünk azonban, hogy nem állítjuk le a divatshowkat, mert tiszteletben tartjuk annak az 1,2 millió embernek a munkáját, akik nap mint nap az iparágban dolgoznak.”

Hétfőn Párizsban folytatódtak a nagy divathetek. Ralph Toledano, a francia Haute Couture és Divat Szövetség elnöke arra buzdította a résztvevőket, hogy „ünnepélyesen, és a sötét órákat tükrözve éljék meg az eseményt”.

A Sweet Lime Juice bemutatója (Screenshot: Instagram/Fashion Farm Foundation)

Kedden a Sweet Lime Juice nevű ékszermárka rendhagyó prezentációt tartott: tíz, monokróm ruhába öltözött és a márka ékszereit viselő modellt ültettek le egy fehér terítővel borított asztalhoz és arra kérték őket, írjanak, rajzoljanak rá egység, szeretet és összetartozás témakörökben. „Állítsátok meg a háborút! Mentsétek meg az otthonomat! Kijev a szabadság városa. Ukrán vagyok! Lengyelország veletek van” – ilyen és ehhez hasonló feliratokkal és rajzokkal borították be a terítőt. 

Jovy Hon, a Sweet Lime Juice társalapítója a FashionUnited-nek úgy nyilatkozott, mindez nem volt előre megbeszélve, a bemutató spontán módon vált háborúellenes tiltakozássá, a kreátor azonban helyeselte, hogy a modellek ily módon adtak hangot az érzéseiknek, álláspontjuknak.  

A Balmain legújabb kollekciója szerdán debütált a divathéten. „Miközben bemutatjuk kollekciónkat, jól tudjuk, hogy vannak fontosabb dolgok is manapság a világban. Nehéz a kifutókra és a ruhákra koncentrálni, mert nehéz szívvel hallgatjuk a legfrissebb híreket. Gondolataink és imáink az ukránokért szólnak. Méltóságuk, rugalmasságuk és a szabadság iránti odaadásuk inspirál bennünket” – írta Olivier Rousteing, a divatház kreatív igazgatója az Instagramon, aki ugyanitt mindenkit arra buzdított, hogy hozzá hasonlóan támogassanak Ukrajnát segítő jótékonysági szervezeteket. A Balmain divatshowját egy performansz vezette fel, melyben katonai uniformisok ihlette ruhákba öltözött táncosok előbb csatát imitáltak, majd a két vezérkatona csókot váltott egymással. 

Háborúellenes performansz a Balmain divatbemutatóján (Fotó: by Estrop/Getty Images)

Divat a békéért

A két, Los Angelesben élő ukrán tervező, Daria Shapovalova és Natalya Modenova által alapított, digitális divattal foglalkozó DressX startup a divatvilág szereplői közül az elsők között reagált az ukrán-orosz konfliktusra. Már február 25-én piacra dobtak egy virtuális ruhakollekciót Fashion for Peace néven. A sárga-kék ruhadarabokat és kiegészítőket 50 és 1000 dollár közötti összegekért lehet megvásárolni, akár kriptovalutában is, az értékesítésből származó bevételeket pedig teljes egészében ukrán segélyszervezeteknek ajánlják fel. 

A Fashion for Peace kollekció (ForrásDressX)

Az elmúlt napokban aztán számos divatmárka – egészen kicsiktől világcégekig – tett jótékonysági felajánlásokat az Ukrajnában tartózkodókat, illetve az érkező menekülteket segítő szervezetek javára. Mindezzel párhuzamosan a hét elejétől kezdve egy sor világvállalat, köztük az Apple és a Nike is bejelentette, hogy bojkottálja az orosz piacot, de leállította oroszországi szállításait egy sor neves webáruház, így többek között a Net-a-Porter, a Farfetch, a Mytheresa, a BooHoo és az ASOS is. A H&M szintén közölte, hogy minden értékesítési tevékenységét felfüggeszt Oroszország területén, de így tesz a Mango is Az Adidas pedig felfüggesztette együttműködését az Orosz Labdarúgó Szövetséggel.

A nemzetközi szinten is az egyik legismertebb magyar divatmárka, a Nanushka szintén bejelentette, hogy megszüntette a szállításokat Oroszországba és nem nem kötnek új szerződéseket orosz nagykereskedelmi partnerekkel. „Tiszteljük az orosz népet és partnereinket. Tudjuk, hogy ez nem az ő döntésük, de a mi erkölcsi értékeink alapján lehetetlen üzletet kötni Oroszországgal” – magyarázta a döntést a Vogue Business-nek adott nyilatkozatában Baldaszti Péter, a divatcég vezérigazgatója.

Jó néhány olyan neves márka is akad azonban, mely hosszú napokig kivárt és hallgatott, vagy hallgat még jelenleg is, ami bizony egyre kínosabb rájuk nézve, mivel arra enged következtetni, hogy nem hajladók lemondani az orosz piacról származó gigantikus bevételeikről. Érzékeltetésképpen: csak Olaszország mintegy 1.34 milliárd dollárnyi luxusterméket értékesít Oroszországban évente.

El a kezekkel Ukrajnától! (Fotó: Claudio Lavenia/Getty Images)

A Vogue ukrán kiadásának szerkesztősége március 1-jén elégelte meg ezt: az Instagramon publikált közleményekben felszólítottak minden nemzetközi divat- és luxuskonglomerátumot és vállalatot, hogy azonnal hagyjanak fel termékeik értékesítésével az orosz piacon. A bejegyzésben külön megjelölték az LVMH, a Kering, a Prada, a Swatch, a Chanel, a Hermés, a Dolce & Gabbana, a Max Mara , a Burberry, a Valentino, a Versace, a Hugo Boss, a Calzedonia, a Puig, valamint a Shiseido cégeket.

„A pénzbeli nyereséggel szemben a lelkiismeret és emberiesség választása az egyetlen ésszerű álláspont Oroszország erőszakos magatartásával szemben” – írták. 

A londoni székhelyű 1 Granary magazin, amelynek főszerkesztője, Olja Kuriscsuk ukrán származású, nyílt levelet tett közzé, amelyben arra kéri a divatcégeket és vezetőiket, hogy álljanak ki Ukrajna mellett és ítéljék el az orosz inváziót.

„A divatnak ereje van. A divat egy milliárd dolláros iparág gigantikus kulturális, gazdasági, sőt politikai befolyással. Válság idején könnyű lebecsülni ezt a hatalmat,  feleslegesnek, komolytalannak, süketnek, képmutatónak vagy nem alapvetőnek nevezni. De ellátási láncaink a világ országait kötik össze, médiánk mindenhol követők tömegeit éri el, kreativitásunk közös nyelve univerzális. Olyan iparág vagyunk, amely tele van tehetségekkel, készségekkel, hálózatokkal és kapcsolatokkal. Ezek az eszközök mindig javíthatják a körülöttünk lévő emberek életét – akár kicsiben, akár nagyszabású módon. Bárhol is vagy ma, ne fordíts hátat, ne csukd be a szemed! Arra kérjük a divattársadalmat és különösen a befolyásos divatházakat, hogy ne maradjanak csendben, használják platformjaikat, és kínáljanak gyakorlati segítséget” – áll a nyílt levélben  melyet elsők között írt alá többek között Christopher Kane divattervező, Nick Knight fotós, illetve az iD, a Dazed és a The Face magazin szerkesztői is.

A hét második felében aztán a Kering (többek között a Gucci, az Yves Saint Laurent és a Balenciaga tulajdonosa), az LMVH konglomerátum (hozzájuk tartozik egyebek mellett a Louis Vuitton,  a Christian Dior, a Fendi és Givenchy is)  de a Chanel, a Hermés, a Cartier márkét tulajdonló Richmont, a Burberry, a Prada, a Puma, illetve a Zarát és testvármárkáit tömörítő Inditex is bejelentette, hogy felfüggeszti oroszországi kereskedését.

„Alig várjuk, hogy újra dolgozhassunk”

Mindeközben az ukrán divatélet számos ismert alakja jelenleg is még hazájában tartózkodik vagy épp onnan menekül. Közéjük tartozik az egyik legtehetségesebb ukrán divattervező, Anna October is, aki február 24-én kijevi lakásában a bombázás zajára riadt fel. Azonnal összepakolta a legszükségesebb holmijait, majd egy barátjával az ukrán főváros másik végébe mentek és első éjszaka egy ott élő ismerősüknél rejtőztek el. Másnap aztán autóba ültek és elmenekültek a városból. 

„Húsz órán át autóztunk, mire eljutottunk oda, ahol megszállhattunk. A forgalom szörnyű volt; tele voltak az utak. Arra is ügyelnünk kellett, hogy elkerüljük a repülőtereket, raktárakat és gyárakat, mert az oroszok minden stratégiai pontot bombáznak, ezért próbáltuk kitalálni, hogy milyen utakon lenne biztonságos haladnunk” – számolt be az átélt megpróbáltatásokról az Evening Standardnak.  

Fotó: Instagram/Anna October

Anna azóta kijutott az országból, Instagram-oldalán közölte, hogy már biztonságban van Romániában, nagyon aggódik azonban 76 éves édesapjáért, aki tudomása szerint egy dél-ukrajnai város kórházának óvóhelyén bujkál, de elvesztett vele minden kapcsolatot. 24 órán át elérhető Instagram-sztorijában a divattervező azt írta: „Ukrán vagyok, Kijevben élek. Ukrán is maradok és sehol sem kérek menekültstátuszt. Menekülnöm kellett a hazámból, mert veszélyes volt és nagyon ijesztő. De harcolok érte, használom a hangom és visszatérek, ha egyszer biztonságos lesz. A csapatom és én alig várjuk, hogy újra dolgozhassunk. Most azonban elsősorban a biztonságunkról és az országunkról kell gondoskodnunk. Az irodánk, a készletünk és minden Kijevben maradt, de biztosak vagyunk abban, hogy hamarosan visszatérhetünk, tovább dolgozhatunk az ügyfeleinknek és a szépséget terjeszthetjük a világban.”

Exit mobile version