Kíváncsiak voltunk rá, hogy mi történne, ha próba nélkül vásárolnánk vagy épp online rendelnénk teljesen alapvető és átlagos fazonúnak hitt felsőket, netán megkérnénk a párunkat, hozzon nekünk például egy basic pólót. Vajon biztosra mehetünk a méretezéssel, vagy meglepetéseket tartogat, ha ez alapján döntünk? Mennyire egységesek vagy épp eltérőek a méretezések az egyes márkáknál?
Ahhoz hogy ezt megtudjuk, három, alapdarabnak számító holmit próbáltunk fel különböző fast fashion márkák üzleteiben, ugyanazokban a méretekben. Egy basic fazonú rövid ujjút, egy szintén basic hosszú ujjút, illetve minden helyen egy-egy olyan, egyszerű, viszonylag vékony anyagú pulóvert, ami sallangoktól mentes, letisztult vonalvezetésű, vastagságát tekintve pedig egyaránt hordható önmagában és egy plusz rétegként is.
Rövid ujjú pólók
A rövid ujjú pólók választéka igencsak bőséges, komolyan koncentrálni kellett ahhoz, hogy a minták és a színek ne vigyenek bennünket vakvágányra, hanem ragaszkodjunk a klasszikus fazonhoz. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy bőven akadnak eltérések. A Mango üzletében egy csíkos mintájút próbáltunk fel. Az ujja szűk, fazonja az alakot követő, hossza pedig átlagosnak tekinthető. Kényelmes alapdarab. Ugyanez a funkció a New Yorkerben már nem csak lazább szabásvonalat jelent, hanem lényesen hosszabb formát is, míg a Reserved esetében a fehér, apró felirattal ellátott darabból kis híján kilógott a derekunk.
Mango (Fotó: nlc)
New Yorker (Fotó: nlc)
Tezenis (Fotó: nlc)
H&M (Fotó: nlc)
Reserved (Fotó: nlc)
Ellátogattunk a Tezenisbe is, hiszen a fehérneműk mellett előszeretettel kínálnak basic holmikat. Ha az a cél, hogy egy blézer alá, vagy valamilyen bővebb szoknyához vásárolj felsőt, akkor ez a te helyed, lazaságot viszont szemernyit se remélj, sőt éppen ellenkezőleg. A pólók kényelmesek ugyan, de szigorúan testhez tapadók, ezeknél a basicnek szánt daraboknál bizony meg kell fontolnunk, mekkora adagot eszünk ebédre vagy vacsorára. És hasonló a helyzet a H&M-ben próbált fehér felsővel is.
Hosszú ujjú topok
Egy dolog biztosan kijelenthető: az üzletek következetesek saját basic darabjaik tekintetében. A hosszú ujjú felsők esetében ugyanis éppen azok a tulajdonságok köszöntek vissza a próbálás során, mint amiket megállapítottunk rövidebb ujjú társaiknál. A Mango testhezálló, de nem túlságosan szűk, a New Yorker lazább és jóval hosszabb, a Tezenis minden apró hurkát leleplezően tapadós, a H&M pedig szintén a kifejezetten szűk fazonú változatra esküdött fel.
Mango (Fotó: nlc)
H&M (Fotó: nlc)
Tezenis (Fotó: nlc)
New Yorker (Fotó: nlc)
Egyedül a Reserved lógott ki a sorból. Az általunk meglátogatott üzletben az egyetlen, kicsit is basicnek látszó felső a fazonjában inkább emlékeztetett valamilyen pulóverre, mint pólóra.
Basic pulóverek
Végül a nem túl vékony, de nem is túl vastag, önmagában és plusz rétegként is hordható pulcsikat vettük szemügyre. Minden boltban olyan változatot kerestünk, ami alapdarabként állja meg a helyét. A Mango kék, V-nyakú darabja kényelmes, laza, ezzel szemben a New Yorker már kissé testhezállóbbat kínál, pulóver tekintetében tehát fordult a kocka a két üzlet esetén a pólókhoz képest.
Mango (Fotó: nlc)
New Yorker (Fotó: nlc)
Reserved (Fotó: nlc)
H&M (Fotó: nlc)
A Reserved teljesen szolíd, enyhén magasított nyakú fazont kínál, ujjában kényelmes, hosszában kicsit feszengősebb formában. Ami pedig a H&M-et illeti, leginkább talán a Mango elképzeléséhez áll közel az övék, de sem hosszában, sem szélességében nem tér el markánsan a többi bolt fazonjától sem.
A méret jóformán semmit sem jelent
Mindent egybevetbe megállapítható, hogy még ha pontosan ismerjük is a méreteinket, sajnos akkor sem mehetünk biztosra, ha látatlanban vásárolnánk. Ugyanaz a konfekcióméret még az alapdarabok esetében sem jelenti, gyakran még közelítőleg sem ugyanazt a hosszt vagy szabásvonalat a különböző márkáknál. Bár a méretezésre vonatkozólag többféle szabványrendszer is létezik, ám ezek már országonként, illetve kontinensenként is eltérőek lehetnek, a divatcégeket ráadásul semmilyen szabályozás nem kötelezi arra, hogy ezekhez tartsák magukat.
A méretezések mindemellett még egy-egy azonos márkánál sincsenek kőbe vésve, sőt. A vanity sizing, vagyis a hiúságméretezés jegyében – mely jelenség egyébként már a 80-as évek óta jelen van a divatiparban – az átlagos testméretek növekedéséhez igazodva változnak a ruhaméretek is. A divatmárkák érdeke ugyanis az, hogy a vásárló elhiggye, továbbra is belefér a megszokott, kisebb ruhaméretébe, akkor is, ha a testméretei időközben nőttek, ez pedig másként nem kivitelezhető, csak úgy, ha a méreteket szabják egyre bővebbre és nagyobbra. Csak győzzük követni…
Nyitókép: Depositphotos