Lehetetlen küldetés: Bordeaux és Arcachon 4 nap alatt

Kováts Dániel | Fotózta: Kováts Dániel | 2018. Május 10.
Ahogy a cím is sejteti, valójában teljesíthetetlen. Ha nem arra megy az egyszeri turista, hogy kipipálja a helyeket, hanem el is akarja kapni a város és a régió hangulatát, legalább két hét kell hozzá, vagy több. Nem sok előzetes információnk volt, így nagy terveink sem. Sok minden kimaradt – sőt, főleg kimaradt helyeim lettek, vagyis vissza kell menni.

Az indulás nem volt egyszerű: 4:45-ös kelés, kibotorkálás a reptérre a szokásos hajnali belvárosi tájképpel: részegek, munkába induló melósok, érthetetlen figura öltönyben, takarítók. Szerencsére van közvetlen járat a délnyugat-francia Gironde megye székhelyére, a környező borvidék központjába, Bordeaux-ba. Az út 2:10 perc. 

A gép nem volt tele, úgyhogy simán le tudtam feküdni egy üres széksorra, és sikerült aludnom egy órát. Amikor felébredtem, épp az Alpok fölött repültünk, ez a látvány fogadott:

alpok felülnézet utazás

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5207

Hát persze, hogy kemtrélezték az eget

TSD_5209
TSD_5210

A reptérről busszal – nagyjából 2 euró, minden más sokkal drágább – egy óra a belváros. Mi az egyik legnagyobb szállásközvetítőn keresztül foglaltunk lakást. A két franciaággyal rendelkező apartman a fő sétálóutcától 5, a Garronne-tól 10 perc gyaloglásra volt a zsidó negyedben – nagyjából 12 ezer forintért éjszakánként. Segítőkész járókelők, narancslé és két croissant az asztalon, zöld udvarra néző csendes lakás egy rendes ággyal és egy kinyitható kanapéval. Remek, nem is gondoltuk, hogy ennyire jó lesz a hely. 

A közeli kávézóban kitaláltuk, hogy mindenképp biciklit fogunk bérelni – a városi bringa 14 euró naponta, de érdemes, mert nagy távolságok vannak. Mivel nem igazán néztünk utána a dolgoknak, eldöntöttük, hogy megyünk, amerre kedvünk van. Na, ez Bordeaux-ban nem megy. Minden utcasarok kíváncsivá tesz, ahol tudtunk, bekanyarodtunk, hogy mi jöhet aztán és az utána következő után. Többek között ezért is kell visszamenni.

Jó, ha be van tárazva egy üveg vörös (Fotó: Kováts Dániel)

A 250 ezres város amúgy hozza az észak-francia hangulatot a román kori és gótikus katedrálisaival, diadalkapukkal, obeliszkekkel, palotákkal; tipikus franciás kávézóival, éttermeivel és parkjaival. És persze ezerszínű lakosságával, kultúrájával, ételeivel – nem a vissza-a-lacikonyhákat-a-nemzetnek értelemben. Szinte mindig könnyen el tudtunk beszélgetni a helyiekkel–- akik a tévhit ellenére beszélnek angolul: ottani és itteni politikáról, a városról, ide-mindenképp-menjetek-el típusú ajánlókat kaptunk, többször szóltak, ha otthagytunk valamit, vagy leesett valami a bringáról. Itt már a latinos lazaság és nyitottság bőven megvan, nem, mint északon. Kiderült például, hogy mióta Alain Juppé, korábbi párizsi polgármester-helyettes, Jacques Chirac egykori főtanácsadója a város polgármestere, minden sokkal jobb. A város látványosan törekszik a fenntarthatóságra, közösségek és közösségi helyek létrehozására, alternatív mobilitási formák propagálására és kultúrára, például jelentős építészeti megoldások létrehozására. Vagyis a francia gloire a 21. századhoz igazítva, és nem fordítva. Egy nagyon élhető hely, ami a lakosságért, és nem az autós közlekedésért van. (A biciklisek és minden más közlekedési eszközön gurulók amúgy az észszerűség határain belül mindent megtehetnek, beleértve a piroson átmenést, anyázás és szívatás nélkül.) 

Szóval bicikliztünk egész nap, és nagyjából sikerült bejárnunk a tág értelemben vett belvárost a Garronne jobb és bal partját érintve, sok megállással, nézelődéssel, azzal a fajta lassúsággal, ahogy szerintem utazni érdemes. Ezt láttuk a Pont de Pierre-től, a város 1821-ben épült első, állandó hídjától az elképesztő mérnöki bravúrt felvonultató, középen a pilléreken felnyitható Pont Chaban-Delmas 2013-ban emelt hídjáig, amit például nem láttam felnyitva, ezért is érdemes visszamenni:

bordeaux garronne utazás

A Tőzsdepalota előtti tér az ismerős interaktív szökőkúttal, háttérben a Pont de Pierre-rel. (Fotók: Kováts Dániel)

TSD_5248

Ugyanez a Garronne másik partjáról. A szökőkút ezt csinálja időnként.

TSD_5228

A város már a '70-es években elkezdte előtérbe helyezni a gyalogos közlekedést, a folyó közvetlen partján nincs autóút,...

TSD_5229

...de van például skate park...

TSD_5237

...elég ügyes versenyzőkkel, és kosár pálya, játszótér...

TSD_5241

...bárok, kávézók, piac, éttermek és boltok...

TSD_5240

...széles bringaút, háttérben a Pont Chaban-Delmasszal.

TSD_5242

A pillérek közötti útszakasz emelkedik fel, amikor nagy hajók érkeznek

TSD_5249

A folyó másik partja alig van beépítve, a két híd között szinte végig zöldterület

TSD_5244

Bár a víz fölött.

TSD_5255

A Pont de Pierre, háttérben a Szent András-katedrálissal, amit a 12–16. század között építettek át gótikus stílusban

TSD_5349

A Pont Chaban-Delmas a Bormúzeum tetejéről

TSD_5443

Mindenfélével közlekednek

Mindez nagyjából 20 kilométer bringázás volt az összes kitérővel. Megálláskor persze elkezdtük nézegetni, hogy hova érdemes menni. Vagyis amit mindenképp meg akarunk nézni, mert az gyorsan kiderült, hogy nem tudjuk belezsúfolni négy napba a várost. A Darwin nevű hely azonban felkerült a listára. 

A kortárs Bordeaux legmenőbb közösségi helyszíne egy 22 ezer négyzetméteres egykori katonai laktanya, később raktár területén van, amit még az 1850-es években építettek és a II. világháborúban fontos bázisa volt a németeknek. Mintha a régi Tűzrakteret és a Müszit egy hellyé gyúrták volna, rengeteg pénzzel megtámogatva. A hely különben annyira túlpörgeti, hogy csak vega/vegán ételek vannak, és az alapanyagok is csak etikus gazdaságból jöhetnek. Persze az árai is ehhez illeszkednek.

Épp egy konferencia volt az egyik helyen a fenntartható közgazdaságról, amúgy a terület csendes és nyugodt volt. Az egyik csarnokban egy kosárpálya mellett épp rappeltek néhányan, kisebb társaságok itt-ott gördeszkáztak, beszélgettek vagy csak úgy elvoltak. Végignéztük a többit is, lehet persze graffitizni, van közösségi iroda, 30 cég és civil szervezet műhelye, telephelye, irodája, konferenciaterem és étterem. És persze közösségi kert is van a területen, meg színház, mozi, koncert helyszínek és sok más funkció.   

TSD_5273

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5258

Fotók: Kováts Dániel

darwin bordeaux utazás

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5276

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5278

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5261

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5263

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5266

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5275

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5271

Fotók: Kováts Dániel

A kelták alapította 3. századi várost később a gótok, frankok és arabok is elfoglalták, a több ezer éves borvidék kereskedelmi központját sokan akarták maguknak, míg végül némi brit uralom után a 15. században a francia királyoké nem lett. Ma is a legjelentősebb francia szőlőtermő terület, a megyében összesen 122 ezer hektáron borászkodnak. Az évente itt előállított 700 millió palack legnagyobb része minőségi vörösbor, de két jelentős fehérboruk is van. A leghíresebb termőterületek Médoc, Libourne és Graves. A négy napba nyilván nem fért bele, hogy legalább a jelentős borászatokat meglátogassuk, pedig a több száz éves kastélyok mindenképp megérnének egy újabb utat. 

A bordeaux-i borvidék (forrás: wikipédia)

Borozni tehát lehet. A beülős helyeken elég drágán mérik, de aki nem akar túl sokat költeni, vegye meg boltban, és üljön ki valamelyik parkba egy baguette-tel és valami jó sajttal, és képzelje azt, hogy így élnek a franciák (nem). Aki viszont tényleg el akar mélyedni a szőlőtermesztés és a bor kultúrtörténetében, mindenképp látogassa meg a Cité du Vint. A hipermodern épületet 2016-ban adták át egy átfogó városrehabilitációs projekt részeként, ami a Pont Chaban-Delmas közeli hajódokk és ipari terület modernizációját tűzte ki célul. A terveket Anouk Legendre és Nicolas Desmazières jegyzi. A 20 eurós belépő elég drága, de 4-5 órát simán el lehet tölteni a múzeumként és kutatóközpontként is működő épületben annak, aki kibír kétszintnyi tömény információt. A végén fél deci bor jár, amit a hatodik szinten levő panorámateraszon kortyolhatunk el a város látványával a lábunk alatt, de persze vehetünk még, ha nem lenne elég. Az épület nem csak kívülről különleges, belső terei is lenyűgözőek.  

TSD_5355

A panorámaborozó a 6.-on (Fotók: Kováts Dániel)

TSD_5362

Elég jól néz ki

TSD_5308

A belső udvar felől

TSD_5309

A tárlaton Júlia vezet végig, a kütyüt oda kell érinteni a tárlókhoz, és ömlik az infó

TSD_5324

A világ jelentős borvidékeit bemutató videón Tokaj is szerepel

TSD_5317

Fantasztikus a belső tér

TSD_5326

A legjelentősebb borászok magyarázzák borvidékük sajátosságait

TSD_5332

Antik görög szokások és mítoszok animálva

TSD_5336

A bor keresztény misztériuma újdonság volt akkoriban

TSD_5342
TSD_5344
TSD_5338
TSD_5356

Én fél deci fehéret kértem

TSD_5348

A földszinten levő teremben a világ nagy borait ismerhetjük meg,...

TSD_5346

...ahol magyar borok is szerepelnek

TSD_5347
TSD_5345
TSD_5363

Így néz ki a régi iparterület felől

A múzeum közvetlen közelében van egy piac, a Les Hallaes de Bacalan, amit 2017-ben adtak át, szintén a terület rehabilitációjának részeként. A topminőségű friss árus standok, pékségek mellett bisztrók üzemelnek itt, alig tudtunk választani a sonkás, sajtos, rillettes, olasz konyhás helyek között. Végül a tengeri pultot választottuk, ahova másnap is visszamentünk, annyira jó volt a tál, amit ettünk. 12 euró szerintem elviselhető ezért a menüért, fél napig nem bírtam utána enni. Amúgy persze piacozni érdemes, a belváros legnagyobb piaca a Kapucinusok terén van, ahol a mai elvárásoknak megfelelően ebédelni is lehet, hétvégén pedig az egész terecske megtelik árusokkal.  

TSD_5361

Ez volt 12 € (Fotók: Kováts Dániel)

TSD_5360

Biztos megvágnám magam osztriganyitás közben

TSD_5435

Nagyon tudnak élni,...

TSD_5436

...és szeretnek is

TSD_5439

Boldog boldog

les halles de bacalan piac bordeauy utazás

Enném ezt is, ...

TSD_5303

...de a fésűkagylót még sosem próbáltam.

TSD_5283

Egyik kedvenc

TSD_5302
TSD_5301
TSD_5390

Ez a Kapucinusok terén levő piac...

TSD_5288

...és az egyik sajtpult,...

TSD_5287

ahol kb. 40-féle kecskesajt volt

TSD_5284

Na meg friss zöldség

TSD_5307

A piac és a bormúzeum

A francia humanizmus egyik régi központja ma is jelentős egyetemi város – a britek még 1441-ben alapították a város első egyetemét, csak kapkodtuk a fejünket a román kori, gótikus, francia klasszicista és modernista épületek között. Az egyetemtől nem messze, a városháza mellett van a legrégebbi templom, a Szent András-katedrális, amit a 12–16. század között építettek át gótikus stílusban. Bemenni sajnos nem volt időnk, egy újabb érv tehát, hogy visszamenjek. 

TSD_5376

A Szent András-katedrális egy közeli utcából (Fotók: Kováts Dániel)

bordeaux utazás

Érett gótika

TSD_5397

Délután megtelik a tér, fociznak, gördeszkáznak, élvezik a várost

TSD_5423

És ha már klasszikus műveltség és kultúra, érdemes ellátogatni a múzeumokba is. Mi a Szépművészetiben voltunk, a Városháza mögött egy kevésbé meleg, esős napon. A gyűjteményt és az épületeket a parkkal együtt a korai napóleoni időben alapították 1801-ben, ma a reneszánsz és az impresszionizmus közötti időszak több jelentős festészeti és szobrászati műve látható itt. A mindössze 5 eurós belépőért cserébe olyan műveket láthatunk Tizianótól, Bruegheltől, Frans Halstól, Rubenstől és Rodintől, Delacroix-tól, amelyek előtt elég sokáig el lehet ácsorogni.  

musée des beaux arts bordeaux szépművészeti múzeum festészet utazás

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5402

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5407

Na, ez itt egy Brueghel, a Parasztlakodalom

TSD_5408

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5411

Vérnyulak esznek oroszlánt

TSD_5413

Fotók: Kováts Dániel

TSD_5414

Ezen a képen a 19. század eleji Bordeaux látható, ezek az épületek ma is állnak

TSD_5417

A jobb oldali kép egy valós történetet dolgoz fel: az ablakból visszanéző férfi szeretkezés után öngyilkos lett.

TSD_5420

Fotók: Kováts Dániel

Utolsó napra autót béreltünk (kb. 60 euró volt, plusz benzin), hogy elmenjünk a nagyjából egy órára – 60 kilométerre – levő óceánhoz, a Dune du Pilathoz. A hely kihagyhatatlan, itt van Európa legnagyobb homokdűnéje, ahol 60 millió köbméter homokon mászkáltunk. A 110 méter magas, 3 kilométer hosszú óceánparti dűne egyik oldalán a víz, a másikon egy hatalmas nemzeti park van, amit képtelenség ennyi idő alatt bejárni. Ide biciklivel akarok visszajönni, elveszni a mediterrán erdőben pár napra. Érdemes elmenni a dűne végéig, ahol már kevesebben vannak – homokban járni elég fárasztó. Az óceán tele van homokpadokkal és kisebb szigetekkel, majd legközelebb megnézem a Madár-szigetet is – ahol több száz faj él – és a lábakon álló osztrigázóhelyeket. Innen átmentünk Arcachonba, hogy komppal átkeljünk az öböl túloldalára – Cap Ferretbe a világítótoronyhoz, ami kocsival bő egy óra lett volna (a retúrjegy 14 euró volt).  A régi, 1840-es épületet a németek elpusztították a II. világháborúban, a ma látható épület 1945-ben épült, és van mellette egy betonbunker, amit szintén érdemes megnézni. 

TSD_5523

A dűne távolabbi vége (Fotók: Kováts Dániel)

TSD_5466

Homok, homok, homok

arcachon cap ferret bordeaux dune du pilat utazás
TSD_5477

Elég meredek a domboldal, lehet sandboardozni is

TSD_5486

A nemzeti park...

TSD_5487

...és a másik oldalon a Madár-sziget

TSD_5490
TSD_5510
TSD_5547
TSD_5589

Úton Arcachonba

TSD_5592

Az arcachoni part...

TSD_5593

...stranddal és...

TSD_5596

...a kompmegállóval

TSD_5598
TSD_5602
TSD_5608

A Dune du Pilat a kompról

TSD_5615

Cape Ferret

TSD_5609
TSD_5642

Úton a világítótoronyhoz

TSD_5623
TSD_5625

A németek építette világítótorony, ...

TSD_5640

...amelyhez egy pétenque-pálya mellett mentünk el,...

TSD_5628

...amit csak klubtagok használhatnak

TSD_5634

A világítótorony

TSD_5641

Másnap korán indultunk, még egy hajnali kávé belefért egy croissant-nal. 

TSD_5373

Ez a Sanna nevű, 7 méter magas szobor, amit Jaume Plensa állított ki 2013-ban egy szobrászati fesztiválon(Fotók: Kováts Dániel)

bordeaux utazás

A városiak annyira megszerették a szobrot, hogy összedobták rá a pénzt, hogy maradhasson

TSD_5292

Van, ami nem változik a franciáknál

TSD_5296

Az egyik közpark...

TSD_5297

...kacsákkal,...

TSD_5300

...lila akáccal és palotákkal

TSD_5424

Virágoztak épp a vadgesztenyefák

TSD_5372

Van egy tó a városon belül, ami elég nagy ahhoz, hogy vitorlázzanak benne

TSD_5384

Közzongora a pályaudvaron

TSD_5386
TSD_5389
TSD_5452
TSD_5396

A fő sétálóutca egyik része bisztrókkal és éttermekkel van tele, a másik boltokkal

TSD_5432

Ő ott egy egykerekűn gurul

TSD_5445
TSD_5449
TSD_5456

Régen is kevés volt a hely, ki kellett használni

Exit mobile version