Egyre több európai reptér utasai örülhetnek annak, hogy feloldják a fedélzetre felvitt kézipoggyász csomagokban lévő folyadék mennyiségi korlátozását. A milánói Linateről, a római Fiumicinoról, a brit London City-ről és a finn Helsinki Airportról induló járatok utasainak már most sem kell ezzel a kellemetlenséggel vesződniük,
nyugodtan magukkal vihetnek például egy flakon ásványvizet,
senki nem fog rájuk szólni miatta. A legtöbb reptéren világszerte legfeljebb száz milliliteres tartályban tárolt folyadékot vagy gélt lehet felvinni a repülőgépre. Ezeket pedig átlátszó, visszazárható, legfeljebb egy literes műanyag tasakba kell elhelyezni. 2006-ban egy meghiúsított terrorcselekmény után vezették be a szabályozást – írja az Economx. A merénylők akkor
üdítősdobozokban akartak folyékony robbanóanyagot
(peroxidot) felcsempészni több utasszállító gépre. A nagy felbontású 3D-s képet alkotó CT-szkennerek megjelenése egyre több repülőtéren teszik feleslegessé a korlátozást. Az új szkennerekkel könnyen eldönthető, hogy egy folyadék veszélyes-e vagy sem. Európában az ír Shannon Airport törölte el elsőként a folyadékkorlátozást. A Heathrow-n már 2017-től tesztelik az új CT-készülékeket, de csak 2023-ban változtatták . A brit kormány szándéka szerint 2024 közepére az összes brit repülőteret felszerelik az új 3D-s szkennerekkel, és mindenhol eltörlik a folyadék-szabályt.
A müncheni repülőtér egyik termináljában
három éven át tesztelték az új eszközöket, ezután döntött úgy a vezetőség, hogy 2023-ban teljesen átáll a CT-kre. A frankfurti reptéren 2023. év végéig hét új típusú szkenner telepítését vállalták. A Róma-Fiumicino nemzetközi repülőtér CT-rendszerének röntgen szkennerei szintén nagy felbontású 3D-s felvételeket készítenek a poggyászokról, ami automatikusan észleli a potenciálisan veszélyes anyagokat, így a reptér 1-es terminálján is engedélyezik a száz milliliteresnél nagyobb üvegeket a fedélzeti csomagokban. Tavaly óta már működik a rendszer a milánói Linate reptéren, és elkezdték használni a Malpensán is.
Előbb-utóbb a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is eltörölhetik
a folyadékkorlátozást. A Budapest Airport jelenleg is tesztel olyan CT-berendezéseket, amelyek üzembe állítása után az utasok nagyobb mennyiségű folyadékot is felvihetnek majd a fedélzetre.