4 dolog, amiért a repülés egyre veszélyesebb lesz

R. V. | 2024. November 07.
A szakértők szerint a globális felmelegedés a repülésre is hatással lesz, és sajnos nagyon nem pozitív értelemben: ilyen veszélyeket hozhat a klímaválság.
Taylor Swift magángép magánrepülő kerozin környezetszennyezés

Olvadó jégsapkák, durvuló időjárás, szűkülő életterek… Rengeteg dolog miatt szoronghatunk, amikor eszünkbe jut a klímaválság. De ha gyakran utazol repülővel, akkor sajnos egy újabb tételt is köszönthetsz a listán. Merthogy a repülés nemcsak nagyban hozzájárul a globális felmelegedéshez, de úgy néz ki, hogy egyben annak áldozatává is fog válni. A szakértők szerint a jövőben a klímaváltozás miatt a repülés egyre veszélyesebb lesz.

Turbulencia

Az extrém turbulencia olyan kellemetlenség, amivel hamarosan annyira számolnunk kell, hogy szinte minden járaton érinthet minket. Extrém alatt pedig olyan légörvényeket értünk, melyek következtében az utasok akár meg is sérülhetnek. „Már most 55 százalékkal súlyosabb felhő nélküli turbulenciát észlelhetünk az Atlanti-óceán északi részén, mint 1979-ben, amikor egyáltalán elkezdődtek a műholdas megfigyelések. Ha a jövőben hasonló intenzitással folytatódik az emisszió, ez a szám akár 180 százalékra is nőhet a 2060-as évekre” – mondta Paul D. Williams, atmoszférakutató. 

Az ok? A sugáráramok erős szelei – a felső légköri széláramlatok nyugatról keletre haladnak – felgyorsulnak a kutatók szerint. Egy 2023-as elemzés azt sugallja, hogy a kibocsátással járó szélmelegedés minden Celsius-fokkal a sugáráramlás 2 százalékkal felgyorsul. Ez újabb és hosszabb viharokat, valamint súlyosabb turbulenciákat okozhat, ami a légi repülést minden eddiginél zökkenőmentesebbé teszi. A kutatók szerint a tervezőknek ezt figyelembe kell venniük a jövőbeni repülőgépek megalkotásakor.

Viharkárok

Egy júniusi vihar során a jégeső tönkretette az Austrian Airlines egyik gépének orrkúpját. Ugyan senki sem sérült meg, és a repülő biztonságosan megérkezett Bécsbe, ezekre az esetekre sajnos szintén fel kell készülnünk. Az előrejelzések szerint az extrém magas és alacsony hőmérsékletek egyre gyakoribbak lesznek, megnövekszik a csapadék mennyisége, és nagyobb arányban lesznek intenzív viharok.

Nem az Éjszakai járat című filmhez hasonló veszélyekre számíthatunk, de ezeknek az előrejelzéseknek sem fogsz örülni… (Fotó: Profimedia)

Bár a repülőgépek heves esőzéskor is repülhetnek, a csapadék a pilóta láthatóságának csökkenésével jár. És bár a jégesők gyakorisága nem növekszik az éghajlatváltozással, a nagyobb jégesőt és több potenciális kárt tartalmazó viharok az előrejelzések szerint egyre gyakoribbak lesznek.

Elárasztott kifutópályák

A repülőtereket gyakran alacsony, sík területekre építik, melyek ideálisak a kifutók számára. De vannak repterek, amelyek a vízhez közel épültek, ezeken pedig már most nagy horderejű árvizeket tapasztalhatnak: például a brazíliai Rio Grande del Sulban rekord mennyiségű csapadékvíz került a Salgado Filho nemzetközi repülőtérre májusban.

Egy 2021-es elemzés szerint 100 repülőtér található a tengerszint alatt világszerte, és az előrejelzések szerint a nagyobb repülőtereken az árvíz kockázata 2100-ra akár 69-szeresére is nőhet a tengerszint emelkedésével. Még a nem tengerszint alatti repülőtereken is elönthetik a kifutópályákat a hevesebb viharok és a csapadékszint előre jelzett emelkedése miatt; az előrejelzések szerint a folyók is gyakrabban áradnak el az éghajlatváltozás előrehaladtával.

Hőhullámok

A vízáradat mellett a növekvő hőmérséklet is befolyásolhatja a felszállás minőségét. A légijárművek az emelésre (azaz a repülő és az azt körülvevő levegőmolekulák közötti kölcsönhatás által generált aerodinamikai erőre) támaszkodnak a levegőben való feljutáshoz. De ahogy a légkör felmelegszik, a levegő kitágul és kevésbé sűrűsödik, ami lelassítja a repülőgépek levegőbe jutását, ami azt jelenti, hogy több kifutótérre és kevesebb rakományra lesz szükségük ahhoz, hogy feljussanak a levegőbe.

Amikor Williams és csapata megvizsgálta a repülőgépek felszállási teljesítményét a görög repülőtereken az elmúlt hat évtizedben, azt találták, hogy az éghajlat melegedésével a repülőgépek felszállási távolsága évente átlagosan 0,15 százalékkal nőtt.

A meleg hőmérsékletnek más következményei is vannak a légi közlekedésben. Például gondoljunk arra a hatalmas mennyiségű hőre, amelyet az aszfalt tud termelni – olyan hőt, amely a legmelegebb napokon az autókéhoz hasonló kibocsátást sugároz.

Ez a hőség nyomorúságossá és veszélyessé teheti a légitársaságok dolgozóinak munkáját (beleértve a forróságban felrobbanó italokat, amelyek megsebesíthetik a légiutas-kísérőket), és költséges késéseket okozhat a légitársaságok számára. Valójában a szélsőséges hőség több késést okoz, mint a téli időjárás.

via

Exit mobile version