Magyarországon a köznevelési törvényben benne van, hogy a hosszan tartó kórházi kezelés alatt álló beteg gyerekeknek joguk van a kórházban is a tanuláshoz. Több ezer – onkológián, pszichiátrián és másutt fekvő – tartósan beteg gyerek érintett, akiknek a kórházi kezelése akár évekig is eltarthat – olvasható a hvg.hu cikkében. Erre az időre ők óhatatlanul kiszakadnak az iskolai közegből. Egyetlen olyan iskola van, amit a Klik tart fenn, és ami összefogja a kórházpedagógusokat, de ez édeskevés, és a lapnak nyilatkozó szakember szerint speciális képzést, továbbképzést nem indítanak számukra, így a szükséges készségek megszerzésében lényegében magukra vannak utalva.
Az sem mellékes, hogy mindössze ötven kórházpedagógus dolgozik az országban, a létszám fele a fővárosi gyermekkórházakban. Ez azt jelenti, hogy Budapesten kórházanként jut 2-3 szakember, akiknek egyaránt segíteniük kell az írni-olvasni tanuló kisiskolás korúakat és akár az emelt szintű érettségire készülő fiatalokat is, ami beláthatóan nem könnyű feladat.
Erre a problémára keresve megoldást fogott össze Tóthné Almássy Mónika kórházpedagógus, Prievara Tibor, a Madách Gimnázium angoltanára, és Berczelédi Réka, az Eötvös József Gimnázium biológia szakos tanára. Ők hárman dolgozták ki a KórházSuli programot., melynek lényege, hogy a Nemzeti alaptantervre épülve gimnazisták fejlesztenek ki beteg társaiknak interaktív, élvezetes tananyagokat.
A program menete
- Ha egy diák tartósan kórházba kerül, felajánlják neki, hogy részt vehet a programban.
- A kórházpedagógus felveszi a kapcsolatot a KórházSuli koordinátorával, aki megkérdezi, hol tart a beteg diák az adott tárgyban, és elkéri tankönyvét.
- Ezután kiajánlja az “új megrendelést” a programban részt vevő iskolának, ahonnan a diákok jelentkezhetnek a tananyagfejlesztésre.
- Összeáll 4-5 gimnazista, akik egy mentortanár segítségével elkészítik a személyre szóló digitális tananyagot.
- Ha ez megvan, a – szponzoroktól kapott – tablettel együtt elmennek a kórházba, vagy e-mailen keresik meg a beteg diáktársukat.
“Az a jó ebben, hogy mindenki nyer” – fogalmazott a hvg-nek Prievara Tibor. A kórházban lévő gyerek kap egy személyre szóló, játékos, interaktív tananyagot, új kapcsolatokat, odafigyelést, ami az izolált körülmények között élő, beteg gyerekek számára önmagában nagyon fontos. A kórházpedagógusnak is csökken a terhe, hiszen a betegek egy része önállóan vagy a gimnazista segítőjével tanul.
És nagyon jó mindez a tananyagfejlesztésre jelentkező gimnazistáknak is, hiszen közvetlenül látják, hogyan hasznosul a világban, amin dolgoznak. Ráadásul a programban való részvételt beszámíthatják kötelező szociális munkájukba is, de ez szinte mellékes szempontnak számít. Sokan, akik bekapcsolódtak a KórházSuli programba, azt mondták, hogy most csináltak először olyat, amiről azt gondolják, tényleg volt értelme, hasznos volt.
Az érdeklődőknek jó hír, hogy október 3-án az Eötvös Gimnáziumban konferenciát tartanak, ahová minden tanárt, diákot és intézményi képviselőt szeretettel várnak.
A KórházSuli programról és a benne résztvevő diákok véleményéről még többet megtudhattok a hvg.hu cikkéből.