Geometrikus és minimalista formák, egyszerű vonalvezetés jellemzik a RULIED by casa d’oro ékszereket, de emellett szívesen kísérletezik bohémabb darabokkal is a tervező, aki örömmel kollaborál más tervezőkkel is egy-egy kollekció megalkotásakor.
Hogyan sajátítottad el a szakma alapjait?
Rubinek-Litvai Edina: 25 évvel ezelőtt egy ékszerboltban dolgoztam, ekkor szerettem bele az ékszerekbe, majd két évvel később az ötvösünkbe, aki azóta a férjem, a gyerekeim apja és üzlettársam is. Kapcsolatunk elején sok időt töltöttem a műhelyben és megtanultam néhány fogást, tulajdonságát a nemesfémeknek, de ötvös nem akartam lenni. Egyrészt, egy tudatos döntés volt a részünkről, hogy nem akartunk ugyanattól a szakmától függeni, másrészt én már akkor is lakberendező voltam tudattalanul. Folyton arra jött haza a férjem, hogy már megint átrendeztem a lakást, vagy már megint bekerült egy-két új dolog, ezért ő tette fel a nagy kérdést, hogy nem akarok-e a lakberendezés felé elmenni. Hát, így lettem húsz évvel ezelőtt lakberendező, de kapcsolatom az ékszerekkel és az ötvös szakmával töretlen azóta is Attila révén.
Ha egyetlen szóval kellene jellemezned a márkát, mit választanál?
Ezen sokat gondolkodtam, de nem tudom egy szóval leírni.
Téged mi motivál egy-egy új kollekció elkészítésekor?
A motiváció mindig más és az eddigi kollekcióim születésének körülményei is mindig mások voltak. Rám általában az jellemző, hogy ha nagyon tudatosan akarok kollekciót tervezni, akkor abból általában nem az lesz, ami a fejemben megformálódik. A folyamat közben alakul és változik, de csak olyan darabokat tervezek, amiket én magam is szívesen viselek. Aztán, van olyan is, amikor egy kollekció egy együttműködés miatt születik meg, ezeket nagyon szeretem, mert nagyon izgalmas más tervezőkkel együttműködni. Ilyenkor az adott koncepcióhoz kell igazodni, de úgy hogy közben a márka megtartsa a saját hangját.
Belsőépítész múltad mennyiben befolyásol az ékszerek tervezésekor?
A belsőépítészet továbbra is a hivatásom, az ékszertervezés pedig a szenvedélyem. A lakberendezésből több motívumot hozok. A geometrikus, minimalista formákat szeretem, az egyszerű vonalvezetést és a kevés anyaghasználatot. A belsőépítészetben és a ékszertervezésben is a kevesebb több elvét részesítem előnyben, de néha színekkel, vagy a méretek növelésével szeretek játszani, mert van, amikor a több az több.
Hogyan válnak szét a minimalista nemesfém kollekciók a bohémabb, színes bőr daraboktól?
Igazából, nálam nem válnak szét. Már többször felmerült bennem a gondolat, hogy külön választom őket és külön is jelenek meg velük, de az igazság az, hogy én ilyen vagyok. Vannak időszakaim, amikor csak feketét hordok és vannak nagyon színes időszakaim is. Ezért is ragaszkodom, hogy a higgadt, hűvösen elegáns ezüst ékszereim mellett ott legyenek a színes, bohémabb darabjaim, mert ezek mindig emlékezetnek arra, hogy a Rulied márka egyfajta belső hangulati kivetülés, ami néha tudatos, máskor teljesen intuitív.
Az utóbbi években állandó kiállítja vagy a WAMP design vásároknak. Miért fontos neked ez a típusú jelenlét?
Az hiszem, hogy mai napig puszta egoizmusból vásározom (nevet). Na jó, nem, de az igaz, hogy azért kezdtem el a márkát építeni és vásározni, mert a szakmában általában nem azonnali visszacsatolások vannak, hanem heteken, hónapokon, sőt akár éveken keresztül dolgozunk egy projekten és ha jól dolgoztunk, akkor a végén mindenki boldog. De, addig sok-sok falat kell áttörni a szó valós és átvitt értelmében is. Egy-egy vásár alkalmával, viszont, a visszacsatolás azonnali. Nagyon tudok örülni, ha valaki megáll az asztalomnál, megdícséri a termékeimet, elviszi a névjegykártyámat, de ha még fizet is az ékszereimért az igazi endorfin fröccs számomra.
Hogyan élted meg az elmúlt hónapokat? Miben változtatott meg a karanténban töltött idő?
Az első pár napban nagyon megijedtem, mert a belsőépítészeti stúdiónk beszállítói főleg olasz gyárak, akik komoly nehézségeket mentek át, és tudtam, hogy ez nagy kihatással lesz ránk is. A Rulied márkában hoztam egy döntést, amit kommunikáltam is, hogy ebben a nehéz időszakban nem fogok nyomulni és nagyon visszafogtam a kommunikációt. De azt vettem észre, hogy az ügyfeleim nem mentek el, azt mondták, hogy megvárják, amíg helyreáll a világ, sőt jöttek új megkeresések is. Az ékszereket is elkezdték interneten rendelni és egy ajánlásnak köszönhetően pár hete együttműködünk egy másik ékszermárkával, akik a LeBolle kollekciónkat gondolták újra és ékszereink segítségével a csecsmőkor illékony időszakát őrzik meg az anyukák számára anyatejes ékszereikkel. Mindent összevetve, a negatív apropótól eltekintve, számomra az elmúlt időszak, minden szempontból építő és újraértékelő volt.
Mit kell tudni a LeBolle kollekcióról?
A LeBolle több szempontból is mérföldkő a márka életében. A legfontosabb, hogy ennél a kollekciónál csatlakozott a férjem is teljes vállszélességgel. Korábban is gyártotta nekem az ezüst alkatrészeket a korábbi kollekciókhoz, de mélyebben nem vett részt a folyamatokban. Amikor a LeBolle megszületett a fejemben, majd papíron is létezett már, akkor megmutattam neki az ötletemet és erre azt mondta, hogy na ezt már akarja ő is. Azóta is az ezüst kollekciók, ékszerek megalkotásában tevékenyen részt vesz a tervezési folyamatban is, sőt időnként ő lep meg egy-egy új kísérlettel. A másik, hogy ez volt az első tudatos kollekció a márka életében, ahol az ékszereken kívül a marketing eszközökre, a csomagolásra is koncepciót alakítottunk ki. A harmadik, hogy ez a kollekció a híd az ezüst és a bőr ékszerek között.
Milyen terveid vannak a nyárra?
Hú, tervem az mindig nagyon sok van, időm annál kevesebb. Új ékszer kollekciót a kárácsonyi időszakra tervezek, ezért most még csak ötletelés folyik, illetve a karatén miatt nem valósult meg bőrös projekt, ezt szeretném mindenképpen bepótolni. És mindezek közben, azért szeretnék a családommal is több időt tölteni, mert arra rájöttem az elmúlt időszakban, hogy a karatén előtt már annyit dolgoztam, hogy magam sem tudom hogy fért bele minden teendőm napi 24 órában. Ja, sehogy (nevet).