Amekkora durranásnak számított az NFL-nagydöntő statisztikai, emberi-szakmai szempontból, annyira gyengére sikerült az idei eresztés a várva várt reklámokból. A Super Bowl félidei reklámjait sokan legalább annyira várják, mint magát a mérkőzést, a hirdető cégek pedig ilyenkor jellemzően nem spórolnak a költségvetéssel, szupersztárokkal, számítógépes grafikával és az elképesztő produkciókkal.
Na, ez idén nem sikerült!
Aki arra vállalkozna, hogy végignézi az idei összes reklámot, annak most szólunk: nem érdemes. Míg egy átlagos évben úgy 8-10 igazán jól sikerült reklámot is bemutatnak a Super Bowl amúgy rendkívül hosszú félidei szünete alatt, idén úgy kellett vadászni azokat a szpotokat, amiken egy kicsit is elmosolyodtunk, elgondolkodtunk vagy elcsodálkoztunk. Kínnal-keservvel 5 ilyet tudtunk összeszedni, igaz, ezek között tényleg van olyan, ami megérte a sugárzásért kifizetett dollármilliókat (utóbbi adatunk nem tudományosan megalapozott). Lássuk, melyik hirdetők tettek ki magukért 2016-ban!
A Heinz és a tacskók
A szószairól ismert márka biztosra ment, bár az idei mezőnyt elnézve több cég is cuki kutyákkal próbált hatást elérni, a többi hasonló reklám azonban fájdalmasan bénára sikerült, vagy távolról sem annyira viccesre, hogy megérte volna szegény állatokat ugráltatni. A Heinz reklámja kivétel ez alól, elvégre csak egy rakás, vidáman futkározó tacskó van benne, oké, ők viszont hot dognak öltöztetve. Csodálatos a velük szemben álló – amúgy fájóan béna jelmezekbe öltöztetett – emberek arckifejezése, akik mintha egy középkori csata frontvonalán állva várnák a barbár hordákat. Persze ettől még nem rohanunk hanyatt-homlok a közértbe egy kis majonézért, de ez legalább tényleg aranyosra sikerült.
Zárd el a csapot!
A Colgate most nem a pH-értékkel, mentolos frissességgel és a higiéniával támad, inkább a társadalmi felelősségvállalás jegyében arra hívja fel a figyelmet, hogy ha folyó csap mellett mosunk fogat, annyi vizet pazarlunk el, amennyit a világ szomorúbb vidékein egy hét alatt sem látnak az emberek. A reklám maga egyébként felejthető, de az üzenet elég erősre sikerült.
Mindenki a hibridnek drukkol
A hibrid autókat, különösen az Egyesült Államokban sokáig kinevetni való guruló bevásárlószatyorként tartották számon, nem számított menőnek, se gyorsnak, a tökös amerikai autóvezetők lesajnálóan mosolyogtak a benzintemető szörnyetegeik volánja mögül, ha megelőztek egy ilyen környezetbarát járgányt. A Toyota most ezen kíván változtatni, az új Prius reklámjában ugyanis bankrablók menekülnek a rendőrök előtt egy hibriddel. A reklám nem nélkülözi a látványos autós üldözések elemeit, és látható, hogy nagyon szeretnék, ha az átlag amerikaiak is kicsit jobban szeretnék a zöld technológiát használó autókat. Ezzel a reklámmal még esélyt is látunk erre.
Apa hajat fon
Amióta Chris Prattről kiderült, hogy kiválóan tudja befonni kislánya haját, nincs kúlabb azoknál az apukáknál, akik ugyanerre képesek. A Pantene reklámja ennél tovább megy egy lépéssel, ugyanis, miközben az NFL amerikai focista sztárjai, a marcona, csupa izom emberek ápolják kislányaik haját, még arra is felhívják a figyelmet, hogy milyen fontos, hogy erős nők váljanak belőlük. Cuki, na, ezzel nehéz lett volna mellélőni.
A győztes pedig…
Nem más, mint Helen Mirren, aki ezúttal a Budweiser sörmárka arcaként hívja fel a figyelmet az ittas vezetés veszélyeire. Mindezt pedig saját, hamisítatlan stílusában teszi. Nem is felhívás ez, Dame Helen ugyanis inkább egyfajta motivációs beszédet tart, hogy miért nem jó, ha valaki piálás után kocsiba ül. A szöveg annyira csodálatos, hogy az alábbiakban megpróbáljuk fordításban visszaadni:
“Helló, Helen Mirren vagyok. A kollektív »mi« döbbenetét szeretném kifejezni, hogy még mindig léteznek emberek, akik ittasan vezetnek. Ezért összefoglalnám: ha ittasan vezetsz, te vagy az emberi környezetszennyezés szűk látókörű, teljességgel haszontalan, oxigént pazarló megtestesülése. Egy Darwin-díjat érdemlő, önző, friss trágyahalom vagy. Ha az agyadat felajánlanád a tudománynak, a tudomány visszaküldené. Szóval fejezd ezt be. Elképzelhető egyébként, hogy amúgy egy normális, jó fej ember vagy. Szóval ne légy barom! A barátaid és a családod köszöni neked, más vezetők barátai és családja is köszöni neked, sőt, a jövőbeni éned is köszöni neked. Egészségünkre!”
Köszönjük, Dame Helen, mi sem fogalmazhattuk volna meg szebben!