A Vakbarát Üzlet címen folyó projektben szerepet vállalt négy vakvezető kutyás, hogy a sarki boltoktól kezdve a hipermarketekig próbára tegyék az üzletek dolgozóit. “Húsz üzletből egybe nem engedtek be, de szóltam, hogy ezzel törvényt sértenek, és kezdjük inkább újra a beszélgetést – mondta Kurucsai Szabolcs, a Baráthegyi Vakvezető és Segítő Kutya Iskola önkéntese, aki Elvis nevű kutyájával jár bevásárolni. – Olyan üzletbe is ellátogattam, ahova korábban egy másik vakvezető kutyást nem engedtek be. Néha szükség van magabiztos fellépésre, hogy bejuthassunk a boltokba, miközben a törvény mellettünk áll.”
A szabály az szabály, és kötelező betartani
A vakvezető kutyások hét Csongrád megyei város 80 üzletében teszteltek, és négy városban érte őket visszautasítás. Voltak olyan boltok, ahol nem vagy csak nehezen akarták beengedni a vakvezető kutyát, és előfordult, hogy az ajtóban megállították a vásárlót, majd odavitték neki az árut – máskor (ritkán) pedig csak a vonatkozó jogszabály vagy a vásárlók könyvének emlegetése segített, hogy a tesztelők bejussanak a boltba.
Olyan üzlet is akadt, ahova semmiképp nem engedték be a tesztelőt, de amikor az Egyenlő Bánásmód Hatóság javaslatára 2 hét múlva újra ellátogattak az üzletbe, már beléphettek.
A Baráthegyi Vakvezető és Segítő Kutya Iskola sajtóközleménye szerint ezekben a boltokban feltehetőleg tájékozódtak közben a jogszabályról.
Mit kéne tenni?
A Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesülete a munka végeztével ajánlásokat fogalmazott meg az üzletek számára:
- Legyen vezetősáv az információs pultig vagy az első pénztárig, ahol van eladó és segítséget lehet kérni.
- Minden műszakban legyen olyan eladó az üzletben, akit szólítani lehet, ha különleges igényű vásárló érkezik.
- Tréninget ajánlanak fel, melyen megtanítják az eladónak és/vagy a biztonsági őrnek, hogy miként segíthetnek.
Az egyesület szerint ezek az intézkedések megkönnyítenék a látásukban akadályozott személyek vásárlását, és az üzletek így hozzájárulhatnak az önálló, akadálymentesített életvitel megvalósításához. Kurucsai Szabolcs így fogalmaz: “Ha az ember megkíván egy doboz sört egy meleg nyári napon, akkor mi sem egyszerűbb, mint beszaladni az első útba eső boltba. De mi a helyzet, ha az ember nem lát? Hol találom a legközelebbi boltot? A boltban merre van a hűtő? És hol van az én kedvenc márkám? És a fizetés? Készpénz vagy bankkártya?”
Megannyi apró, magától értetődő részlet egy látó embernek.
Legyen zökkenőmentes a bevásárlás
A Vakbarát Üzlet projektben górcső alá vették, hogy min múlik a zökkenőmentes bevásárlás. Számos technikai részletről tudnának beszélni, de kijelenthetik: a lényeg mindig az emberi tényező. “A vakvezető kutyával vásárlók többnyire meglepetést keltettek, és a négylábú kíséret miatt lelkesebb volt a kiszolgálás – mondja Kurucsai. – Kedvességgel és nyitottsággal könnyen boldogul az ember, de nem árt a humorérzék, mert néha előfordul, hogy a vanília helyett csokoládépuding kerül a kosárba, sör helyett pedig kóla.”
A tesztelést végző Vakok és Gyengénlátók Csongrád Megyei Egyesülete konferenciát tartott, és tanúsítványt, valamint Vakbarát Üzlet matricát adott tíz üzlet képviselőinek, melyet a boltokban helyezhetnek el. Az egyesület az üzletek bejárását a Norvég Civil Támogatási Alap finanszírozásában végezte el.
Kapcsolódó anyagaink: