A jelenlegihez képest őrült tempóra kellene gyorsulnia az európai oltási kampánynak ahhoz, hogy meg lehessen menteni a nyári üdülési szezont – írja a napi.hu a a Financial Times cikke alapján.
A dél-európai országok idegenforgalmi vállalatai idegesen figyelik az európai oltási kampány lassú haladását és a fertőzések megugrását, ami azt a rémképet vetíti eléjük, hogy a tavalyi után az idei nyaralási szezont is elvesztik – írja a lap.
Spanyolországban tavaly július és szeptember között az idegenforgalomból származó bevétel majdnem 80 százalékkal maradt el 2019 azonos időszakának jövedelmétől – derült ki a spanyol nemzeti bank friss statisztikájából. Miután a turizmus hozza a spanyol GDP 12 százalékát, ez a zuhanás nagy szerepet játszott abban, hogy a spanyol gazdaság 2020-ban 11 százalékkal zsugorodott az előző évhez képest. Ez volt a legnagyobb visszaesés az EU-tagállamok összehasonlításában. Bár a spanyolok szenvedtek a leginkább, egész Dél-Európát elkaszálta az idegenforgalom válsága, beleértve ebbe Franciaországot is.
Az európai oltási kampány lassúsága veszélyezteti a nyári idegenforgalmi szezont – mondja Jacob Nell, a Morgan Stanley bankház Európával foglalkozó közgazdásza. Ennek az lehet az eredménye, hogy a dél-európai országok még távolabb kerülnek északi szomszédaiktól, mint amilyen messze vannak most.
Igaz, hogy a Lufthansa húsvéti járatainak minden helyét lefoglalták, ám az év egészében csak a válság előtti szint 40-50 százalékával számolnak. És a helyzet más célországok esetén sem jobb. Például Görögországban – ahol minden ötödik munkahelyet az idegenforgalom biztosítja – tavaly 77 százalékkal zuhant az ágazat jövedelme. A foglalások idén februárban 74 százalékkal maradtak el a 2020. februáritól és az internetes szállásfoglalási keresések esetén 63 százalék volt a visszaesés – derül ki a friss statisztikai adatokból.
Az előrejelzések bizonytalanok. Az Allianz szerint az európai szállodaipar, amelynek jövedelme elfeleződött tavaly, csak az egy évvel ezelőtti visszaesés negyedét szerzi vissza idén nyáron. A Goldman Sachs erős fellendülést jósol: a spanyol GDP-hez 1,4, a göröghöz egy százalékot adhat hozzá a turizmus. Ez a jóslat azonban azt feltételezi, hogy a kormányok júniusra feloldják a korlátozásokat. Ha marad a lezárás, akkor az elmaradó idegenforgalom 1,3 százalékot radírozhat le a dél-európai országok gazdasági növekedéséből.
A kulcs az oltási kampány, amely mérsékelheti a fertőzések számát mind a turistákat küldő, mint a fogadó országokban, és nyitottabbá teheti a kormányokat arra, hogy ne akadályozzák országaik állampolgárainak utazását. Az Európai Bizottság ismert célja, hogy a nyár végére az EU lakosságának 70 százaléka megkapja az oltást, kérdés, hogy a cél tartható-e.