nlc.hu
Trend
Marad továbbra is kizsákmányoló a divatipar?

Elcsitulóban a pandémia, ébredezik a fast fashion óriás: vajon változik a divatipar a válság után?

Az előrejelzések szerint újult erőre kaphat az elmúlt évben térdre kényszerült divatipar, ám az is biztos, hogy a kizsákmányolt dolgozók és a bolygó védelme érdekében fontos, rendszerszintű változásokra lesz szükség. Ennek felelőssége alól mi, vásárlók sem vonhatjuk ki magunkat.

A koronavírus-járványt követő lezárások, és a kollektív egzisztenciális félelem megtépázta a divatipar szereplőit, a tömeggyártástól kezdve a luxuscégekig, sorra zártak be az üzletek, álltak le a gyárak, és zajlottak a tömeges elbocsátások. A bezárások Magyarországot sem kerülték el, a főváros és a megyeszékhelyek bevásárlóközpontjaiból sorra költöztek ki a bérlők.

Ahogy a vendéglátóiparra, úgy a divatszektorra is igaz lett, hogy akiknek már a koronavírus előtt döcögött a szekér, azoknak a lezárások és a vásárlókedv drasztikus csökkenése a végső tőrdöfést jelentette.

Világszerte, egymás után zárták be az üzleteiket azok a mamutcégek is, amelyek 2019-ben eszement tempóban terjeszkedtek, ám a pandémia alatt kiderült, hogy a nyújtózkodáshoz túl rövid volt a takaró. A dominóeffektus az egész szegmensen végigsöpört, a válság és az ebből eredő leállások óriási hatással voltak a ruházati, lábbeli- és textiliparra, az üzemek raktáraiban hegyekben álltak a készletek.
A hirtelen jött lejtmenetben a legtöbb cég azonnal behúzta a vészféket, hogy tompítsa a károkat: költségeket csökkentettek, alkalmazottak tömegeit bocsátották el, és elkezdték rohamtempóban erősíteni az online értékesítést. Sok esetben hasztalan, a pandémia ugyanis arra is rámutatott, hogy hiába az új webshop, sok márka a fizikai értékesítéstől függ. A bezárások annyira látványosak voltak, hogy ekkoriban többen vizionálták a fast fashion uralmának a végét, ám most, amikor a járvány lecsendesülőben van, jól látszik, a környezetszennyező óriásnak épphogy csak beleremegett a térde a pandémiába.

Amikor egy globális válság lecsap…

Sajnos a legkiszolgáltatottabbak szenvednek a legtöbbet, és ez alól a divatipar sem kivétel. Egy 2,5 billió dolláros iparágról beszélünk, amely 430 millió embert foglalkoztat, és amikor ennek a gigászi, az egész világot behálózó rendszernek a motorja az egyik pillanatról a másikra leállt, a globális ruházati kereskedelem összeomlott. A világ teljes ruházati exportjának 60 százalékát adó, ázsiai és csendes-óceáni régió számára mindez sokkolóan hatott. Egyes esetekben az import akár 70 százalékkal is visszaesett, és a kiesés legnagyobb elszenvedői azok lettek, akik ez idáig is sanyarú körülmények között, szinte éhbérért dolgoztak.

A Global Fashion Agenda azt írja, hogy 2020-ban csaknem 1100 bangladesi ruhagyár megrendeléseit törölték (vagy egyszerűen nem fizették ki), amely egzisztenciális csődöt jelentett azok számára, akiknek az alacsony bérük miatt nem voltak tartalékaik. Rubana Huq, a Bangladesi Ruházati Gyártók és Exportőrök Szövetségének (BGMEA) elnöke és a bangladesi Circular Fashion Partnership projekt partnere szerint ez 1,2 millió munkás életére volt hatással. Csak Bangladesben.

divatipar divat Pandémia koronavírus

Bangladesben még mindig a ruhaipar nyújt megélhetést a legtöbb nőnek (Fotó: Mamunur Rashid/NurPhoto via Getty Images)

A női munkások kerültek a legnehezebb helyzetbe, hiszen a pandémia kezdete óta aránytalanul nagy mértékben érintette a nőket a válság, tovább súlyosbítva a munkaterhelés, a foglalkozási szegregáció, a fizetetlen házimunka és a jövedelem terén meglévő egyenlőtlenségeket.

A régió ruhaipari munkásainak többségét pedig a nők teszik ki, és mivel a gyárak nagy része a fejlődő országokban található, rengeteg nő nemcsak a munkáját vesztette el, hanem ezzel együtt a gazdasági függetlenségét, vagyis a szabadságát is. Nyilvánvaló, hogy a divatipar szereplőinek felelőssége lenne, hogy olyan megoldásokat dolgozzanak ki, amelyek enyhíthetik ezeknek a nőknek a szenvedéseit. A Rana Plaza ruhagyár 1134 ember halálával járó összeomlása óta a média és az emberjogi szervezetek figyelme a hasonló üzemek dolgozóira fókuszált, így a divatcégek is kénytelenek voltak lépéseket tenni a munkavállalók érdekében, ám jelentős változás nem történt. A Vogue Business tavaly felkeresett néhány olyan nagyobb márkát, amelyek csatlakoztak a HER projekthez, amely a textiliparban dolgozó nők munkakörülményeinek a javításáért dolgozik. A lap arról kérdezte őket, hogy a pandémia okozta helyzetben hogyan tesznek a nőkért. Sokatmondó volt a válasz: a megkérdezett cégek közül többen csak a saját alkalmazottaikat említették. 

Bár Magyarországon a szocializmus leáldozásával a textiliparnak mára csak hírmondója maradt, megkerestük az egyik utolsó, mai napig álló textilgyárat, a Sinka és Társa Kft.-t amely 27 éve állja a sarat a piacon, és még az ázsiai olcsó termékek importja sem tudta kivéreztetni. Sőt, az ott tapasztalható fennakadás nála pozitívan csapódott le. „2021-ben meglepően jó évet zártunk, ugyanis az ázsiai beszállító láncok akadoztak, ezért több cég, amelyek eddig külföldről importáltak, hozzánk fordultak” – mesél az elmúlt időszakról Sinka József, aki úgy látja, hogy a világjárvány alatt egyértelműen kiderült, hogy nem mindegy, a vállalkozások ki vannak-e téve az elakadó szállításoknak. Ennek felismerése után egyre több, nyugat-európai divatmárka kezdte visszaszervezni közelebbre a ruhaipari gyártást Ázsiából. Persze, a világjárvány okozta nehézségek Sinka József cégét sem kerülte el teljesen, 2020-ban kénytelenek voltak bezárni a gyárat egy hónapra, de sikerült úgy átvészelni a nehezebb hónapokat, hogy az emberállományt nem kellett hosszú távon csökkenteni.

„Saját költségen, állami támogatás nélkül”

– tette hozzá Sinka József, aki azt is elmondta, hogy jelenleg húszan dolgoznak a 2 500 négyzetméteres, budapesti textilüzemben: van olyan munkatársuk, aki már 26 éve náluk dolgozik. 

A vásárlóktól is függ az igazságosabb jövő

Nyilvánvalóan a mamutcégek vezetőinek felelőssége óriási, ugyanakkor mi, akiknek költésétől függnek a cégek, hajlamosak vagyunk magunkat felmenteni a körülöttünk zajló történesek felelőssége alól.

Gyakori érvelés a vásárlók részéről, hogy az egyéni döntéseink mit sem számítanak a világot működtető hatalmi erőkhöz képest, így nem rajtunk múlnak a nagyobb változások, ám a divatiparban, amely a mindennapi életünket érinti, pont nincs így.

Az élelmiszeriparhoz hasonlóan ez is egy olyan ágazat, amelyben a fogyasztók apró döntései – hol vásárolnak ruhát, meddig hordják, és hol dobják ki – messzemenő hatással vannak a környezetre, a munkajogokra, egész gazdaságokra. Ezzel Sinka József is egyetért, aki szerint elengedhetetlen, hogy minél szélesebb legyen az a vásárlói réteg, akik tudatosan vásárolnak, használnak ruhákat, és számít nekik az is, hogy kik és milyen munkakörülmények között állították elő azokat.

divatipar divat Pandémia koronavírus

250 tonna ruhát dobunk ki naponta – áll egy molinón, egy 2021-es amszterdami tüntetésen (Fotó: Romy Arroyo Fernandez/NurPhoto via Getty Images)

A főbűnös tehát egyértelműen a szekrényünkben lévő kis szörnyetegek, a fast fashion holmik, és a velük kéz a kézben járó ész nélküli fogyasztás, amit viszont csak mi, vásárlók tudunk drasztikusan lecsökkenteni. Gondoljunk csak bele, évente nyolcvanmilliárd ruhadarabot dobunk ki, és az átlagos ruhadarabot mindössze hétszer viseli a tulajdonosa. Döbbenetes számok, ugye? Akkor mondunk ennél még durvábbat is: egyetlen pamutpóló előállításához 1300 liter, míg egy farmerhez 5000 liter vízre van szükség. Arról nem beszélve, hogy a több mint 2,5 billió USD értékű globális divatipar a szén-dioxid-kibocsátás 10 százalékát termeli ki. Emellett jelentős szennyezést okoz a folyókban és patakokban, miközben a textíliák 85 százaléka évente a hulladéklerakókban végzi.

Nem kell ahhoz klímaszakértőnek lenni, hogy megállapítsuk, amennyiben ez így folytatódik, a bolygónkat és magunkat is elpusztítjuk. 

„Úgy vélem, hogy akár felére lehetne felezni a ruhafogyasztást. Az emberek még mindig túl sokat vásárolnak, amivel csak erősítik a divatipar szennyezését” – mondja Sinka József, aki szerint a fiatalabb generáció már jóval tudatosabban gondolkodik a témában. „Nemrég jártak itt nálam a Waldorf iskolából tizenéves gyerekek, akiknek mindezt nagyon magyarázni sem kellett, értették, hogy miért fontos a tudatos vásárlás. Szerintem úgy lehetne változtatni a fogyasztói attitűdön, hogy már az iskolában is a kevesebb fogyasztásra nevelnék a gyerekeket” – magyarázta József, és tapasztalataival egybevág, hogy egyes kutatások azt mutatják, tízből kilenc Z generációs fogyasztó véli úgy, hogy a vállalatoknak felelősségük van a környezeti és társadalmi kérdésekben. Ez a csoport ráadásul az iparág egyik kulcsfontosságú piaca, és meghatározza az iparág jövőjét. A fiatalabb korosztály pedig tudni akarja, hogy a vállalatok, amelyektől vásárolnak, fontosnak tartják a fenntarthatóságot. Egy a kreatív iparágakra vonatkozó felmérés szerint, amely Franciaországban, Németországban és az Egyesült Királyságban közel 5000 felnőtt megkérdezésén alapszik, a kreatív iparágak és a szélesebb körű társadalmi kihívások összekapcsolásában egyre gyorsuló generációváltás zajlik. A Z generáció válaszadóinak egyharmada szerint a kreatív iparágak feladata is a társadalmi problémákra való figyelemfelhívás. Ehhez mérten a tervezők új generációja a divatot egyre inkább arra (is)használja, hogy elősegítse a társadalmi nyitottságot, befogadást. Mint például Bethany Williams brit tervező, aki a hátrányos helyzetű nők oktatását, foglalkoztatását segíti. De visszatérve a túlfogyasztásra, Sinka szerint jóval kevesebb lenne a felesleges ruhaszemét, ha időt, energiát és pénzt fordítanánk a ruhák, kiegészítők, cipők megjavítására, a vásárlási kultúra megváltoztatásához pedig elengedhetetlen, hogy a márkák szerepet játszanak ezzel kapcsolatban a fogyasztók felvilágosításában.  Mindez elengedhetetlen a változáshoz, hiszen az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése csak akkor lehetséges, ha kevesebbet gyártunk, sokkal kevesebbet vásárolunk, és fel kell hagynunk azzal, hogy a ruhákat eldobhatónak tekintjük.

divatipar divat Pandémia koronavírus

Munkás válogatja át a ruhákat egy bangladesi ruhagyárban (Fotó: Allison Joyce/Getty Images)

Helyette olyan körforgásos divatelveket kell elfogadnunk, amelyek a ruhadarabok életciklusát zárt körként kezelik.

Szerencsére egyre szélesebb körben és egyre több tervező és márka áll át a fenntartható divatra. Ilyen Hegedűs Dóra márkája, a DÜSK is, amelynek első, 2016-os, még DoraHegedus néven napvilágot látott, So You want to be a Rock’n’Roll Star elnevezésű kollekciója már meghatározta azt az irányt, miszerint a márka egyik fő eleme a felelős és fenntartható gondolkodás. Számukra ez már az alapvető tervezői működés része. „Nem halmozunk fel előre készletet, az elkészült mintadarabok alapján történik a rendelés, így nem terheljük felesleges hulladékkal a környezetünket” – mondja a tervező, hozzátéve, hogy a másik fontos tényező, ami meghatározza a munkájukat, hogy manufakturális jelleggel készülnek a termékeik, és igyekeznek a legfenntarthatóbb módon előállítható alapanyag közül választani, zömében olyan anyagvégekből dolgozna, amelyeknek máshol már máshol nem vették volna hasznát. 

Jó hír, hogy a tendenciák azt mutatják, hogy a társadalmi felelősségvállaláson túl a divatszcéna egyre több szereplője keresi, fejleszti a fenntartható megoldásokat, és még a kontinens nagy márkái és a fast fashion szereplői is fokozzák ez irányú törekvéseiket, és néhányan célul tűzték ki, hogy 2040-re „klímapozitívvá” váljanak. Maradva a pozitív példáknál: az ASOS 76 százalékkal csökkentette áramfelhasználását az egyik raktárban azáltal, hogy energiatakarékos izzókra váltott. Amikor pedig a Hugo Boss elemezte szállítási műveleteinek szénlábnyomát, rájöttek, hogy a légi szállításról a vasúti szállításra való áttérés 95 százalékkal csökkentheti a kibocsátást.

Ha a jövőt nézzük, Amina Razvi, a SAC ügyvezető igazgatója szerint a kutatások azt mutatják: azok a vállalatok, amelyek sikeresen életben tartják a fenntarthatósági programjaikat és kötelezettségvállalásaikat a válság során is, tartós üzleti előnyre tesznek szert, mire a recesszió véget ér, és a pandémia után fontos szerepet játszanak majd a fenntarthatóbb divatipar újjáépítésében. A szakértő úgy véli, erősebben fognak kilábalni ebből a válságból fenntarthatóság elve mentén működő vállalatok, mint azok, amelyek elkerülnék a környezettudatosságot. 

(Common Objective,Economist,CFDA, Global Fashion Agenda)

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.