Régi idők mozija
Ekkorra már a kiéhezett férfisereglet kívülről fújhatta a Lady Chatterley szeretőjének összes dramaturgiai fogását, és fejből zengte Bo Derek, Greta Garbo vagy éppen a manapság bár teljesen más okokból – újra oly nagy népszerűségnek örvendő Sophia Loren méreteit, hiszen a televízión keresztül számos olyan film érkezett be a háztartásokba, melyekben a fürkésző szemek kielégülésre találhattak.
Amerikában a 30-as évektől a 60-as évekig a Hays kódex értelmében tilos volt a pucérkodás. A volt miniszter tételesen megfogalmazta, hogy mi megengedett, és mit nem szabad megmutatni a vásznon. A hihetetlenül prűd “törvénykönyv” még azt is leírta, hogy mennyi ideig, és milyen pózban lehet csókolózni a filmben.
Változások kora
Kezdetben volt az erős és mindig tettre kész, romantikus férfi, kinek feladata és küldetése, hogy karizmatikusságával és erejével maga alá őrölje a leányt, nőt, asszonyt. Egyértelmű következménye ennek a férfifigurának, hogy a nőket a fenti összefüggésbe helyezve próbája a romantikával megetetni, a férfiak erotikus kisugárzását azok szent és sérthetetlen felsőbbrendűségének ábrázolásával teremti meg.
A hetvenes évektől viszont a helyzet jelentősen változni látszott, hiszen az akkoriban már éledező nőmozgalmak nyomást tudtak gyakorolni a hímnemű tömegfilm-rendezőkre is, akik akarva-akaratlan egyre inkább öncenzúrát gyakoroltak. A feminista filmkritika évei alatt persze tovább fejlődött és alakult a szex képi mechanizmusa, azonban a szex és erotika lassan elvesztette eredeti színterét.
Úgy látszik, mindennek meg kell, hogy legyen a helye: vidámságnak a filmvígjátékban, borzongásnak a horrorban, szexnek a pornóban. Ma már nincs vegyes fagylalt Bagaméri bácsinál, csak ez, az, vagy amaz, a kedves mozilátogató pedig előre válasszon.
Szex és erőszak
Manapság kézenfekvő, hogy aki ágyjelenetre vágyik, az a pornó felé fordul, esetleg kibekkeli az éjszakai műsorsávot, amikor megkezdődik az erotikus filmek sugárzása. Talán ezért is van az, hogy a szórakoztató-, művész- vagy akciófilmekben ma sincs több vagy nyíltabb szexjelenet, mint hajdanán.
Mindemellett tovább érezhető a feminin nyomású öncenzúra. A mai szexfilmek, szoftpornók készítői például kínosan ügyelnek arra, hogy az akciók résztvevői ugyanúgy élvezzenek, egyenlő hangerővel ziháljanak, és mindketten elégedetten hagyják el a csatamezőt.
Megváltozik azonban a helyzet, ha nemi erőszakról van szó itt gyakorlatilag szinte minden megengedett: patakokban folyhat a vér, az áldozat lehet ruhátlan, hangosan sikoltozhat. Nem panaszkodhatunk tehát képi és hanghatásokban gazdag erőszakban nincs hiány a képernyőn.
Azonban vegyük azt is észre, hogy az öncenzúra olyan élethelyzeteket is elvet, mint pl. a nő fenekére pajkosan paskoló férfi – sőt, a Zaklatás című filmben Michael Douglas majdnem lapátra is kerül emiatt.