Zenészek népszerűsítik a borozást a Magyar Bormarketing Ügynökség első kampányában, írta a Kreatív, hozzátéve: Buborékok nyara címmel a fiatalokra fókuszálva elindult az a borfogyasztást népszerűsítő kampány, amit a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos korábban már beharangozott.
Mint írják, a Buborékok nyara elnevezésű kampány a Balatonfüredi Borhetek megnyitójával egy időben, a hétvégén indult. A kormánybiztos azt hangsúlyozta az eseményen, hogy a kampányuk az Y és Z generációk tagjait célozza meg, és szeretnék lebontani a borral kapcsolatos prekoncepciókat, illetve felhívni a a figyelmet a kulturált borfogyasztásra. Mint mondták, a Z-generáció tagjai, a jövő borfogyasztói például az alkoholmentes vagy az alacsony alkoholtartalmú italokat részesítik előnyben. A nehezebb, hordós, testesebb borok helyett inkább a buborékokat, a frissítő, könnyed, gyümölcsös, reduktív tételeket preferálják. Épp ezért a Magyar Bormarketing Ügynökség nyári kampányának főszereplői a buborékos borok, a pezsgők, a habzóborok és a fröccsök, valamint a bor- és pezsgőkoktélok, amelyek (újra)felfedezésére és felelősségteljes fogyasztására hívják fel a figyelmet.
Az nincs kifejtve pontosan, hogy a felelősségteljes fogyasztás alatt mit értenek, ám az elkészült videókban, vagy a kampány közösségimédia-oldalain eddig nem látunk olyan üzenetet, ami az alkoholfogyasztás negatív hatásairól szólna, vagy ajánlásokról az elfogyasztott mennyiséget illetően, esetleg arról, hogy az alkohol az egyik legaddiktívabb drog, csak épp legális. A videók legvégén csupán egy apró kis mondatot találunk: Fogyaszd felelősséggel! Jelentsen ez bármit is.
A kampánnyal elég biztosra mentek, a fiatal felnőtt korosztályt a több százezres követőtáborral rendelkező, zenész-influenszer csapattal szólítják meg a célcsoportjukat, köztük az Ivan and the Parazollal, de a személyes kapcsolatra is építenek, mivel több borkóstoló eseményt szerveznek országszerte.
A Kreatív Facebook-oldalán, a hír alatt szép számmal érkeztek a felháborodott kommentek:
„Az alkoholfogyasztás hogy lehet nemzeti érdek? Egyáltalán hogy lehet cél állami szinten fiataloknak népszerűsíteni az ivást?” – írta az egyik hozzászóló, míg másikuk az alábbiakat fogalmazta meg:
„Alkoholistanevelő tábort nem akarnak? Esetleg a köztévében népszerűsíthetnék az alkoholfogyasztást, kifejezetten a 14 éves alatti korosztályt megcélozva. Rágógumi és tutti-frutti ízű vodka pl.? tele vagyok jó ötlettel, hogy lehetne ebből a nyomorult balkáni segglyukból még nagyobb rohadt alkesz szemétdombot csinálni.”
Mások konkrét javaslattal is éltek, milyen társadalmi kampányokra lenne inkább szükség:
„Van ebben az országban úgy 7-900 ezer alkoholbeteg (a köznyelvben: alkoholista), vagyis nagyjából 3-5 millió ember, köztük 400 ezer gyerek érintett (a lakosságszám 9,7 millió fő). Biztos, egy ilyen mentálisan és fizikailag is rossz állapotban lévő országban az alkohol népszerűsítésére van szükség? Megteszem én is a kampányjavaslataimat:
- így védd a mentális egészséged!
- így legyél fizikailag is aktív!
- így táplálkozz egészségesen!
- amit az egészséges életmód alapjairól tudnod kell
- a szűrővizsgálatok és a prevenció szerepe az életedben
- szűrővizsgálatok nőknek
- szűrővizsgálatok férfiaknak
Érthető a felháborodás
Magyarország eddig sem állt jól az alkoholizmus terén, de az utóbbi évek során csak tovább romlott a helyzet. Egy 2021-es KSH-adat szerint a diplomások között nőtt leginkább a nagyivók aránya: a számuk gyakorlatilag megduplázódott 2009 és 2019 között. A koronavírus is rátett egy lapáttal a problémára: 2020-ban, a járvány megjelenése okozta több hónapos bezártság miatt a súlyos alkoholizmus betegsége is egyre nagyobb méreteket ölt itthon. Lehet, hogy erre a szomorú tendenciára valóban nem egy alkoholfogyasztást népszerűsítő kampánnyal kéne ráerősíteni, hiszen a statisztikai adatokból egyértelműen kiviláglik, hogy a magyarok magas hányada szép lassan a halálba issza magát.
A döntéshozók ennek ellenére mégsem tesznek azért, hogy az alkoholproblémát enyhítsék, sőt, a kormányfőnk korábban azt mondta, hogy a pálinka nemcsak magyar kuriózum, hanem alapvető élelmiszer. A szakemberek, akik közvetlenül látják az alkohol egészségre gyakorolt negatív hatásait, ezt nem így látják. Egyetértenek abban, hogy az alkohol napi fogyasztása, még kis mértékben is, de hat az egészségre – és nem a pozitív irányba –, az égetett szesz rendszeres döntögetése pedig kifejezetten romboló az emberi szervezetre nézve.
A kutatások igazolják, hogy az alkohol egy rendkívül ártalmas szer, gyakorlatilag nincs olyan szerv, amire ne hatna károsan.
Dr. Demetrovics Zsolt, az ELTE Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékének professzora korábban elmondta az nlc-nek, ha ma fedeznénk fel az alkoholt, akkor egész biztos, hogy rövid időn belül a legsúlyosabb szereket tartalmazó tiltólistára kerülne.
Egy friss, globális kutatás pedig arra jutott, hogy az alkoholfogyasztás jelentős egészségügyi kockázatokat hordoz, és semmi előnyt nem jelent a fiatalok számára. A Washingtoni Egyetem Global Burden of Diseases kutatása egyébként már négy évvel ezelőtt is arra az eredményre jutott, hogy az alkalmi ivás is káros az egészségre, és ezért a kutatók azt javasolták, hogy a kormányok tanácsolják az embereknek a teljes absztinenciát.
Hamis biztonságot sugallnak a reklámok
Hiába azonban a szakemberek ajánlásai, a borzasztó statisztikai számok, a mai napig aktívan reklámozzák az alkoholos termékeket, és nemcsak nálunk, hanem szerte a világon. Csak nagyon kevés ország, mint például például Franciaország, Norvégia, Oroszország, Ukrajna, Mianmar, Srí Lanka és Kenya tiltotta be az alkoholreklámokat a televízióban és a hirdetőtáblákon.
Az alkoholreklámokkal kapcsolatos aggályokról a World Health Organization, a WHO azt írja, hogy
a gyermekek és fiatalok kitettsége a vonzó marketingnek különösen problémás, ahogyan a fiatalok megcélzása is a fejlődő, valamint az alacsony és közepes jövedelmű országokban, ahol jelenleg alacsony az alkoholfogyasztás elterjedtsége vagy magas az absztinencia aránya.
Mint írják, az alkoholt ráadásul egyre kifinomultabb reklám- és promóciós technikákkal forgalmazzák, amelyek közé tartozik az alkoholmárkák összekapcsolása sport- és kulturális tevékenységekkel, szponzorációkkal és termékelhelyezésekkel, valamint új marketingtechnikákkal (pl. e-mailek, szöveges üzenetek, podcastok, közösségi média és egyéb kommunikációs technikák), még vonzóbbá téve az alkoholfogyasztást.
Egy korábbi cikkünkben dr. Zacher Gábor is kifejezte aggodalmát a legális alkoholreklámok kapcsán, szerinte nehéz úgy komolyan venni az alkohol veszélyeit, hogy közben ömlenek ránk a szépelgő reklámok, amelyekben csak úgy habzik a hideg sör és rendkívül boldogok a koccintó statiszták. A dohánytermékekkel ellentétben nem látunk a vodkás, a boros, sörös üvegeken figyelmeztető, elrettentő fotókat idült alkoholistákról, beteg májakról, szétesett életekről, alkoholgőzös állapotban bekövetkezett tragédiákról, rossz döntésekről.
Érthető, ha több szakértő is állítja, hogy az alkohol tekintetében még a hetvenes éveknél tartunk, és hasonlóképpen manipulálnak minket a csillogó reklámokkal, téves üzenetekkel, elfedve az alkohol nagyon is létező, negatív árnyoldalát, mint ahogy azt anno a dohánytermékekkel tették.