Érezhetően csökkent a vasútvonalakon a nők ellen elkövetett támadások száma tavaly Ukrajnában, köszönhetően annak, hogy több belföldi vonalon olyan járatokat vezettek be, amelyek meghatározott vagonjait kizárólag nők vehetik igénybe. Jóllehet, a tavaly bevezetett intézkedés éles kritikákat is kiváltott a közösségi térben, mégis úgy tűnik, a vasút újítása eredményes volt. Az Ukrán Vasúttársaságtól (Ukrzaliznytsia) ugyanis megtudtuk, hogy bár pontos statisztikák még nem állnak rendelkezésre, a kísérleti jelleggel bevezetett intézkedést kiterjesztik a jövőben.
A kezdeményezés annak dacára sikeres, hogy nem ez az első kísérlet a női kocsik bevezetésére – derült ki a vasúttársaság lapunknak küldött leveléből. Közölték, hasonló intézkedéssel már 2009-ben próbálkoztak, ám akkor érdeklődés híján végül felfüggesztették azt.
A kizárólag nők számára használható vasúti kocsik újbóli bevezetésében egy tavaly májusi Twitter bejegyzésnek is szerepe volt. Egy Sinner néven regisztrált fiatal nő ugyanis a közösségi felületen adott hangot dühének, miszerint a helyjegye egy éjszakai vonatra egy olyan kupéba szólt, amelyben rajta kívül három idegen férfi ült. A nő szitkozódva írt arról, hogy három perc után olyan kellemetlenül érezte magát, hogy úgy döntött, megy és vesz egy másik helyjegyet, egyúttal arra kérte a vasúttársaságot, hozzanak végre létre elkülönített kocsikat a nők számára.
A bejegyzést több mint 1,2 millióan látták, és élénk párbeszéd indult el alatta arról, mennyire biztonságosak tulajdonképpen a hosszú vonatjáratok a nők számára. Noha sokan túlérzékenységgel vádolták a fiatal lányt – és kifogásolták, hogy az elkülönített kocsik bevezetése annak lenne a beismerése, hogy a hatóságok nem tudják szavatolni a női utasok biztonságát – az is feketén-fehéren kiderült, hogy Sinner egyáltalán nincsen egyedül a félelmeivel.
Még ugyanabban a hónapban megjelent az Ukrán Miniszteri Kabinet honlapján egy petíció, amely arra szólította fel a vasúttársaságot, alakítson ki külön női kocsit minden olyan vonalon, melyen a menetidő több mint hat óra. A felhíváshoz egyetlen hónap alatt több mint 25 ezren csatlakoztak. Olga Ozhogina, a petíció kezdeményezője a Kiyev Postnak elmondta, azért érezte szükségét a lépésnek, mert nagyon sok női utas él át kellemetlen helyzeteket, amikor az ellenkező nemmel szorosan összezárva kénytelek hosszú időn át utazni, főleg az éjszakai vonatokon. Sokan számoltak be arról is, hogy fogdosták őket, de olyan is volt, aki nemi erőszak áldozata lett. Néhány évvel korábban az egyik ilyen eset országos felháborodást váltott ki. A sajtó számolt be 2020-ban annak a nőnek a történetéről, aki tizenegy éves kisfiával utazott az éjszakai vonat egyik kupéjában, amikor rátámadt az utastársa és – gyermeke előtt megpróbálta megerőszakolni.
A vasúttársaság végül tavaly lépett, és úgy döntött, kísérleti alapon négy, hosszabb vonalán (Kijev – Ungvár; Dnyipro – Truszkavec; Kijev – Krivij; Rih és Harkiv – Jasina) bevezet női kocsikat. Az első ilyen jellegű kocsikra tavaly június 30-tól lehetett jegyet váltani, igaz, eleinte csak online. A női kocsikba szóló jegyek ugyanannyiba kerülnek, mint a „rendes” jegyek, a vásárlás feltétele azonban értelemszerűen az, hogy az utas nő legyen. További feltétel, hogy ha fiú gyermekkel utazik, ő ne legyen idősebb, mint hatéves. Ez utóbbi kikötés jelentős vitát váltott ki azok körében is, akik egyébként az elkülönített kocsikat kifejezetten jó ötletnek tartják. Sokan ugyanis nem értik, miért éppen a hatéveseknél húzta meg a vasúttársaság a határt, hiszen aligha kevésbé kiszolgáltatott páros egy anya, aki 7, 8 vagy 9 éves fiával utazik, mint az, akinek még csak 5 éves a gyermeke.
Például a 2020-ban történt incidens esetén sem jelentett volna megoldást az elkülönített kocsik létezése a jelenlegi formában az áldozatul esett édesanyának, hiszen fia akkor 11 éves volt.
„Nem tökéletes a rendszer, de sokkal jobb, mint a semmi” – fogalmazta meg véleményét az nlc.hu-nak Daryna Koryagina, aki a háború kezdetén Magyarországra érkezett családjával. A Budapesten élő egyetemi hallgató – aki rendszeresen hazautazik Ukrajnába – arról beszélt, neki is van olyan kisgyermekes barátnője, aki, ha teheti, a női kocsikat választja. Egyben bosszankodik amiatt, hogy erre már nem lesz lehetősége, ha fia néhány év múlva betölti a hatot.
Saját élményeivel kapcsolatban Daryna arról mesélt, ő nem az a típusú ember, akinek gyakran jut eszébe, hogy áldozattá válhat, ám elismerte, a női kocsiknak számos, sok esetben indirekt előnyét is látja. A női kocsikban szerinte sokszor nyugodtabb, kellemesebb a hangulat. Át tud öltözni, ha kell és könnyebben tud például aludni, hiszen nem érzi magát egyáltalán fenyegetve, és a női kocsik igényesebbek is, többek között azért, mert szolgálatba állításuk előtt felújították azokat.
Daryna szerint fontos megérteni, hogy Ukrajna hatalmas területű ország, és az emberek életének szerves részét képezik a hosszú, gyakran tízórás vagy még annál is hosszabb vonatutak. Rámutatott, hogy nagyon sok különböző szolgáltatás közül lehet választani. A legolcsóbb alvásra kialakított vonatok esetén nincsenek elkülöníthető kupék, a szerelvényeken belül a fekvésre is alkalmas ülések egy légtérben helyezkednek el, ami nem hagy sok helyet az utasok számára az elvonulásra. Az eggyel drágább kategóriájú jegyek esetén a kocsikban már vannak négyfős zárható kupék, ez azonban nem feltétlenül jelenti azt, hogy az biztonságosabb lehetőség volna a nők számára. Előállhat ugyanis egy olyan helyzet, hogy az utastársadról kiderül, hogy agresszív, a zárható kupé miatt azonban mások nem veszik észre rögtön, hogy bajba kerültél.
Kérdésünkre, hogy szerinte mennyire népszerűek a nők körében az elkülönített kocsik, Daryna azt válaszolta, sokan nem tudnak róla, hogy léteznek, mert nem volt jelentős kampány, amikor bevezették őket. Arra is kitért, hogy anyagi megfontolásból sokan a legkedvezményesebb árú jegyeket veszik meg, még nagyon hosszú utak esetén is, azok pedig olyan vonatokra szólnak, amelyeken csak ülőhelyek vannak, és nem rendelkeznek női kocsikkal. A nőknek szóló kocsik szerinte elsősorban a középosztályhoz tartozó fiatalok körében ismertek és népszerűek. Egyben rámutatott, egy ilyen kezdeményezést nem volna célszerű elkótyavetyélni, ugyanis, ahogy fogalmazott:
Szerintem, ha valaki egyszer kipróbálja, milyen egy ilyenben utazni, utána már nem nagyon szeretne másképp.
Az Ukrán Vasúttársaságra az immáron több mint két éve tartó háborús helyzetben hatalmas felelősség hárult és hárul. A világ hatodik legnagyobb vasúti személyszállítója – melynek 19,787 kilométernyi vasútvonala összesen mintegy 1700 állomást és megállót köt össze – nemcsak több millió ember menekítésében játszott és játszik aktív szerepet, hanem abban is, hogy a háború közepette is biztosítsa, hogy – ahol és amikor lehetséges –, normálisan folyjon az élet. Az, hogy bebizonyította, képes erre, jelentősen javította a társaság presztízsét és lehetőséget teremtett arra is, hogy „rebrandingelje” magát. Új szolgáltatások, ajándékboltok és az aktív jelenlét a közösségi médiában mind hozzájárultak ahhoz, hogy a szovjet sztereotípiáktól eltávolodva „menővé” váljon. A Facebook-oldalukon naponta számolnak be tervezett további fejlesztésekről, miként arról is, hogy a különböző célzott orosz támadások következtében éppen hol, hány kollégájuk vesztette életét…