Mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy a közösségi platformok túlzott használata összefügg a különböző egészségügyi és mentális problémákkal, és ez különösen igaz a kismamákra. Sokan számolnak be arról, hogy minél több időt töltenek el ebben a kis álomszerűnek tűnő világban, annál jobban érzékelik magukon a depresszió tüneteit. Nőként magunk felé támasztjuk a legmagasabb elvárásokat, és magunkkal vagyunk a legkritikusabbak is. Nap mint nap a „tökéletes bőrrel” megáldott, homokóra testű és drága holmikat viselő modellekkel találkozhatunk, ami már önmagában elegendő lenne ahhoz, hogy csorbuljon az önbizalmunk. De mi a helyzet a várandós nőkkel? A terhesség egy olyan időszak, amely során rengeteg érzelmi, szociális és fizikai változáson megy keresztül a kismama. A terhesség alatt a közösségi média használata még nagyobb hatással van a kismamára, különösen a mentális egészségre.
A hirdetések, amelyek kifejezetten a kismamákat veszik célba
A várandósság alatt rengeteg kérdés felmerül a testünket, illetve a kisbabánk egészségét illetően. Nem mindegy, hogy mit eszünk, mit iszunk, mennyit mozgunk, hogyan fejlődik a baba. Sok a kétely és nagy a bizonytalanság, ami miatt a terhes jóval több időt töltenek a közösségi oldalakon. A különböző csoportokban például érzelmi támogatást kaphatnak sorstársaiktól, tanácsokkal láthatják el egymást. A várandósság alatt szinte minden kismama igyekszik minél több információt begyűjteni a gyermekvállalással kapcsolatban, a baj csak az, hogy ezzel a különböző nagyvállalatok is tisztában vannak.
A közösségi médiát sokszor egy kis buborékhoz is hasonlítják, amelynek használata során mindenki személyre szabott tartalmakat és hirdetésekkel találkozik. Ez a várandósság alatt pedig hatványozottan igaz.
Az említett hirdetések ugyanis kifejezetten a terhes nőket célozzák meg, és ösztönzi őket a terhességgel és a gyermekekkel kapcsolatos termékek megvásárlása. (Persze ezek között lehetnek olyanok, amelyekre tényleg szükség van, mások viszont teljesen haszontalanok.) Hogy ez miért baj? Az árak láttán könnyen felszaladhat a szemöldökünk, éppen ezért sokakban rengeteg frusztrációt és félelmet okozhat, teljesen feleslegesen.
Egy édesanya saját kísérlete
Szinte minden alkalommal, amikor egy új weboldalt vagy applikációt nyitunk meg, a cégeknek adatokat küldenek az érdeklődési körünkről, pénzügyeinkről, sebezhetőségünkről, hogy pontosan meg tudják határozni azt, hogy az adott felhasználó mit lásson maga előtt. Az Egyesült Államokban például óránként több mint egymilliárd ilyen „tranzakcióra” kerül sor. 2022-ben a Mozilla például húsz terhességkövető alkalmazást vizsgált meg. Megállapították, hogy közülük tizenöt továbbadta egy harmadik fél részére a kismama adatait. Ebbe beletartozott az IP-cím, egészségügyi adatok és a szexuális előzmények is.
Jia Tolentino a New Yorker újságírója ezért úgy döntött, hogy saját kísérletbe kezd. Nem sokkal azután, hogy teherbe esett második gyermekével úgy döntött, hogy megpróbálja elrejteni terhességét a mobiltelefonja elől. Ennek megvalósítása egyáltalán nem olyan könnyű. mint ahogy elsőre hangzik. Jia elmondása szerint a húszas éveiben aktív életet élt a közösségi médiában, azonban mára már elkezdte felhúzni a technológiai adatvédelem falait maga köré. Ez azt jelentette, hogy törölte a legtöbb alkalmazást a telefonjáról, a maradéknál pedig kikapcsolta a kamerához, a helyadatokhoz és a mikrofonhoz való hozzáférést.
Elmondása szerint a cél az volt, hogy nem fog babacuccokat vásárolni az interneten – különösen bankkártyával –, nem fog babaképeket nézegetni, és a Redditen lévő terhességgel kapcsolatos fórumokra sem lép be. Nem frissíti a menstruációját követő alkalmazást és terhességkövető applikációt sem fog letölteni. Jia szigorú kísérlete során megengedte magának, hogy sms-ben, vagy e-mailben írjon a terhességéről, továbbá azt is, hogy a telefonja közelében beszéljen születendő babájáról. Tudta, hogy előbb-utóbb felbukkannak a hirdetések, a kérdés csak az volt, hogy mikor.
„A terhesség hajlamos mind a szabadságodat, mind a magánéletedet csorbítani. A második trimeszter egy bizonyos pontján túl az idegenek elkezdenek a hasad felé nyúlkálni, és elmondani neked, hogy mi a valódi különbség a fiúk és a lányok között” – meséli Jia, majd hozzátette, hogy az első terhességénél ezt szerencsére sikerült elkerülnie, mivel még azelőtt beütött a koronavírus-járvány, hogy az utcán mutatkozott volna. A kismama elmondása alapján a terhességének legélvezetesebb pillanatai közé tartoztak azok, amikor távol került a rengeteg figyelemtől.
„Az idő kitágult, a bennem zajló lassú virágzás pedig senki számára nem volt elérhető. Meg akartam nézni, hogy újra át tudom-e élni ezt az érzést” – mondja.
Hat hónapig egyetlen reklámmal sem találkozott
„Szerény kísérletem meglepően simán ment. Mivel a második gyermekemet vártam, szerencsére nem kellett semmit sem vásárolnom, illetve információk hiányában sem voltam.”
Jia hozzátette, miszerint az első terhessége során valószínűleg ezt a folyamatot nem tudta volna kivitelezni, hiszen jóval hamarabb átvették volna a terhességgel kapcsolatos posztok és hirdetések az uralmat. Ennek ellenére még a kismamát is meglepte, hogy közel hat hónapig egyetlen hasonló reklámmal sem találkozott. Nem sokkal később felhívta Dominique Shelton Leipziget, aki nemcsak ügyvéd, hanem adatvédelmi szakértő is egyben. A szakember elmondta, miszerint naponta mennyiségű adatot halmozunk fel globálisan, így könnyen meglehet, hogy még az sem marad rejtve az internet előtt, amiről azt hisszük, hogy elrejtettük. Jia elmesélte neki, hogy milyen szabályokat állított fel magának, a szakértő pedig elhallgatott.
„Csodálkozom – mondja, majd így folytatta: – Ha nem láttál hirdetéseket, akkor lehet, hogy mégiscsak sikerült a kísérlet.”
Miután abbahagytam, vettem egy kismama nadrágot. A babahordozó hirdetések perceken belül felbukkantak a közösségi oldalaimon.
A kismama szerint az eredmény ellenére ez a kísérlet már önmagában is egy nagyon hasznos egzisztenciális kísérlet volt.
Az egyedülálló kismamák adatai is rendkívül fontosak a közvetítők számára
Néhány évvel ezelőtt Janet Vertesi szociológus professzor egy szigorúbb eljárást alkalmazott, hogy elrejtse terhességét az internet elől. Kidolgozott egy rendszert, amelyben csak kódszavakkal kommunikált, továbbá egy rejtett böngészőt használt. Meglepő, de egészen a kisbabája születéséig sikerült titokban tartania terhességét. Tapasztalata alapján az egyedülálló kismamák életkorának, tartózkodási helyének, és vásárlási szokásainak ismerete rendkívül fontos volt. A fogyasztói társadalmunknak köszönhetően ezeknek a hirdetéseknek a célja az, hogy minél több dolgot halmozzunk fel az otthonunkban, ezzel együtt pedig komoly lelki vívódásokat is okozhat.
„Óriási mennyiségű adatot gyűjtenek össze rólunk, amik nem is mindig pontosak. Ez sokszor csak még rosszabbá teszi a helyzetet. Gondoljunk csak azokra a nőkre, akik meddőséggel küzdenek, vagy azokra, akik elvetéltek, viszont ennek ellenére még hónapokig kapják a különböző babás hírleveleket, reklámokat” – tette hozzá Jia a CBC-nek.