nlc.hu
Baba

Itt a cukorbeteg Barbie baba! Így néz ki!

Fontos üzenete van.

Cukorbeteg Barbie forgalmazását jelentette be a Barbie babákat gyártó Mattel. A cég az új szériával a betegség szélesebb körű elfogadottságát és a cukorbetegséggel élők iránti empátiát szeretnék erősíteni – írja az MTI.

A Mattelnél hiszünk abban, hogy a babáknak jelentős szerepük van a gyerekek világról alkotott képének kialakításában” – szögezte le Krista Berger, a vállalat Barbie babákért felelős osztályvezető-helyettese. Az új típusú babával a Mattel a diabétesszel élők közösségét kívánja képviselni, „hogy minden gyerek felfedezhesse saját magát az eljátszott történetekben és a szeretett babáikban”.

Ez a különleges babaváltozat a Barbie Fashionista-sorozat része, és célja, hogy minden gyermek bízhasson abban, hogy a játékban is érvényesülhetnek saját élethelyzetük árnyalatai, növelve az empátiát és az egyediséget. A babát a Mattel a Breakthrough T1D szervezettel együtt alkotta meg, hogy a diabéteszkezelés eszközei hitelesen jelenjenek meg. Aaron J. Kowalski, a Breakthrough T1D vezérigazgatója, aki maga is 13 éves kora óta 1‑es típusú cukorbeteg, így nyilatkozott: „Rendkívül személyes számomra ez a partnerség… ez az együttműködés segít megmutatni, hogy cukorbetegen is lehet élni teljes és erőt adó élet”.

Így néz ki a cukorbeteg Barbie baba - Forrás: corporate.mattel.com

Így néz ki a cukorbeteg Barbie baba – Forrás: corporate.mattel.com

Mi teszi különlegessé a cukorbeteg Barbie babát?

  • Folyamatos vércukormérő: a babán egy szívecskés, Barbie‑rózsaszín tapasszal rögzített CGM található a karján, melyhez telefon kijelzőjén kapcsolódó alkalmazás tartozik.
  • Inzulininfúziós pumpa: a baba derekán elhelyezve, valósághűen modellezi az inzulinterápiát.
  • Kék pöttyös ruh: a kék szín és körminta a diabétesz világszimbólumára utal. Hozzátartozik egy pasztell kék táska is, melyben uzsonna és diabéteszes kellékek férnek el.

A babát július 8‑ától forgalmazzák, ára 10,99 dollár – tette közzé honlapján a Mattel. Két ismert személy is babaváltozatot kapott: az egyik az 1-es típusú cukorbetegséggel élő Lila Moss brit modell, az egykori szupermodell Kate Moss lánya, a másik pedig Robin Arzón, amerikai fitnesz edző, a Peloton egyik legelismertebb oktatója.

Ez is érdekelhet bőrönd, fotó: Getty Images Megnézem

A Barbie Fashionista-sorozat már több mint 175 babát tartalmaz, amelyek különböző bőrszínnel, szemszínnel és frizurával rendelkeznek. A sorozatban megtalálható látássérült, teltkarcsú, lábprotézises, kerekesszékes, hallókészülékes és haj nélküli baba is. 

A Mattel új Barbie babája nem csupán játék, hanem egy fontos üzenet: az inkluzivitás és valós tapasztalatok megjelenítése a gyerekek játékvilágában. A diabéteszes gyermekek így már játék közben is magukra ismerhetnek, az egészségi állapot reális ábrázolása pedig segíti a társadalmi elfogadást és a betegség normalizálását – fogalmazott a Mattel.

Amúgy már 66 éve annak, hogy a játékboltok polcaira került a Barbie baba. 1959. március 9-én mutatták be a New York-i Nemzetközi Játékvásáron. Az Egyesült Államokban korábban nem nagyon létezett hozzá hasonló játékbaba, ezt a piaci rést fedezte fel Ruth Handler. Az édesanya észrevette, hogy lánya, Barbara szívesen öltözteti felnőtt ruhákba papírbabáit, és felvetette férjének, a Mattel játékvállalat egyik alapítójának, hogy szükség lenne egy felnőtt öltöztetőbabára. Így vált a játékpiac egyik legfontosabb szereplőjévé. Az elmúlt években a Mattel folyamatosan dolgozik azon, hogy a termékei sokszínű lehetőségeket kínáljon a gyerekek számára, hogy minden társadalmi csoport képviselve legyen, hogy minden gyermek találjon olyan babát, amivel azonosulni tud, ami őt képviseli, és ami megmutatja, tulajdonképpen nincs lehetetlen.

Eközben Magyarországon

Magyarországon körülbelül 5000 cukorbeteg gyerek él, és évente 200–300 új esetet diagnosztizálnak. Az elmúlt húsz évben az 1-es típusú diabéteszes gyerekek száma megháromszorozódott, a tendencia pedig továbbra is emelkedő. A – gyerekeket leginkább érintő – 1-es típusú cukorbetegség autoimmun eredetű, kialakulásának pontos okai nem ismertek. A diagnózis után az iskolai, óvodai beilleszkedés, a napi rutin kialakítása és a közösségi programok (például osztálykirándulások vagy táborok) megszervezése komoly kihívást jelenthet a családok és az intézmények számára.

A Mattel hazai partnereként az Egy Csepp Figyelem Alapítvány közreműködésével valósul meg a cukorbeteg Barbie magyarországi bevezetése, ami nemcsak új játékélményt, hanem oktatási és szemléletformáló célt is szolgál majd. A nagymúltú szervezet ugyanis a saját, gyerekeknek szóló érzékenyítő programjaiba is beépíti a babát.

Barbie az alapítvány szakmai programjain – köztük az Egyszer Élünk Körút állomásain és az alapítvány családi egészségnapján, az Egy Csepp Világnapon – is helyet kap majd, és ezzel új lehetőséget teremt a diabétesszel kapcsolatos beszélgetésekre és az ismeretterjesztésre. Emellett mindazok számára, akik eszközt keresnek a téma megismertetéséhez, Barbie játékos formában kínál kapcsolódási pontot a cukorbeteg gyerekek világához.

A cukorbeteg Barbie baba révén a gyerekek játékosan ismerkedhetnek meg diabéteszes társuk mindennapjaival. A közös, örömteli tevékenység így nemcsak a cukorbeteg kicsiknek segít a saját tapasztalataikat megélni, hanem azt is megkönnyíti, hogy a gyerekközösség megértse és elfogadja mindazt, ami a cukorbetegséggel együtt jár

– mondta el Erős Antónia, az Egy Csepp Figyelem Alapítvány vezetője és alapítója, aki 1995 óta 1-es típusú cukorbetegséggel él.

Kiemelt fotó: illusztráció, David McNew/Getty Images

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top