Hol volt, hol nem volt, az Óperenciás-tengeren is túl, de még az üveghegyeken is túlt, Erdélyország szívében, a Bekecs-hegy lába alatt egy kis nyárádmenti falucskában élt egy fiatal lány. Elindult szerencsét próbálni Marosvásárhelyre a Református Kollégiumba, ahol az érettségi háromfejű sárkányát kellett legyőznie.

Miután kiállta a próbát felment kincses Kolozsvárra, a Babes-Bolyai Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karára, hogy megküzdjön a magyar-német szak hétfejű sárkányával is. De alighogy lecsapta a hetedik fejét, vissza is iratkozott Magyar irodalmi és nyelvészeti tanulmányokra, hogy szembe nézhessen a tizenkét fejű mestersárkánnyal is. Kitartásának, lelkesedésének és édesanyja hamuban sült pogácsáinak köszönhetően a harmadik próbát is kiállta. Professzorainak köszönhetően pedig még jutalmat is kapott: Budapesten tanulhatott fél éven át ERASMUS ösztöndíjjal az ELTE-n. A lány sokszor eltévedt Budapest kanyargós utcái, és építészeti remekei között, de szívesen fedezett fel mindent, fejlődött, gyarapodott. Hazatérve munkába állt egy Maros megyei kis település gimnáziumában: a Mezőpaniti Kádár Márton Általános Iskolába. Időközben a legkisebbik királyfi is rátalált, nagy mennyegzőt csaptak, és boldogan élik életüket ugyanebben a falucskában. Tíz éve tanítja a gyermekeket irodalomra, mesére, az életre:

Magyartanárként sokat foglalkozom az iskolában a mesék világával, de sokkal többet jelent számomra leadandó tananyagnál. A mesékkel való találkozás élménye meghatározta az irodalomhoz, olvasáshoz való pozitív viszonyomat, a mesék erkölcsi üzenetei észrevétlenül beleivódtak mindennapjaimba. A gyermekek megoldást találhatnak általuk bizonyos élethelyzetekhez, kihívásokhoz, problémákhoz. Fontosnak tartom, hogy meséljünk a gyermekeknek, mert a mese nem csak szórakoztat, hanem nevel és gyógyít is.

A mesélés iránti szeretetem és igényem vezetett rá arra, hogy fejlesszem magam, és elvégezzem a Hagyományos Mesemondás interaktív tanfolyamát. Gyakran mesélek diákjaimnak az osztályon belül, a népmese napján, az adventi várakozás idejében, vagy a romániai oktatásban lévő Zöldhét és Iskola másként-hét keretén belül.

S bár magam is vallom, hogy a mese önmagában elvégzi gyógyító munkáját, de a tanórákon és az általam tartott mesefoglalkozásokon számos interaktív, összművészeti, élménypedagógiai és kooperatív módszert, munkaformát alkalmazok a mesék megbeszélésére, feldolgozására.  Szívesen alkalmazom a Mesejáró térképét és eszközöket, a Dixit kártyákat, a Legendárium kártyákat. De számos mesével kapcsolatos kreatív feladatban is részt vehetnek a diákok: készítünk osztálymesekönyvet, képregényt, kisfilmet, társasjátékot, könyvborítót, plakátot is a mesék alapján. A gyermekek kedvence a mesés szabadulószoba, vagy a tudással megszerezhető varázskártyák, amelyeket felhasználhatnak a tanév során. A magyar kultúra napján és karácsonykor a meséket színpadra is visszük, ilyenkor a gyermekekkel közösen találjuk ki a színpadképet, készítjük el a jelmezeket, díszleteket.

2022-ben Budapesten elvégeztem a Károli Gáspár Református Egyetem által szervezett Bevezetés az írás-, olvasás-, és biblioterápiás technikák prdagógiai alkalmazásába című képzését, amely lendületet adott a BeTükör nevű fejlesztő irodalomterápiás foglalkozás elindítására. Ezeken a foglalkozásokon a fiatalok személyiségének, problémamegoldó és szociális készségeinek a fejlesztése a cél. Azt tapasztaltam, hogy jobban meg mernek nyílni, ha nem róluk van szó, hanem a mesehősökről. Kérdéseket mernek feltenni, akár saját tapasztalataikat is megosztják. Minden szöveg, vagy mese más-más gondolatot, érzelmet indít el bennük.
A legnagyobb öröm a számomra mégis az, ha látom, hogy diákjaim nemcsak hallgatják a meséket, hanem ők maguk is szívesen olvassák, írják, és válnak mesélővé. Évről-évre bátran jelentkeznek olvasóversenyekre, olvasómaratonra, meseíró pályázatokra, mesélnek az iskolai mesemondó versenyeken és az AESZ által megrendezett Kriza János Balladaéneklő-, Balladamondó és Mesemondó Versenyen szép eredményeket elérve.

Ennél mesésebb hivatást el sem tudnék képzelni! Aki nem hiszi, járjon utána!

Szabó Csilla,
2025. október 16, Mezőpanit

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top