A JetBlue gépe végül kényszerleszállást hajtott végre Tampában, több utas megsérült. A vizsgálat szerint az intenzív napfény zavarhatta meg a repülésvezérlő rendszerekhez szükséges adatokat.
A hiba az úgynevezett ELAC (elevator aileron computer) egységhez köthető, amely a magassági kormány és a csűrők működéséért felel. A berendezést a Thales gyártja, de a vállalat közölte: a problémás szoftver nem az ő felelősségi körük. Az Airbus nem nevezte meg a szoftver fejlesztőjét.

Képünk illusztráció (forrás: Pixabay)
A gyártó arra kérte az összes üzemeltetőt, hogy a szoftver kijavításáig függesszék fel az érintett gépek repülését.
A legtöbb esetben néhány órás szoftver-visszaállításra van szükség, de mintegy ezer repülőgépnél hardvercsere is kell, ami hetekig eltarthat.
A helyzet több légitársaság menetrendjét is megzavarta: az Air France már pénteken tucatnyi járatot törölt, az American Airlines pedig megkezdte a frissítéseket, ami késésekhez vezethet. Más társaságoknál – mint például a kolumbiai Avianca – a flotta akár 70%-a is érintett, így komoly fennakadások várhatók. Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség jelezte: a beavatkozások átmeneti zavarokat okozhatnak, de a biztonság elsődleges szempont.
A Wizz Air pénteken közölte, hogy járatmódosításokra lehet számítani, mivel az Airbus visszahívása a társaság egyes gépeit is érinti. Szombat délelőtt azonban már arról tájékoztattak, hogy az előírt frissítéseket éjszaka elvégezték, minden járatuk üzemel, és további fennakadások nem várhatók.
Az Airbus A320-as a világ legkelendőbb repülőgépe: szeptember végéig több mint 12 250 darabot szállítottak le, amivel megelőzte a Boeing 737-est.