nlc.hu
Életmód
Mindent megveszel, ami szemmagasságban eléd kerül?

Mindent megveszel, ami szemmagasságban eléd kerül?

„Mi az? Kezdetkor két lába van, aztán két lába és négy kereke, végül két keze, és nehéz szatyrai?” Bizony, az nem más, mint a szuper(hiper)marketba tévedt ember - mondja a rejtvényfejtõ.

A szfinx pedig nagyot ugrik örömében, és átad neki egy hűségkártyát.

Természetes útvonalak

A modern labirintus építtetői, az óriás áruházak polcsorainak megálmodói nem az emberi félelmek, hanem a vágyak ismerői és irányítói. „Antropológia-kutatásaik” és pszichológiai felkészültségük alapján ismert tény számukra, hogy mi, vásárlók, bevásárlásaink során általában ugyanazokat a jellemző útvonalakat járjuk be az üzletekben. Az óramutató járásával ellentétes irányban a fal mentén haladunk, még ha más út is adódna, s általában a tőlünk jobbra elhelyezett árukat vesszük figyelembe. (A kognitív pszichológia tájolása szerint a bal oldal a múlt, a jobb a jövő, és különben is, a jobbkezeseké a világ…)

Polccsapdák

A vásárlók a legjobban a szemmagasságban, a földtől 120-160 cm-re elhelyezett termékeket észlelik, de jól fogynak a kézzel elérhető zónában, a földtől 80-120 cm-re lévő áruk is. 
A nehezebben eladható árukat mint vizuális csapdákat ezek után úgy helyezik el, hogy a „természetes” közlekedési útvonalak közelébe legyenek, ahol könnyen ráesik a szemünk. Az értékesítéspolitika szellemében ide kerülnek azok a termékek, amelyeket egyébként nem jutna eszünkbe megkeresni az üzleten belül. Az alapvetően fontos, gyakran vásárolt árukat ugyanakkor a bolt kevésbé forgalmas pontjaira teszik, tudván, hogy ezeket
amúgy is megkeressük, kelljen akár több kört is megtennünk, vagy párbajba bocsátkoznunk kocsitologató sorstársainkkal. Amikre szükségünk van, természetesen baloldalt bújnak el, vagy a falaktól távolabb eső területeken várakoznak (konténeres tárolókban, vagy egy zsákutcában), esetleg a bejárat környékén, ahová mindig vissza kell legalább egyszer fordulni! A kívánatos és szükséges árukhoz hozzájutni kivétel nélkül mindig csak a többi kevésbé szükséges árun keresztüljutva lehetséges. Útcéljaink felé robogva azonban (szerencsére) mindig megpihenhetünk egy akciós parcellácskán, hogy itt erőt merítve tovább kereshessük a vécépapírt.

Polcpénz

Nyugat-Európában egyre inkább szokássá válik, hogy az üzletekben a hazai árukat külön polcokon kínálják a „frekventált övezetben”, lehetővé téve ezzel, hogy a vásárlók a hazai terméket válasszák, és támogassák a (kis)vállalkozásokat. 
Az olcsó termékek helye az alsó zóna. És itt kap helyet a gyerekek látvány-színháza is. A 80-160 centis magasság a vágyaink magassága, itt kelletik magukat a kevésbé szükséges áruk, s itt folyik a legnagyobb verseny a divatos, sokat reklámozott és drágább termékek között. Ezzel mind a gyártók, mind a forgalmazók tisztában vannak. Így kialakult az a gyakorlat, hogy a termelők úgynevezett „polcpénzt” fizetnek a forgalmazóknak, hogy a kívánt terméket a vásárló által könnyen észrevehető zónában helyezzék el. A bűvészkedés itt sem áll meg: míg az áru mindig szem előtt van, az árcédulákat úgy kell külön megkeresni.

Cetli

A pénztár előtt kell megvívnunk utolsó harcunkat, a vásároltatás csapdája itt a legalattomosabb. Hisz például a hosszú sorban állás jutalmaként nemcsak a gyerekünk, de mi is megérdemlünk valami nyalánkságot… Egy fonalunk lehet ebben a polclabirintusban: ha pontosan azt vesszük meg, amiért bementünk az üzletbe. Vagyis a tudatosság, akarom mondani a bevásárló cetli.

Tippjeink a pénztárcakímélő vásárláshoz:

• A legjobb az, ha a megfelelő korig kihagyjuk a gyerekeket a vásárlásból, és csak akkor visszük őket magunkkal, amikor már készek arra, hogy megértsék a vásárlási műveletek bonyolultságát, és még fogékonyak a szülői jótanácsokra.

• Ha első pillantásra nem találjuk a keresett terméket, nézzünk jól körül az alsóbb és felsőbb polcokon is. A kisebb, hazai és főleg a kis családi vállalkozások nem engedhetik meg maguknak azt a „luxust”, hogy polcpénzt fizessenek, az ő termékeik gyakran kerülnek a legalsó, úgynevezett „lehajlási” (80 cm alatti) vagy a legfelső, 160 cm feletti zónákba. Ha őket kívánjuk „támogatni” vásárlói forintjaikkal, ne sajnáljuk a fáradságot megkeresni a termékeiket! 

• Tájékozódj a Tudatos Vásárlók Egyesület honlapján! »

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top