![]() |
Jellemzői: A 7-es kamaszok továbbra is komolyak, és általában érettebbek a társaiknál. A hormonális változások hozhatnak némi módosulást e téren. Főleg akkor, ha a 7-es gyermek megunta a kirekesztettséget, és szeretne népszerűbb lenni. Mivel rendkívül okos, képes felmérni, hogy mit kell ahhoz tennie, hogy társai befogadják és jó fejnek tartsák. Csak az a veszélyes, hogy ezért adott esetben milyen szabályokat kell áthágnia. Épp ezért nélkülözhetetlen, hogy a szülők folyamatosan képben legyenek a kamaszt aktuálisan foglalkoztató témákban. Faggatni nem lehet a 7-es gyermeket, de érdeklődni azért szabad.
A felelősség és a kötelesség kulcsszavak minden 7-es ember életében. Számukra ezek a fogalmak evidensek, és nem nyomasztóak. Erre is lehet hivatkozni, ha érvelnie kell a szülőnek. Nem várható azonnali belátás, de következetességgel visszaterelhető a kamasz a korábban már járt helyes útra.
A 7-es kamasz gyakran mogorva és elutasító. Tiszteletben kell tartani a magány iránti vágyát, de nem szabad engedni, hogy teljesen elszigetelődjön a családtagjaitól és az osztálytársaitól. Hajlamos elvonulni, és bezárkózni a szobájába. Ezzel alapvetően nincs baj, de az már túlzás, ha ki se dugja az orrát, és igyekszik elbújni a világ elől. Ilyenkor filozofálhat az élet dolgain, ami nem haszontalan. Ám meg kell értenie, hogy az ember alapvetően társasági lény, ezért szüksége van kapcsolatokra, amelyek szorosabbak vagy lazábbak, de szükségesek minden ember számára.
A barátság és a szerelem témája minden kamasznál sarkalatos és olykor nehéz téma. Ez a 7-es kamasz esetében fokozottan igaz. Kritikussá iskolaváltáskor válhat. Ilyenkor még több támogatásra lehet szüksége. Mivel meglehetősen zárkózott, és nem beszél az őt nyomasztó témákról, a szülőknek kell felismerniük, hogy nehézséget jelent a beilleszkedés. Az új környezet duplán kihívás: egyrészt a nehezen barátkozó természete miatt, másrészt a magánakvalóság miatt.
Ami a fiúkra jellemző: A 7-es kamasz fiúk nem átlagos érdeklődésűek. Olyan témák izgathatják őket, amik a kortársaikat még nem. Ezek között lehetnek etikai, morális kérdések vagy vallási, metafizikai, világnézeti eltérő megközelítések is. Bármi is érdekli őket, fontos lehetőséget biztosítani számukra az adott témában való elmélyülésre. Ők igazi könyvmolyok vagy internetszörfösök, ami nem baj, csak akkor, ha ezt túlzásba viszik. Minél előbb rá kell jönniük, hogy a valódi, átélt tapasztalatokat semmilyen elméleti tudás nem képes helyettesíteni!
![]() |
Az egészségük érdekében jó, ha valamit sportolnak a 7-es kamasz fiúk. Ezt tehetik egyesületi keretek között vagy szabadidős tevékenységként is. Mindegy, csak minél többet mozogjanak és minél többet legyenek szabad levegőn, mert enélkül túl sokat ülnek benn a szobájukban.
Ami a lányokra jellemző: A 7-es kamasz lányok távolságtartóak, barátságtalanok, ezért a kamaszkori szerelem általában elkerüli őket. Emiatt többnyire nem bánkódnak. Sőt, barátnőjük vagy osztálytársnőjük beszámolóit, szenvedéseit értetlenül hallgatják. Valóban nem értik, miért csinál egy szép és okos lány hülyét magából, vagy miért függ a hangulata vagy akár a tanulmányi eredménye egy fiú reakcióitól. Az értetlenség miatt elveszítheti ezt a barátnőt, hacsak nem tud valami érdeklődést kicsikarni magából. Ez hasznos tapasztalat lehet két szempontból is: 1. hogyan kell az együttérzést kifejleszteni a másik érdekében; 2. milyen eszement, őrült dolgokra képes az ember, ha szerelmes. És hogy képtelenség előre eldönteni a helyes viselkedést, hisz amíg nem szerelmes egy lány, fogalma sem lehet erről az érzésről. Mert szó szerint nincs még a fogalomszótárában ez a tapasztalat, ezért óvakodnia kell a vélemény-, és még inkább az ítéletnyilvánítástól!

