Túl vagyunk a nyár utolsó napján, de a napon hagyott autók még mindig borzasztóan felmelegszenek. Szöget ütött a fejünkbe, hogy vajon miért és mennyire. Hőmérővel a kezünkben tudósnak álltunk.
Miért melegszik?
Az, hogy egy autó jobban vagy kevésbé melegszik fel belül, az elsősorban nem a fényezés színétől függ. Sokkal fontosabb tényező az üvegfelületek nagysága és az, milyen szögben süt be rajta a nap. Ezért melegszenek jobban a hatalmas, lapos szögben álló szélvédőjű sportkocsik. Itt az ablakok úgy működnek, mint egy üvegház: a rövidhullámú napsugarakat átengedik, azok felmelegítik a műszerfalat, kárpitot, és az ebből keletkező hosszúhullámú hősugárzás már nem jut át az üvegen, hanem odabent reked.
Termikus egyensúly
Jó hír, hogy a hatalmas ablakokkal készült, mattfekete autók sem melegszenek a végtelenségig, hanem aránylag hamar elérik a termikus egyensúlyt, amikor ugyanannyi hőt sugároznak ki, mint amennyit elnyelnek. Igaz, egy nyolcvanfokos autóban ülve szerény vigasz, hogy elérte a járgány a termikus egyensúlyt, és ennél már nem lesz benne melegebb.
Feketét vagy fehéret?
Azt, hogy a sötét színű autók jobban felmelegszenek, mint a világosak, biztosra vettük. De mekkora a különbség, mérhető-e, illetve van-e ennek bármi jelentősége az autó szempontjából?
A jobban felmelegedő utastér nemcsak kényelmetlen, hanem előfordulhat, hogy a túlzott meleget már nem bírja a kesztyűtartóba rejtett navigációs berendezés kijelzője vagy más érzékeny elektronikus cucc, de nem tesz jót a kárpitnak, műanyagoknak sem.
Manapság légkondi nélkül szinte nem is lehet új autót venni, így a felforrósodott utastér a legtöbbször nem bosszantja sokáig az utasokat. Pedig ha belegondolnak, a lehűtendő terek közötti hat-nyolc fokos hőmérséklet-különbség már akár a fogyasztásban is megmutatkozhat.
Mérések:
A legnagyobb feladatot a két teljesen egyforma, de különböző színű autó felkutatása jelentette. Végül a Nissan húzott ki minket a szorult helyzetből, Miki bácsi pár perc alatt intézett nekünk kinyitható, fotózható, mérhető kocsikat. Sőt, a fekete és fehér mellé még egy ezüst Qashqait is beállított a sorba. Így kezdődhetett is a mérés.
A méréseket három időpontban végeztük, roppant tudományosnak látszó, infravörös hőmérővel. Reggel nyolckor, amikor a dolgozó beül az autójába, pár órával később, amikor már a nap kezd rendesen fűteni, majd délután kettőkor is bekukkantottunk a kocsikba egy rövid szaunázásra.
Ha érdekenek az eredmények, kattints ide!