A jogszabályi változások hatására ma már csak olyan vállalkozás szervezhet utazást, amely a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal engedélyével rendelkezik. Ha az engedéllyel rendelkező társaság anyagi helyzete miatt nem tudja teljesíteni vállalását, az érdeklődő az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetve biztosítóhoz fordulhat. Utazási szerződést csak írásban szabad kötni, és annak a szolgáltatás minden lényeges elemét tartalmaznia kell. Mindig tanácsos elolvasni az általános szerződési feltételeket és az utazási katalógust is, mivel kiegészítő információkat tartalmazhatnak – közölte a KÖFE az MTI-vel.
Ha a szerződés tartalmazza, az utazási iroda emelheti az utazási díjat a többi között az üzemanyagköltségek, az adó, az illeték vagy a deviza forintárfolyamának változása miatt. Ebben az esetben írásban kell közölni a módosítás indokát és mértékét az utassal, és az utazás megkezdése előtti húsz napon belül már semmilyen emelés nem lehetséges. Ha a díjemelés a nyolc százalékot meghaladja, az utas elállhat a szerződéstől.
A KÖTE közleménye szerint ha a szolgáltatás nem felel meg a szerződésben foglaltaknak, értesíteni kell az utaskísérőt vagy a helyszíni szolgáltatót. A jegyzőkönyvet érdemes aláíratni az utastársakkal, fényképeket készíteni a kifogásolt területről, szállásról vagy ételről. Amennyiben a hazaérkezés után az utas nem tud egyezségre jutni az utazási irodával az ár csökkentéséről vagy a kártalanításról, akkor az ingyenes és gyors eljárást biztosító békéltető testületek egyikéhez lehet fordulni.
A fapados légi járatokra ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint a hagyományos légi társaságokra – hívja fel a figyelmet az egyesület. Ha a járatot törlik, vagy úgy utasítják vissza a beszállást, hogy az nem az utas hibájából történik, akkor a szolgáltatást igénybe vevő kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére jogosult. Az Európai Bíróság tavaly ősszel meghozott ítélete alapján ráadásul akkor is jár a jogszabályban meghatározott kártalanítási összeg (250-600 euró a repülőút hosszától függően), ha a járat több mint három órás késéssel érkezik a célállomásra. (MTI)