nlc.hu
Shine

A digitális kor mamutjai, avagy a nyomtatott katalógusok

A kilencvenes években egy OTTO katalógus valódi kincsnek számított, aminek több száz oldalnyi kínálata jelentette a valódi Kánaánt a menő holmikból.

A ’90-es években egy OTTO katalógus valódi kincsnek számított, aminek több száz oldalnyi kínálata a menő holmik kánaánját jelentette a zoknitól a sajtreszelőig. Egy álmos kisvárosban legalábbis mindenképp. Az IKEA éves bibliáját pedig még most, 2017-ben is kilopkodják egymás postaládájából az emberek, hiába van fenn a teljes árukészlet a neten.

De vajon mi az oka annak, hogy a katalógusok még ma, az internet korában is életképesek tudnak maradni?

A középkor szenzációja

Katalógusból rendelni jóval régebbi lehetőség, mint azt gondolnánk. Az első, még kézzel írt katalógust 1498-ban készítette egy velencei kereskedő, bizonyos Manutius, aki ilyen formában kívánta közzé tenni, milyen könyvek vásárolhatóak nála. Az 1600-as évekig az értékesítésösztönzés eme formáját a könyvkészítőkön kívül jobbára csak a vetőmagokkal, palántákkal kereskedő árusok használták, majd a nyomtatási technikák fejlődésének köszönhetően a 17. századtól mind szélesebb körben kezdtek terjedni.

Egy angol kereskedő, a Thomas Reeves & Son katalógusa 1790 környékéről

Észak-Amerikában az első, postai rendelésekhez készített katalógust nem más, mint a Tiffany & Co. adta ki, 1845-ben. A kicsi kék könyvet (Blue Book) aztán számos további követte Európában és Amerikában vagy Kanadában egyaránt.

Háborús hatások

Óriási lendületet adott a katalógus áruházaknak az I. majd a II. Világháború és persze a 20. századi technikai vívmányok megjelenése. Egyre több és jobb háztartási gép jelent meg, amik megkönnyítették és gyorsabbá is tették a házimunkák elvégzését. Nem csoda, hogy aki csak tehette, postafordultával rendelte meg a legújabb modellt. A II. Világháborút követően a nyugati országokban egyre jobban pörgött a gazdaság, nőttek a bérek, több pénz jutott a kényelmi dolgokra is.

A növekvő társadalmi jólétnek köszönhetően a háztartási gépek mellett szabadidős felszereléseket, kiegészítőket, dekorációs tárgyakat, ruhákat is szívesen rendelgettek maguknak az emberek.

Az angol Kays katalógus 1960-as őszi/téli kiadása

Fenn a csúcson

Bár a második világégést követő gazdasági fellendülés a nagy bevásárlóközpontok, hipermarketek megjelenését is magával hozta, a katalógus áruházak népszerűsége rendíthetetlen volt, fénykorukat a ’80-as években élték. Az éves kiadványok mellett évszakonként és persze a karácsonyra készülve is külön katalógusokat adtak ki, a nép pedig rendelt rendületlenül. 1988-ban Amerikában becslések szerint 164 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak le az otthonról rendelés lehetőségét kínáló kereskedők, akik közül a legnagyobbaknak a J.Crew, a Sears és az L L Bean számítottak.

Teen Club Neckermann Katalógus 1982-ből

Népszerűségük még a ’90-es években is kitartott, az eladások növekedése nagyobb mértékű volt, mint a hagyományos boltoké, bár már ekkor elkezdtek a szezonális ajánlatok bemutatására szűkülni. Mégis, kínálatukban megtalálható volt minden, amire csak szükség lehetett, a vásárló pedig foteljéből shoppingolhatott kedvére. Tisztára mint most, csak ma már online tesszük mindezt.

Victoria’s Secret katalógus a ’90-es évekből

Kézzel fogható webshop

Bizony, ezek a katalógusok teljesen úgy működtek az internet megjelenése előtt, mint manapság a webshopok. Kínálatözön rendszerezve, rövidke leírásokkal, választható méretekben és színekben, amikkel a rendelést követő pár napon belül kopogtat a postás. Böngészésük persze némileg időigényesebb volt, mégis, a mai napig szeretjük lapozgatni őket, még ha nem is azokon keresztül adjuk le a rendelést.

Az olyan katalógusos rendeléseken alapuló márkákon kívül, mint az Avon vagy az Oriflame, sokan már inkább csak marketing eszközként tekintenek ezekre a kiadványokra, amik vásárlásösztönző hatása aztán jobbára az üzletekben vagy a webshopokban csapódik le. Sőt, nagyrészt nem is foglalkoznak postai rendelésekkel, kiadványaikkal csak a figyelmet akarják felhívni aktuális kollekcióikra (postáz ilyeneket a Mango és a H&M is), vagy az adott évet meghatározó trendet próbálják párszáz oldalra sűríteni, mint az IKEA.

Hosszú az út a szemetesig

Mondhatjuk persze, hogy minek a sok papír, amikor úgyis a kukában landolnak ezek a kiadványok. Igen, sanszos, hogy előbb-utóbb ott végzik, azonban egy postaládáig eljuttatott, névre szóló küldeményt még mindig tovább tart a kezében a célszemély, mint bármilyen e-mailes megkeresést, amiket egy okosabb levelező amúgy is automatikusan külön mappába szortíroz. Ha pedig kinyitja, egészen biztos, hogy több időt tölt majd el a nézegetésével, mint bármilyen online reklám esetén.

A kézzel fogható katalógusok tapizása ráadásul egyáltalán nem korfüggő. Az amerikai posta felmérése szerint a millenniumi generáció tagjainak csak 15%-a immunis a postai DM kiadványokra, míg a digitális megkereséseket 50%-uk törli anélkül, hogy a megnyitásra kattintana.

 

A vaskos kiadványok így hiába számítanak a digitális kor mamutjainak, kihalás nem fenyegeti őket, legalábbis egyelőre. Látványban sokuk váltott magazinos jellegre, a tárgyfotók helyét átvették a lifestyle képek, sőt, még az online-offline világok közötti átjárásra is találtak megoldást, gondoljunk csak az IKEA által fejlesztett funkcióra, aminek segítségével a katalógusban szereplő bútorokat könnyen és egyszerűen helyezhetjük el virtuálisan az otthonunkban.

Változás tehát van, a high-tech kütyük pedig kétségtelenül elhódítanak területeket, mégis, egy dologra még mindig nem találtak megoldást: cetliket írogatni és szamárfüleket hajtogatni semmi másra nem lehet úgy, mint egy papíralapú katalógusra. Egyébirányú felhasználásukról nem is szólva..

 

Mentés

Mentés

ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top