„Senki nem vagy addig, amíg nincs saját parfümöd.” Minden bizonnyal ehhez a ki nem mondott aranyszabályhoz igazodnak a sztárok, legalábbis erre következtethetünk abból, hogy hetente jelenik meg a parfümpiacon valamelyik újabb híresség a nevével fémjelzett illatkreációval. A két modell-énekesnő, Dannii Minogue és Kim Kardashian, vagy Kate Walsh, a Grace Klinika népszerű szülésznője onnan tudhatja, hogy sikerei csúcsára érkezett, hogy ő is csatlakozott azon szupersztárok illusztris névsorához, akik saját illattal rendelkeznek, mint Jennifer Lopez, Britney Spears és Justin Bieber.
Miért fogynak jól a sztárok illatai? Talán azt hisszük, ha megvásároljuk Mariah Carey parfümjét, nem csupán egy illatot vásárolunk, de az üvegcsében magunkhoz veszünk kicsit a sztárból is?
„Mariah Carey M parfümje kifejezi Mariah érzékiségét, szépségét és csillogását – áll a marketingbrosúrában. – Gazdag és csábító illat, amely viselője testén második bőrt képez, és felfedi sötétebb oldalát is a benne lévő ámbra, pacsuli és marokkói fűszeres, fás illatok segítségével.” A „gazdag” jelző itt feltételezhetően nem az énekesnő anyagi lehetőségeire tett utalás, bár amióta Paris Hilton kijött a Heir & Heiress (Örökös és Örökösnő) nevű parfümjeivel, már ebben sem lehetünk biztosak. A „csábító” szó sem meglepő, hiszen a parfümnek éppen az az egyik funkciója, hogy akkor is rajtunk marad, amikor egy intim pillanatban a divatnak már minden más kellékétől megszabadultunk. Christina Aguilera parfümjének szlogenje is erre utal, amikor azt mondja: „Néha ez az egyetlen dolog, amit viselned kell.” Ami megint csak egy újabb utalás, persze Marilyn Monroe-ra, akitől megkérdezték, mit visel az ágyban, s ő azt felelte, a Chanel No. 5-jét.
Szimat Rajongói Klub
De mi a helyzet ezzel a „parfüm mint második bőr”-dologgal, amelyről a Mariah Carey-reklámszöveg beszél? Az vajon kihez tartozik? Hozzánk vagy Mariah Carey-hez? Második bőrnek leginkább az olyan ruhadarabot szokták nevezni, amelyik szorosan a bőrhöz tapad és követi a test vonalát, tapintása viszont egészen más, mint az emberi bőré. Valami, ami én vagyok, és mégsem én. Valahogy ez lehet a helyzet a parfümökkel is. A reklámszöveg azt az illúziót kelti, hogy olyannyira Mariah Carey-nek érezhetem tőle magam, amennyire ez emberileg lehetséges anélkül, hogy valóban átváltoznék az ír–afroamerikai–venezuelai származású énekesnővé. A parfüm csak kifejezi Carey érzékiségét, szépségét és csillogását, nem megfogja vagy reprodukálja azt. Az illat viselője tehát közel érezheti magát rajongása tárgyához, nagyjából úgy, mintha mondjuk, csatlakozna a rajongói klubjához.
A parfümcégek egyébként előszeretettel választanak ki olyan hírességeket, akiknek a személyiségéből a rajongók már több szeletet ismernek. Jennifer Lopez – aki egyszerre popénekes, színésznő és divattervező – például igazán alkalmas arra, hogy személyiségének titkait a parfümőrök illatban, a dizájnerek pedig a csomagolásban megfogalmazzák.
Amikor Mariah Carey parfümjét ajándékozzuk valakinek, azt a lehetőséget ajánljuk fel, hogy olyan illata legyen, mint a szép énekesnőnek. A híres ember így sokszorosíthatóvá válik, és mindenható módon ott lehet egyszerre mindenütt. Ez kicsit nagyobb hatású, mert rejtettebb reklámfogás ez annál, mint amikor Született feleségek-babát vagy Nigella Lawson-kekszes dobozt ajándékozunk.
Azok az illatok, amelyeket sztárok neve fémjelez, jól fogynak, de csak egy bizonyos ideig. Amint Mariah Carey eltűnik a süllyesztőben, vele együtt illan el a parfümje is. A fiatal fogyasztók figyelme csak rövid ideig tartható fenn, így a kozmetikai cégek számára a felbukkanó újabb hírességek állandóan megújuló, kiapadhatatlan forrást jelentenek. Jennifer Lopez nevéhez számtalan parfüm kötődik, ő így tudja önmagát is újra és újra átfogalmazni. Érdemes azonban elgondolkodni azon, hogy bár Marilyn Monroe lassan ötven éve halott, mégis minden alkalommal, amikor valaki a világban Chanel No. 5-öt vesz, ezzel a gesztussal kicsit Monroe-t is életben tartja.
Cikkünk a Nők Lapja legfrissebb számában jelent meg.
A hetilap tartalmából:
- Készülünk a karácsonyra
- 99 ajándéktipp
- Marton Levente: Feltekert Svájc
- Ezotéria: Kérjünk az angyaloktól
- Család: Hozzánk igenis a Jézuska jön!
- D.Tóth Kriszta: Ünnepvárás, vendégvárás
Ha előfizetnél a hetilapra, itt megteheted!