76 éve történt
Az Egyesült Államokban a dízelmotoros autók aránya jelenleg is csak 3-4% között mozog, ami nagy részben a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak köszönhető. Pedig Amerikában építettek először öngyulladós erőforrást személyautóba.
Elkövetője Clessie Cummins volt. Ismerős lehet a név, hiszen a cég, amit 1919-ben alapított, azóta is virágzik. Fő profilja dízelmotorok tervezése és gyártása volt, amelyeket haszonjárművekbe, teherautókba, buszokba építettek. Cummins azonban szerette volna, ha a megbízható és gazdaságos erőforrások bekerülnek a magánemberek autóiba is.
1929-ben egy Packard motorterébe épített be egy dízelerőforrást, és azzal hajtott el Indianapolisból a New York-i autókiállításra, hogy bizonyítsa annak olcsó üzemeltethetőségét. Ezer kilométert tett meg 1 dollár 39 centből, aminek az emberek csodájára jártak.
1931-ben elindult egy dízelmotoros autóval az indianapolisi 500 mérföldes versenyen, melyet egy tanknyi gázolajjal teljesített, egyszer sem tett látogatást a bokszutcában. 21 évvel később a Cummins Diesel Special megszerezte az első rajthelyet, ám a versenytávot nem tudta teljesíteni a turbófeltöltő meghibásodása miatt.
1935-ben épített be először dízelmotort egy utcára szánt autóba. Az alapot egy Auburn 851-es modell adta. A gázolajjal hajtott motorokkal szembeni idegenkedést azonban mégsem tudta legyőzni.
Így lett egy német modell az első sorozatban gyártott dízel személyautó. A Mercedes-Benz 260D előállítása 1936-ban kezdődött.
London, 1935. július 17.
„Londonból jelentik: Lyle Cummins New York-i feltaláló elkészítette az első Diesel-motorral hajtott magángépkocsit. Legnagyobb sebessége óránként 144 km, üzemi költsége a benzinkocsik költségének alig egynegyede, motorja teljesen tűz- és robbanásmentes, kezelése és karbantartása sokkal könnyebb, mint a benzines kocsié.”
A cikk további részéért kattints ide!