nlc.hu
Aktuális
Elkészült az első dízeles magángépkocsi

Elkészült az első dízeles magángépkocsi

Ha már a retrotémáknál tartunk, nézzünk szét egy kicsit a régmúlt autós hírei között! 1931-ben indult az első dízelmotoros autó egy versenyen, négy évvel később pedig már az első dízelmotorral meghajtott magángépkocsit jelentették be Londonban.

76 éve történt

Az Egyesült Államokban a dízelmotoros autók aránya jelenleg is csak 3-4% között mozog, ami nagy részben a szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak köszönhető. Pedig Amerikában építettek először öngyulladós erőforrást személyautóba.

Elkövetője Clessie Cummins volt. Ismerős lehet a név, hiszen a cég, amit 1919-ben alapított, azóta is virágzik. Fő profilja dízelmotorok tervezése és gyártása volt, amelyeket haszonjárművekbe, teherautókba, buszokba építettek. Cummins azonban szerette volna, ha a megbízható és gazdaságos erőforrások bekerülnek a magánemberek autóiba is.

Elkészült az első dízeles magángépkocsi

1929-ben egy Packard motorterébe épített be egy dízelerőforrást, és azzal hajtott el Indianapolisból a New York-i autókiállításra, hogy bizonyítsa annak olcsó üzemeltethetőségét. Ezer kilométert tett meg 1 dollár 39 centből, aminek az emberek csodájára jártak.

1931-ben elindult egy dízelmotoros autóval az indianapolisi 500 mérföldes versenyen, melyet egy tanknyi gázolajjal teljesített, egyszer sem tett látogatást a bokszutcában. 21 évvel később a Cummins Diesel Special megszerezte az első rajthelyet, ám a versenytávot nem tudta teljesíteni a turbófeltöltő meghibásodása miatt.

1935-ben épített be először dízelmotort egy utcára szánt autóba. Az alapot egy Auburn 851-es modell adta. A gázolajjal hajtott motorokkal szembeni idegenkedést azonban mégsem tudta legyőzni.

Elkészült az első dízeles magángépkocsi

Így lett egy német modell az első sorozatban gyártott dízel személyautó. A Mercedes-Benz 260D előállítása 1936-ban kezdődött.

London, 1935. július 17.

„Londonból jelentik: Lyle Cummins New York-i feltaláló elkészítette az első Diesel-motorral hajtott magángépkocsit. Legnagyobb sebessége óránként 144 km, üzemi költsége a benzinkocsik költségének alig egynegyede, motorja teljesen tűz- és robbanásmentes, kezelése és karbantartása sokkal könnyebb, mint a benzines kocsié.”

 

A cikk további részéért kattints ide!

 

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top