Nagyon kíváncsi voltam, mi lesz ebből, majd végül rákérdeztem:
– Mit csinálsz, kicsim?
– Listát írok! – jött a diadalittas válasz, és elképesztő koncentrációval folytatta megkezdett tevékenységét.
A listaírás a tudatos vásárlás alapköve, de még sok más helyzetben könnyítheti meg a dolgunkat. Megdöbbentő adatot találtam a HUMUSZ (Hulladék Munka Szövetség) oldalán (www.humusz.hu): a költések hetven százaléka a helyszínen dől el, ezt nevezzük impulzív vásárlásnak. Megtetszett a doboza? Épp akciós? Kapunk hozzá egy pink plüssmackós kulcstartót? És hopp, már landol is kosárban, pedig egyáltalán nincs szükségünk egy pink mackós kulcstartóra. Bevezetik, kóstoltatják, összecsomagolják, és mi pedig sokszor csak pakoljuk a kosárba meggyőződés nélkül az újabb és újabb árucikkeket, melyek később könnyen lehet, hogy csak hulladékká válnak, mert vagy nincs rájuk egyáltalán szükségünk, vagy mire fel szeretnénk használni, már lejár a szavatosságuk. Tehát elő azzal a listával! Először nagyságrendileg tervezzük meg a bevásárlást követő heti menüt, utána ennek megfelelően írjuk össze a hiányzó tételeket. Fontos leellenőriznünk, valóban van-e az egyik alapanyagból, vagy csak úgy emlékszünk rá. Ha például azt hisszük, van otthon vaj, csak épp kiment a fejünkből, mert a gyerek ovis szülinapjára a hét közepén sütöttünk két tepsi muffint, jobb biztosra menni. Segítséget nyújthat, ha két bevásárlás között is felírjuk, ami éppen elfogyott. Jó erre rendszeresíteni egy kis felírótömböt, vagy egy mágneses jegyzettömböt tartani a hűtőn. Haladó listaírók több listát is vezethetnek, a „piac”, „drogéria”, „bolt” például jó tagolás lehet.
És akkor most jön a neheze. Amikor betérünk a boltba, csak azt vegyük meg, ami a listánkon van, aztán fogjuk menekülőre! Illetve én egy minimális kompromisszummal szoktam élni. Engedélyezek magamnak 5, maximum 10 százalék eltérést a listámhoz képest. Ha szembejön valami – egyáltalán nem biztos, hogy valami újdonság –, mondjuk például túró, és eszembe jut, hogy de régen csináltam túrógombócot, viszont az egész család szereti, akkor igenis fogok venni túrót, és csak azután fogom menekülőre.
Még két egyszerű tipp: soha ne menjünk korgó gyomorral bevásárolni! Nagyban rontja az esélyeinket a tudatos vásárlásban, és ismét sokkal több dolog ugorhat be a kosarunkba, mint azt előre elterveztük. Rengeteg az áruházi trükk, sajnos jobb, ha előre megpróbáljuk felvértezni magunkat ellenük. És a második hasznos tanács: próbáljuk úgy szervezni az életünket, hogy aprónép nélkül tudjunk elmenni bevásárolni – tudom, hogy ez lehetetlen, de mégis –, mert a haszontalan termékek legnagyobb százaléka a gyerek hisztije miatt kerül a kosárba. Olvassuk el a leírást! Általános jó tanács: mindig olvassuk el pontosan, mi van a csomagolásra írva, és ne csak azok között a termékek között válogassunk, amelyek szemmagasságban vannak, hanem guggoljunk, nyújtózkodjunk, mert bizony egyes márkák úgynevezett polcpénzt fizetnek, így biztosak lehetnek abban, hogy a vásárló hamarabb nyúl az ő termékeiért.
Cikkünk az e heti Nők Lapjában jelent meg. További cikkeink az aktuális számból:
Ha előfizetnél a Nők Lapjára, itt és most megteheted! |