nlc.hu
Aktuális
Kötelezõ napközi? – válasz

Kötelezõ napközi? – válasz

Szerintem: van. Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatának 26. paragrafusa leszögezi, hogy elsősorban a szülő joga megszabni azt, milyen nevelést óhajt adni, adatni gyermekének. A gyermekek jogairól kötött egyezmény pedig hozzáteszi, hogy a szülő hordozza a gyerek nagykorúságáig gyerekének személyiségi jogait. Azt is olvashatjuk – és ezt már sokszor idéztük, de nem lehet elégszer – a gyermekek jogairól kötött egyezményben (melyet Magyarország 1991-ben fogadott el), hogy minden hivatalnak, hatóságnak, intézménynek minden gyermekeket illető intézkedésében a gyermek mindenek felett álló érdekét kell szem előtt tartania elsősorban!

Igaza van: a kis elsős elemi érdeke – testileg és lelkileg egyaránt –, hogy három-négy óránál többet ne töltsön el az iskolában, hogy nyugodtan ebédelhessen, délután még pihenhessen is, ha igénye van rá, és sokat mozogjon, játsszon, futkározzon a szabad levegőn. (Legalább négy órát naponta!) Ezt kellene számára biztosítania a napközinek is, vagy az egész napos iskolának, ha a szülők ezt a formát igénylik, elfoglaltságuk miatt.

Megkerestem, dr. Csonka Csabánét, az Oktatási Minisztérium vezető főtanácsosát, hogy tájékozódjam a “napközi” törvényi szabályozásáról.
Azt tudtam meg, hogy egész napos vagy iskolaotthonos formát – ahol minden gyerek egyformán bent tölti délelőttjét és délutánját az iskolában –, csak a szülők írásbeli kérésére, a szülők önkéntes igénye alapján lehet szervezni. Az iskolának igazolnia kell, hogy a szülő választotta ezt a formát. Ha nem tudja igazolni, törvényellenesen jár el az iskola. Ha a szülők nem mindegyike választja, akkor a többségi igény dönt. Az iskola önkényesen ilyen formákat nem vezethet be.

Talán azt is jó tudni, hogy többféle formája van a gyerek délelőtti-délutáni iskolai tartózkodásának. Az egyik a hagyományos napközi, ahol a gyerekek a délelőtti órákban tanulnak, délután a házi feladatot csinálják meg, és szabad idejük van (melyet a lehetőség szerint a szabadban kellene eltölteniük, játékos tevékenységgel). – Hadd tegyem hozzá: meggyőződésem, hogy első osztályban nem kell – nem szabadna – házi feladatot adni, a gyakorlásnak is a délelőtti órákban kell történnie, ráérősen, nyugodtan, sokszori ismétléssel.

A másik az az egész napos forma, amelyik nem kedvező a gyerek számára – a maguk iskolájában erről lehet szó –, amikor két tanító tanítja a gyerekeket, az egyik délelőtt, a másik délután, mindjárt el is készítik a házi feladatot, és elvileg még szabad időnek is kell maradnia. S végül van az iskolaotthonos forma, szintén többféle lehetőséggel, ebben arra törekszenek, hogy a gyerekek nehezebb tantárgyai délelőttre essenek, s délután inkább a készségtárgyakra és a szabad idő eltöltésére kerüljön sor.

Sajnos, gyakran előfordul, hogy nem a gyerek szükségletei szabják meg a forma megválasztását, hanem az iskola lehetőségei vagy a tanítók igényei.
Azért is volna szükség az iskolában az iskolaszékek működésére, működtetésére, hogy a szülők kellő határozottsággal és eréllyel képviselhessék saját elvárásaikat. Az iskolaszékben jelen kellene lenniük a szülői megbízottaknak, a tantestület képviselőinek és a fenntartó – például az önkormányzat – küldötteinek.

Végül, ha maga otthon van kisebbik gyerekével – vagy bármi más módon erre lehetősége nyílik –, igen, az volna a természetes, hogy délben elhozza a gyereket. S az volna a jó, hogy a gyerek – mint ezt mondtuk – otthon ebédeljen, pihenjen, futkározzon, majd (mondjuk harmadiktól, amikor már van tíz-tizenöt percnyi házi feladat) önállóan megcsinálja (egy megfelelően kialakított sarokban, szobában, kisasztalnál, ahová elég fény jut, olyan széken ülve, amelyikről a lába biztonságosan leér) a leckét. Legyen lehetősége arra, hogy ha kell, magától vagy más ott tartózkodó felnőttől (apától, nagymamától stb.) segítségen kérjen, de eleve nem kellene “ráülni”, melléülni, mögéállni, hogy folyamatosan ellenőrizzük.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, az nlc Facebook-oldalán teheted meg.

Címlap

top