A kerekasztal többek közt a következőkről határozott:
- átszabják az adósságokban úszó Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) költségvetését;
- bankkártyát adnak az iskolaigazgatóknak, mellyel önállóan intézhetik a kisebb iskolai javításokat, és például a kréták, azaz az egyszerű dolgok beszerzését;
- eleve egyszerűsítik az iskolai közbeszerzéseket;
- rendezik a jövedelemelmaradásokat.
Az MTI közleménye szerint Madarász Péter, az országos tiltakozást elindító miskolci Herman Ottó Gimnázium igazgatója a következőképpen fogalmazott: “Minden fél meghallgattatott és minden fájó téma elhangzott.” Madarász szerint a találkozó elérte célját, és elmondta, hogy “a kerekasztallal széles körű szakmai egyeztetés indul, ami az ágazat stratégiai szintű újragondolásának tekinthető”.
Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a megbeszélés legnagyobb érdeme, hogy a “legkényesebb kérdésben sem hangzott el az, hogy nem”.
Az elkövetkezendő (kéthetente tartandó) üléseken az intézmények autonómiájáról és gazdasági önállóságukról is egyeztetnek.
Balog Zoltán, ez emberi erőforrások minisztere az ülést követő sajtótájékoztatón elmondta: a köznevelési kerekasztalt az oktatási rendszert jellemző problémák megoldására hozták létre.
A miniszter kiemelte: plusz 234 milliárd forintot kaptak, illetve kapnak a pedagógusok, idén szeptemberben és jövő szeptemberben egyaránt béremelés várható. Ezenkívül más béremelést nem tudnak vállalni.
Balog kitért arra is, hogy az ingyenes tankönyvellátás rendszere komoly megtakarítást jelent a családoknak (erre eddig 15 milliárdot fordítottak), és hogy a rászorulók számára biztosított napi háromszori ingyenes étkezést is szeretnék továbbvinni.
A miniszter a magyar köznevelési rendszer gondjait közösen szeretné megoldani a pedagógusokkal, a szülőkkel, a diákokkal és az oktatási szakemberekkel.
A köznevelési kerekasztalt Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere hívta össze január 23-án, miután a miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt levele országos, a Klik elleni tiltakozássá alakult.
(via index, MTI)
UPDATE: A Demokratikus Koalíció reagált a köznevelési kerekasztalnál megbeszéltekre. Közleményüket változtatás nélkül közöljük:
DK: a kormány önmagával folytatott látszategyeztetést
A Demokratikus Koalíció szerint a köznevelési kerekasztal során a kormány többségében hozzá köthető vagy általa gründolt szervezetekkel folytatott látszategyeztetést.
A párt ügyvezető alelnöke keddi, budapesti sajtótájékoztatóján arra szólította fel a kabinetet, hogy ne “magával tárgyalgasson”, hanem a tanárok sztrájkbizottságával. Molnár Csaba a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megszüntetését követelte, és úgy értékelt: a kormány csak azt bizonyította be, hogy nem akar tárgyalni a tanárokkal, és nem akar érdemben tenni az oktatásért.
A DK programjából részleteket idézve azt mondta, kormányra kerülve eltörlik a használhatatlan tankönyvek rendszerét, mentesítik a tanárokat az értelmetlen adminisztráció alól, visszaadják az iskolák szabadságát és emelni fogják a pedagógusbéreket.
Molnár Csaba kérdésre válaszolva azt mondta, Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere annyira “túltolta a biciklit, hogy az leesett a Földnek a szélén”, és ha a miniszter önkritikát akarna gyakorolni, akkor azonnal le kellene mondania.
Arról, hogy egy új magyar nemzeti légitársaság alapításáról tárgyalt a fejlesztési minisztérium illetékese és az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselője, azt mondta, a kabinet orosz pénzből és Oroszországon kívül szinte sehol nem használt gépekkel akar légitársaságot alapítani, “érezhetően mutyiszag van a levegőben”. Molnár Csaba az ügyben eddig keletkezett dokumentumok nyilvánosságra hozatalát követelte, jelezve, a DK közérdekű adatigénylést is benyújt az ügyben.
Gréczy Zsolt szóvivő arról beszélt, hogy a Szépművészeti Múzeum korábban tíz antik festményt kölcsönzött ki egy Szerb utca 9. szám alatt található fővárosi lakásba. A DK azt kéri a kulturális tárcától, tegyék nyilvánossá, mely fideszes politikusok vagy azok hozzátartozóinak ingatlanjaiban találhatóak közgyűjteményekből elvitt műtárgyak – mondta.
Idevágó cikkünk: Herman Ottó Gimnázium: “Jó volt látni, hogy rengetegen támogatnak minket”